Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappat finder!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är relativt ny Mac-användare (iMac) och installerade Snow Leopard häromdagen. Jag har stött på tre problem, varav det ena är ganska allvarligt. Kanske finns svaret i någon tråd, men jag vore oerhört tacksam för hjälp!

1) När jag ska öppna Finder så får jag följande felmeddelande: "Programmet Finder kan inte öppnas. -10810". Detta innebär bl.a. att jag inte kan stänga av datorn. Igår fick jag stänga med "knappen på skärmen", men tro det eller ej, så var datorn på i morse. Hur får jag finder tillbaka?

2) Det går inte att skicka mail via Mail. Säkert bara några inställningar som ändrats, men har detta hänt flera?

3) Jag har tappat kontakten med min externa hårddisk som bl.a. varit kopplad till Time Machine.

Som sagt, oerhört tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-09-02 08:44

Har du provat

1. alt+cmd och esc, då kommer "tvångsavsluta program" upp, markera Finder och tryck på
"starta om"?
2.---
3. Öppna t ex Macintosh HD, på vänstersidan borde ditt nätverk synas,
klicka på den en gång då ska din externa hd dyka upp, klicka igen tills din(a) backupfiler syns, när du gjort detta rätt ska det dyka upp en utmatningssymbol vid sidan på nätverket, då ska det funka, det brukar det göra för mig (vete f-n hur det går till men det är säkert något elektroniskt).

Ibland kan det hjälpa att reparera skivbehörigheter med programmet Skivverktyg som hittas med hjälp av Spotlight. Åtminstone på punkt 1.

Senast redigerat 2009-09-02 09:01
Ursprungligen av Hjopek:

1. alt+cmd och esc, då kommer "tvångsavsluta program" upp, markera Finder och tryck på
"starta om"?
2.---
3. Öppna t ex Macintosh HD, på vänstersidan borde ditt nätverk synas,
klicka på den en gång då ska din externa hd dyka upp, klicka igen tills din(a) backupfiler syns, när du gjort detta rätt ska det dyka upp en utmatningssymbol vid sidan på nätverket, då ska det funka, det brukar det göra för mig (vete f-n hur det går till men det är säkert något elektroniskt).

Ibland kan det hjälpa att reparera skivbehörigheter med programmet Skivverktyg som hittas med hjälp av Spotlight. Åtminstone på punkt 1.

Tack för ditt svar!

1) Grejen är att Finder inte ens finns med bland dessa program! När jag skulle stänga ner datorn, så försvann bara listen överst på skärmen...inget mer hände. Finder går inte att starta (eller avsluta). Det går ju inte ens att göra en "omstart"... (Listen kommer tillbaka om jag öppnar ett annat program, men det går inte att avsluta. Då hänvisar den till att jag först måste tvångsavsluta det program som jag öppnat.)

Någon som tror det hjälper att köra installationsskivan igen?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-09-02 18:58

Det borde ju inte skada att

installera igen, eftersom inget ska ju försvinna utom systemet som blir nytt.

Tyvärr har jag själv råkat ut för samma fel, vilket gör att i skrivande stund installerar om Mac OS X Snow Leopard,
tur i oturen har jag en Mac Book Pro inköpt i år, vilken funkar.
Strulande dator en iMac inköpt år 2008.

1
Bevaka tråden