Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillräckligt med prestanda i MBA till mig?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är i behov utav en bärbar dator och i och med att jag ska resa skulle jag gärna vilja ha en lätt dator. det skiljer ca 700g mellan MB pro och MBA, en hel del i mina ögon. Priset för MBA är självklart avskräckande men jag har kollat på en av late 2008 års modell och då börjar de kännas lite bättre i alla fall! En nackdel med Air:en är ju så klart att den har sämre prestanda. En sak som speciellt oroar mig är 2GB i minne och hdd som sitter i den modellen jag har kollat på som spiner i 4200 varv.

Jag har surfat runt lite på forumet och nätet men inte riktigt fått alla de svar jag vill ha. Jag har en iMac idag med 4GB i minne och har kollat lite till och från i aktivitetskontroll för att se hur mycket minne jag använder. Oftast står det ca 3.9GB i avänt minne men då är ca 2GB inaktivt. Kan jag se det som att jag eg skulle klara mig med 2GB i Ram-minne?

Den andra osäkerheten ligger som sagt omkring hdd:n. Hur långsam är den eg? Klarar den av film i 1080p? Hur hanterar den om man kör många olika program samtidigt?
De program som jag använder mest är Firefox (har en tendens till att ha många flikar upp) och Matlab.

Edit: Bra svenska i rubriken

Jag har inte en Air, men jag tror inte att prestanda kommer att vara någon bristvara där. Visst hårddisken är lite långsammare, men det gör inte så mycket om du inte ska sitta och redigera video konstant eller nåt sånt. Ramminne är snorbilligt så det kan du alltid uppgradera.

Film i 1080p ska gå utan besvär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 16:14
Ursprungligen av Raumschiff:

Ramminne är snorbilligt så det kan du alltid uppgradera.

Nej, man kan tyvärr inte uppgradera minnet i en Air. Man får vara nöjd med 2GB

Jag har en 1.83GHz MacBook Air med SSD och den blir supervarm när jag tittar på HD film (och fläktarna går 100%).

Ursprungligen av Björnström:

Jag har en 1.83GHz MacBook Air med SSD och den blir supervarm när jag tittar på HD film (och fläktarna går 100%).

Hmm.. det låter ju sådär. Är det första andra eller tredje versionen utav MBA du har?

Ursprungligen av mhaggkvist:

Hmm.. det låter ju sådär. Är det första andra eller tredje versionen utav MBA du har?

Jag har första generationen. Köpte den begagnad. Ändå nöjd med datorn - den är bara lite begränsad till vissa användningsområden. Jag har en ny 2.93GHz 17" MBP också så den är numera filmdator

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-03 16:42

Jag tycker den räcker till det mesta, den klarar av 1080p , MEN inte vilken 1080p som helst, vissa filmer klarar den galant, vissa inte.. att streama 1080p till ps3 klarar den inte däremot, de går men du får pausa filmen ofta då men när PS3 får MKV stöd lär det med gå bra då datorn skippar konvertera.

720p går utmärkt däremot

jag laddar ner filer med min MBA i ca 5-6 MB i sekunden och det anser jag vara ok

Jag tycker lätt det är den bästa macen (förutom att min har fel på logickortet som håller på att lagas) enda egentliga negativa jag kan komma på, är att den tar lång tid att ladda, runt 4-5 timmar. Och snälla ta inte upp snacket med DVD enhet då spyr jag

Ett megatips för denna mac och alla macar är att ladda ner "clicktoflash" då stängs alla flashanimationer av på internet, spotify, och VUZE. Vilket som innebär att batteriet håller väldigt länge (du kan sätta igång dem genom att klicka på rutan där dem är).. Komplettera de med adiumX som MSN client som drar 0% i processor så kan du surfa och vara på MSN trådlöst i flera timmar med din MBA + att den e kall och tyst då med

  • Oregistrerad
  • 2011-01-12 16:28

Hur är Macbook Air (alla modeller) jämfört mot en Intel iMac 20" (late 2006) c2d .16Ghz, X1600 128Mb, 250gb hd, 4g ram i följande:

* Spel (win + osx)
* HD-film uppspelning
* Surfning
* Övrig hantering som kräver lite lödder under huven

Det är väl inte därför man köper en MacBook Air, för att köra sönder den stackarn? Men för surf, film och liknande fungerar den utmärkt även med mindre än 4 GB RAM.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-12 20:03

Det är ingen speldator men däremot en sängdator

funkar ej i badrummet med lödder ...

surf, film, lättare fotoarbeten klarar den med bravur.

En drömdator som jag har väntat på i hela mitt liv. SÅ PIGGELIN. så glad så rolig , problemfri,
inga värmeproblem trots belastning och flash sidor.

Det är min enda dator förnärvarande så nöjd är jag, kör den med ett 4G MODEM

  • Oregistrerad
  • 2011-01-20 12:24

någon som testat wow (osx eller win) samt cs:s & hl2 (osx eller win), på sin air?

1
Bevaka tråden