Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej öppna Swedbanks sida

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-02 10:41

Hejsan,

jag har ett problem med att öppna swedbanks sida genom mitt trådlösa nätverk (airport).
Jag har en bärbar mac med mac OS X. Kommer inte in på någon av swedbanks sidor över huvudtaget. Har inga som helst problem att komma in på andra sidor utan just swedbanks. Det lustiga är att om jag kopplar in mitt bärbara modem/dosa (huawei) så kommer jag in på sidan. Vill dessutom tillägga att de i samma byggnad som jag och som använder samma trådlösa nätverk kommer in på sidan hur enkelt som helst (de har pc). Är det någon som stött på samma problem eller har en lösning på vad som kan vara felet?

Tack på förhand
Mvh Åsa

För att undvika ett onödigt sidospår har jag raderat två inlägg där svaret byggde på ett missförstånd av frågan.

/Mod

Lite grundinformation är alltid bra att ha...

Vilken version av OSX har du?
Vilken webbläsare använder du?
Har du provat om det blir likadant med en annan webbläsare?

Skumt....du kommer in via '''3G>Internet>Swedbank'''.
Men inte via '''WiFi>Internet>Swedbank'''.
Har du provat '''Ethernet (kabel)>Internet>Swedbank'''?

Det är ju ingen lösning, men kan underlätta uteslutningsmetoden.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 11:15

Japp, var ett missförstånd och tack Jesper.

Läste lite om airport som är nytt ämne för mig. Dom har ju efter vad jag kan förstå egna säkerhets system som tex brandvägg mm eller sitter det i programvara på maccen? Kan kanske vara för "hårt" satt om i airport burken?

Ursprungligen av Cekari:

Japp, var ett missförstånd och tack Jesper.

Läste lite om airport som är nytt ämne för mig. Dom har ju efter vad jag kan förstå egna säkerhets system som tex brandvägg mm eller sitter det i programvara på maccen? Kan kanske vara för "hårt" satt om i airport burken?

Nytt missförstånd.

Det är ingen som har sagt något om en "Airport-burk".

Det är lite olyckligt att Apple kallar både Wifi-tekniken, och mjukvaran, och routern, för "Airport".

I det här fallet har vi ingen aning om vilken typ av router/accesspunkt det handlar om (det kan vara en Airport Extreme/Express/Time Capsule, men kan också vara något helt annat)

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 11:25

Doh.... Cekari sätter sig på händerna...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-02 11:41

hejsan, tack för funderingarna. Jag har en MacBook Pro, intel core duo kör Mac OS X version 10.5.6. Airport extreme. Vid brandvägg läge står det: tillåt alla inkommande anslutningar.
Har testat gå in på sidan både genom safari och firefox men fått nobben.
Skitjobbigt problem då jag endast kommer in med 3Gmodemet som är långsamt och krånglar (tar det problemet annan gång).

Skulle vara otroligt mycket värt att få rätsida på detta.

1. Är datorn och routern uppdaterade med senaste Airport-programvaran? Om inte, uppdatera!

2. Finns det någon speciell anledning till att du bara har 10.5.6? Om inte, uppdatera till 10.5.8.

Inte säkert att det hjälper, men det är aldrig fel att ha allting uppdaterat först, innan man fortsätter felsökningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-02 12:47

tackar för tipset! ska testa och återkommer...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-02 13:34

Du skrev något om att det funkade för PC-folket i samma hus, ansluter dom genom samma Airport Extreme?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-02 13:47

jesper, Du är en guldgruva!
Det var exakt det som du skrev som behövdes. Jag gjorde både steg 1 och 2 så vet inte vilket av dom som behövdes (kanske båda). Helt fantastiskt och vilken skillnad att betala räkningarna nu! Inte för att det är vidare kul men så mycket smidigare nu när jag slipper vara inne på sidan dubbelt så lång tid Stort TACK!

Åsa

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 15:20
Ursprungligen av asame68:

Helt fantastiskt och vilken skillnad att betala räkningarna nu! Inte för att det är vidare kul men så mycket smid...

Åsa

LOL, det tycker väl ingen...:$

Kul att det löste sig.

1
Bevaka tråden