Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini - ljudet är försvunnet.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-01 12:15

Hej!

Jag har en Mini (early 2009) som jag inte kan få det inbyggda ljudkortet att fungera på.

Om jag kikar i Systeminformation->Ljud (inbyggt) så hittar jag den här texten:

Intel HD-ljud:

Enhets-ID: 0x10DECB79
Ljud-ID: 0

Det tolkar jag som att datorn iaf tycker att den har ett ljudkort.

Om jag däremot kikar under Systeminställningar->Ljud-Ljut ut/Ljud in så hittar jag enbart USB-audio codec och Bluetooth headset, mao så är det interna ljudkortet inte valbart.

Finns det någon vänlig själ där ute som har en aning om vad jag ska ta mig till?

Du säger att ljudet är försvunnet. Det antyder att ljudet har funnits där tidigare. Kan du härleda försvinnandet till någon speciell händelse - t.ex programinstallation eller uppgradering av hårdvaran?

Har du provat att skapa en ny användare för att kolla ljudinställningarna där?

Har du provat att "zappa PRAM"?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-01 15:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du säger att ljudet är försvunnet. Det antyder att ljudet har funnits där tidigare. Kan du härleda försvinnandet till någon speciell händelse - t.ex programinstallation eller uppgradering av hårdvaran?

Har du provat att skapa en ny användare för att kolla ljudinställningarna där?

Har du provat att "zappa PRAM"?

Ok, jag var nog lite otydlig där. Jag har alltså släpat hem en sprillans ny Mini, sprättat upp den, knölat i 4GB RAM och SEDAN provstartat den varpå jag förväntade mig ljud men fick inget.

PRAM har zappats, det tog ett bra tag innan jag kom ihåg hur man gjorde, har inte behövt zappa något sen jag körde system 7.5.5

Annan användare sa du, jag ska prova det så fort tidsmaskinen är klar den den första backupen som står och tickar nu.

Förresten hur är det med dom här nya fina Intel-Macarna, ska dom plinga när man startar dom precis som dom gamla klenoderna? Min plingar nämligen inte, men den startar som den ska.

Ursprungligen av Pilen:

...sprättat upp den, knölat i 4GB RAM....

Och du är säker på att du vid den operationen inte kom åt någon kabel till högtalaren eller så?

Ursprungligen av Pilen:

...dom här nya fina Intel-Macarna, ska dom plinga när man startar dom precis som dom gamla klenoderna

Ja, alla Macar har ett startljud.

En skillnad på nyare Macar, är att de alltid spelar upp startljudet via den interna högtalaren, även om man har externa högtalare inkopplade. Har märkt detta både på Mac Mini och Mac Pro.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-01 18:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du är säker på att du vid den operationen inte kom åt någon kabel till högtalaren eller så?

Jag var helt säker på det, men jag öppnade och dubbelkollade ändå och du har ju naturligtvis rätt. Det var en liten liten bajsbrun flatkabel som inte satt i ordentligt.

Tack för snabb och bra hjälp!

Dumstrut på för min del...:tveksam:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-01 21:30
Ursprungligen av Pilen:

Jag var helt säker på det, men jag öppnade och dubbelkollade ändå och du har ju naturligtvis rätt. Det var en liten liten bajsbrun flatkabel som inte satt i ordentligt.

Tack för snabb och bra hjälp!

Dumstrut på för min del...:tveksam:

Kan hända även den bästa...

1
Bevaka tråden