Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

68% av svenskarna följer köpråd från forum

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De sociala nätverken blir allt viktigare när vi ska bestämma vad vi ska köpa. Två tredjedelar (68 procent) av svenskarna säger att de har inspirerats till köp efter att ha läst om en produkt i sociala medier, enligt E-barometern, som tas fram av Posten och Handelns utredningsinstitut.

Böcker, datorer, hemelektronik, filmer och kläder är det vi lockas mest till att köpa efter att ha varit inne på bloggar och forum.

Eva Ossiansson, forskare i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg, ger två exempel på företag som har lyckats nåt ut genom sociala nätverk.

- Apple har varit väldigt duktigt på att vara i takt med konsumenterna, bland annat med Iphone och Microsoft har försökt få med kunderna i sin utvecklingsprocess, säger Eva Ossiansson.

Läs mer på DN.se

Fråga: Läser du på forum och bloggar innan du väljer vilken produkt du ska köpa och var du ska köpa den?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 15:48

Oftast frågar jag vad som finns, sen försöker jag kolla upp det och jämföra först.
Billiga grejor kan jag ibland köpa för att testa dock.

Ibland kollar jag, men oftast kör jag på magkänslan.

köper sällan något utan minst en veckas googlande och forum/recensionsläsande.

Jag brukade tro på råden från nätfora, men numera gör jag det med stor urskiljning, eftersom nätfora numera är drabbade av anställda lögnare från företag som bättrar på sitt rykte med förfalskade rekommendationer. (Se tråden om Phonera, där finns sådana inlägg, speciellt av "Jenn".)

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag brukade tro på råden från nätfora, men numera gör jag det med stor urskiljning, eftersom nätfora numera är drabbade av anställda lögnare från företag som bättrar på sitt rykte med förfalskade rekommendationer. (Se tråden om Phonera, där finns sådana inlägg, speciellt av "Jenn".)

Telia är numera medlem på Macworlds forum, så det stämmer mycket väl det du säger.

Min kompis som jobbar på Onoff säger att deras kundservice tydligen sitter på olika forum och länkar till deras produkter, det är en del i deras jobb.

Ursprungligen av Patrik D:

Telia är numera medlem på Macworlds forum, så det stämmer mycket väl det du säger.

Min kompis som jobbar på Onoff säger att deras kundservice tydligen sitter på olika forum och länkar till deras produkter, det är en del i deras jobb.

Är Telia med som Telia, öppet, så tycker jag det går an. Då är det upp till forumadmins om man får vara med som säljare. Samma sak med produktlänkning. Är det ärligt så är det. När jag köpte mikar utalade sig en säljare på Jam om sina produkter, och det var tydligt att det var en säljare. Jag blev inte det minsta irriterad, det var likvärdigt med rekommendation över disk.

Men att låtsas vara oberoende och ösa beröm över sitt företag som bäst och billigast, nej. Och det är sådana jag försöker identifiera. Ibland är det lätt, men inte alltid. Det finns ju helt normala nöjda kunder också.

Är det dyrare saker jag ska handla och själv inte vet vad som gäller så läser jag runt lite på nätet. Dels på forum jag är bekant med (99.se t.ex) men även professionella recensioner.

Halebop är ju medlemmar här, liksom något annat telekomföretag har jag för mig. De presenterar sig alltid som företagets kundtjänst.

Hej

Jag heter Linnea och jobbar på Halebop kundtjänst.

Vi jobbar med att aktivt bevaka bloggar och forum för att kunna hjälpa våra kunder om de har något problem.
Detta är enbart för att hjälpa och informera våra kunder.

Mvh
Linnea
Halebop Kundtjänst

Att olika kundtjänster/företag är medlemmar på forum är ingen nyhet. Det har de varit länge, dock endast nyligen har de börjat använda det som en aktiv kommunikationskanal. Tidigare var det oftare enskilda medarbetare som bevakade särskilda forum, sällan med officiell sanktion - Apple har länge haft det så.

Det är helt rätt av företag att använda sig av forum, precis på samma sätt som de finns på Facebook och dylika ställen. Företagen måste, precis som användarna hänga med i utvecklingen. Sociala nätverk är framtiden, så även för företag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 20:16

Helt enkelt, de företag som inte är medlemmar på forum där deras produkter diskuteras borde skämmas...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-07 21:03

Om jag står inför köp av en lite dyrare vara kollas alltid forum samt recensioner upp innan. Beställer också gärna över nätet, att gå in i en stor elektronik-kedjas butik och be om hjälp brukar sällan resultera i bra saker.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-07 22:56
Ursprungligen av Björnström:

Fråga: Läser du på forum och bloggar innan du väljer vilken produkt du ska köpa och var du ska köpa den?

Ja, vad skulle alternativet vara?Fråga försäljaren? Läsa produktinformationen? Ringa på måfå i telefonkatalogen?

Ursprungligen av planB:

Ja, vad skulle alternativet vara?Fråga försäljaren? Läsa produktinformationen? Ringa på måfå i telefonkatalogen?

Bland annat. Läsa Råd&Rön. Läsa recensioner i facktidningar. Fråga bekanta IRL - dvs människor som man vet vem det är. På nätfora såväl som bloggar måste man själv gissa sig till om det är en tolvåring, en oärlig marknadsförare eller en struntpratare som skriver. Det finns mycket brus. Även seriösa inlägg är från personer som ofta bara har ett enda ex av produkten. Det säger inte så mycket.

Läsa produktinformationen är väl en rätt bra idé (bara man vet att en del är marknadsföringstjafs).

Det tråkiga med recensioner är att de så ofta är slarvigt gjorda. Man önskar sig expertråd men det är sällan vad man får den vägen. Men det är i alla fall förhoppningsvis mindre partiskt och aningen mer insatt än många foruminlägg.

Välgjorda tester är bättre än vilka forumråd som helst. När någon gått igenom produkten i detalj, mätt upp det som går att mäta, testat från ett kunnigt perspektiv. Det är guld värt. Synd för pressen att man kan hitta det online men sällan i tidningar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-09 19:19
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

På nätfora såväl som bloggar måste man själv gissa sig till om det är en tolvåring, en oärlig marknadsförare eller en struntpratare som skriver.

När det gäller sådana personer behöver man knappast gissa - om man har någon människokännedom, vill säga.

1
Bevaka tråden