Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhandsvisning - är den verkligen felfri?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle vilja ställa en fråga till alla duktiga forummedlemmar där ute:

Jag har sett både på detta forumet och andra att folk ofta blir mer eller mindre idiotförklarade om de använder nåt annat program än förhandsgranskaren för att öppna pdf-dokument.

Frågan kommer nu: Om detta program nu är guds gåva till mänskligheten hur kan det då komma sig att det allt som oftast inte går att öppna pdf:erna så att man kan se innehållet?

Att frågan poppar upp just nu beror på att den senaste veckan har jag råkat ut för att öppnade pdf:er helt saknar innehåll vid tre tillfällen. När jag sedan öppnar samma filer med Adobe Reader så -HEPP! texten är fullt synlig!

Kan ju också tillägga att inte heller utskrifterna har synlig text. När jag bifogar pdf:er i mina mail så uppstår fenomenet även där ibland och då krävs det en omstart av hela maskinen a´la MS för att jag skall vara säker på att det inte blir fel i ivägskickad post.

Skulle var intressant att få veta om jag är ensam om detta problem eller om det faktiskt är en MAC-bugg?

En spinnoff på samma ärende gäller det faktum att våra vänner med PC får problem om man inte döper sina skapade pdf:er till nåt i stil med "dokument_01_090901.pdf" eftersom min kära maskin har för vana att själv döpa om ändelserna på pdf:er om man döper dem enligt den moderna principen "dokument gällande problem 090901" (alltså med mellanslag och udda bokstäver från svenska alfabetet).

Missförstå mig rätt nu: Jag älskar min kära vita MacBook och vill aldrig mer gå tillbaka till (citat) "-Vista från helvetet" (slut citat).

Jag har öppnat en miljard pdf'er - blixtsnabbt och klockrent (skönt att slippa Acrobat-monstret). Har aldrig stött på krux. Alltså - något är vajsing i din burk.
Förhandsvisning är suverän - jag använder det till allt möjligt. Man kan t.o.m. skanna med den (åtminstone i Snow Leopard).

Eftersom jag ALDRIG använder mellanslag eller åäö i filnamn så vet jag inget om problematiken angående Mac/PC och filnamn.

Ursprungligen av kjellebelle:

Frågan kommer nu: Om detta program nu är guds gåva till mänskligheten hur kan det då komma sig att det allt som oftast inte går att öppna pdf:erna så att man kan se innehållet?

Senast redigerat 2009-09-01 13:10

Programmet heter "Förhandsvisning", inte "Förhandsgranskaren".

Jag har ändrat namnet i trådens rubrik och i omröstningen.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Programmet heter "Förhandsvisning", inte "Förhandsgranskaren".

Jag har ändrat namnet i trådens rubrik och i omröstningen.

/Mod

Ooops! Tack för hjälpen!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 16:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har öppnat en miljard pdf'er - blixtsnabbt och klockrent (skönt att slippa Acrobat-monstret). Har aldrig stött på krux. Alltså - något är vajsing i din burk.
Förhandsvisning är suverän - jag använder det till allt möjligt. Man kan t.o.m. skanna med den (åtminstone i Snow Leopard).

Eftersom jag ALDRIG använder mellanslag eller åäö i filnamn så vet jag inget om problematiken angående Mac/PC och filnamn.

Håller med.

Ok, har bara haft maccen i 1 drygt år, använder flitigt mellanslag och åäö och aldrig haft problemen som trådskaparen beskriver. (OS 10.5x)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 13:08

Problemet du har med att skicka PDF:er med Mail har inget att göra med Förhandsvisning, utan är såvitt jag har hört en bugg i Mail. Den inträffar även om man skickar t.ex. DOC. Här har Apple gjort ett misstag - men självklart finns det buggar i alla program som är det minsta avancerade. Vet inte om de har löst det i 10.6 men det ska bli intressant att se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 22:23
Ursprungligen av Rajje:

Problemet du har med att skicka PDF:er med Mail har inget att göra med Förhandsvisning, utan är såvitt jag har hört en bugg i Mail. Den inträffar även om man skickar t.ex. DOC. Här har Apple gjort ett misstag - men självklart finns det buggar i alla program som är det minsta avancerade. Vet inte om de har löst det i 10.6 men det ska bli intressant att se.

Jag har för mig att det finns en inställning som heter någonting liknande "skicka bilagor som är Windows-kompatibla". Har klickat i det och har inga problem.

Som grafisk formgivare är det verkligen ingen fröjd med Förhandsgranskaren. Måste hela tiden påpeka för folk att de ska kolla i Adobe reader för att pdfer ska se korrekta ut. Exempelvis kan inte Förhandsgranskaren visa tonad transparens.

Förhandsvisning klarar bara av en begränsad del av PDF-specifikationen. Man kan alltså inte förlita sig på den för seriöst korrekturarbete.

Om man vill ha tillförlitlig visning av PDF så måste man använda Acrobat Pro/Adobe Reader.

Jag väljer acrobat sju dagar i veckan! Quicklook för att kolla att det är den PDF man ska läsa, men aldrig förhandsvisaren för att läsa PDF.

Den heter ju just "Förhandsvisning". Klart det inte är något för produktion. Jag tror inte någon här haft det i tanken. För läsning av alla dessa pdf'er - dokument/ej grafiska produkter - man stöter på så är det världens bästa och snabbaste pdf-läsare. Ska man sparka igång monstret Acrobat varje gång man ska läsa en manual eller info från Skatteverket så blir man ju sjuk av stress. :-D.
Själv kör jag Acrobat Pro för produktion och Förhandvisning av allt annat - alltså - jag har Förhandsvisning som standard om jag dubbelklickar på en pdf. Förhandsvisning har jag alltid laddat då jag använder det till annat; skanna, snabbtitta på några bilder, info om en bild.
När OSX blev pdf-körare blev jag glad. En Mac lirar pdf i själva OS'et på något vis. Jag tror inte Windows lirar pdf. För vanligt folk är det också ett mirakel när dom förstår att även dom kan tillverka pdf'er - man väljer att skriva ut en pdf helt enkelt. Jag har sett amatörer nästan gråta av lycka över detta när dom börjat köra en Mac efter ett liv i Windows. :-D. Mac är pdf åt folket. Äntligen.

Jag använder QuickLook för snabbtitt på dokument.
Och har valt Adobe Reader som standard vid dubbelklick på PDF.
Använder aldrig Förhandsvisning.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag använder QuickLook för snabbtitt på dokument.
Och har valt Adobe Reader som standard vid dubbelklick på PDF.
Använder aldrig Förhandsvisning.

Jag gillar dig

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 16:09

Windows använder inte PDF i gränssnittet, det är bland annat därför det är så jävla fult.
En annan anledning att det är fult är att pajsarna på Microsoft är totalt smaklösa. Men det vet vi ju redan.

  • Medlem
  • 2009-09-01 17:18

Förhandsvisning renderar en del pdf:er ganska dåligt. Ibland läser den tex inte in typsnitt som den ska.
Men det går ju fortare att dra upp en bild i förhandsvisning än att starta Photoshop, om det är alternativet.

Jag har funderat på att någon gång skriva en jämförelse mellan Förhandsvisning och Acrobat vad gäller förmågor, men det är lite för stort projekt för att jag ska ha haft tid med det, för det är betydligt större skillnader än vad folk tror.

Därmed inte sagt att Förhandsvisning är dåligt, tvärtom är det ett väldigt bra för vad det är till för, vilket är just snabbgranskning av filer. För exakt rendering är det däremot INTE ett tillförlitligt alternativ.

Som en sidoanmärkning så är nuvarande Acrobat-versioner absolut inte långsamma. De som tror det har förmodligen inte testat Acrobat 9, som är ett lika snabbt program som Förhandsvisning.

  • Medlem
  • 2009-09-01 19:31
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Som en sidoanmärkning så är nuvarande Acrobat-versioner absolut inte långsamma. De som tror det har förmodligen inte testat Acrobat 9, som är ett lika snabbt program som Förhandsvisning.

Mja, jag tyckte det först, men det stämmer faktiskt inte. INte om man räknar starttid i alla fall.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 18:42

Jag tycker att senaste versionen av Acrobat (Som följer med CS4) startar riktigt fort.

Förresten vem stänger ner program?

På min maskin startar Acrobat 9 på under 1 sekund. Jag vet inte om det är nog snabbt för dig

  • Medlem
  • 2009-09-01 21:22
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

På min maskin startar Acrobat 9 på under 1 sekund. Jag vet inte om det är nog snabbt för dig

Det är hemskt olika för mig. Ibland går det på mindre än en sekund och ibland kan det ta minst två. Olidlig väntan... Förhandsvisning tar alltid mindre än en sekund.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-01 19:49

Jag provade för skojs skull att öppna några PDF:er på måfå. Förhandsvisning är snabbare - filerna visas i princip utan fördröjning. Adobe Reader tar lite tid på sig, men utan att kännas seg vid annat än en direkt jämförelse.

Å andra sidan har även jag varit med om att Förhandsvisning har misslyckats att öppna vissa filer, såsom det har talats om tidigare här i tråden. Så den lilla tidsvinsten man har med Förhandsvisning äts nog snabbt upp om man vid något tillfälle behöver klicka runt för att starta Adobe Reader där Förhandsvisning gått bet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 20:29

Jag tror mångas (inklusive min) avsky för Reader föddes med version 6 - den första att heta Adobe Reader och inte Adobe Acrobat Reader. Jag vill minnas att det var just den versionen som var så obegripligt satans långsam. Den tog lika lång (om inte längre) tid att starta som Photoshop eller InDesign och när det väl var uppe var det helt värdelöst att navigera i, renderade dokumenten med badboll emellan varje millimeter man scrollade, samt fyllde hela skärmen runt med 800 äckliga stora symboler.

Det var inte några snabba tittar på PDF:er som gällde då. Då var det ett stort projekt som man alltid drog sig för. Att gå över till Förhandsvisning var som för en bonde att gå från oxe till skördetröska. Äntligen slipper man gå ut i regnet, kliva runt i leran och kämpa i flera veckor och få både puckelrygg och artros när man ska öppna PDF:er - bara att nonchalant slänga upp dem i Förhandsvisning på en halv sekund.
När man såg stackars användare som inte visste bättre sitta och traggla sig fram med Reader, blev man så förbannad. Det blev standardprocedur att kvickt slänga bort alla Reader man kunde hitta på alla datorer.

Även versionen efter den där hemska har jag för mig var rejält seg, men sedan dess har de bättrat sig mycket. I dag är Reader ett lätt litet visningsprogram, som det ska vara. Men sånt där sätter sig djupt i minnet - respekten för programmet gick totalt förlorad. Det kan ta ett tag innan vi förlåter det och ännu längre innan vår omedvetna uppfattning om programmet rättas till. Att ett professionellt och ordentligt företag som Adobe kan göra på det sättet? Se - här sitter vi och överdriver problemen gravt, trots att det har gått sex år (6:an kom 2003!).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-01 20:39

Nåväl, det är väl ändå bara Zimmerman som uttalat sig om Acrobat-monstret i just denna tråd. Kanske är förtroendet för Adobe Reader på väg tillbaka?

akrobaten kanske renderar snabbt och korrekt - men gränssnittet förstör användbarheten iaf...

För alla dessa manualer i pdf-format så duger förhandsvisaren förbaskat bra.

För produktion eller ngt annat "mission critical" så får det bli PDF.

Men aldrig att jag förhandsbockar i att acrobat skall gå igång för att visa en pdf... näe.

i 99 fall av 100 fixar Förhandsv. det hela utan problem.
De flesta PDF:er jag har är eget "printat" (väljer ofta spara som PDF i printdialogen) för att arkivera det jag skriver även elektroniskt. Allt från Månadens betalningar till brev men skickar...

Ursprungligen av kjellebelle:

En spinnoff på samma ärende gäller det faktum att våra vänner med PC får problem om man inte döper sina skapade pdf:er till nåt i stil med "dokument_01_090901.pdf" eftersom min kära maskin har för vana att själv döpa om ändelserna på pdf:er om man döper dem enligt den moderna principen "dokument gällande problem 090901" (alltså med mellanslag och udda bokstäver från svenska alfabetet).

Är det nån som känner igen detta då och kanske rent av har hittat den optimala lösningen?

Ursprungligen av kjellebelle:

Är det nån som känner igen detta då och kanske rent av har hittat den optimala lösningen?

Lösningen är antingen att zippa PDF-filen, eller att använda en annan mail-klient än Apple Mail, om jag förstått saken rätt.

Jag blev mycket positivt överraskad när jag nyligen bytte till mac och fann att den direkt hade stöd för läsning av pdf:er utan att externa program behövde installeras. Att det dessutom går att göra anteckningar direkt i programmet är hur skönt som helst när man ex sitter på en föreläsning i skolan och vill anteckna direkt i datorn:)

Ett problem som jag dock funnit mycket irriterande är att det inte går att anteckna vänsterjusterat?
Texten skrivs in centrerad vilket blir jobbigt eftersom man aldrig i förhand vet var texten kommer att sluta och börja efter att ha skrivit några meningar:( Någon som vet om det går att ställa in detta??

Jag hoppar på den här tråden eftersom jag stött på ett extremt (för att uttrycka det milt) irriterande problem med Förhandsvisning under 10.6.1

Jag kan inte längre skapa flersidiga pdf:er. Varken mer eller mindre.
Under 10.5.x så kunde jag ha en pdf uppe, dra ut lådan och slänga in en annan pdf i utdragslådan, välja "spara som..." och efter det så hade jag en ny pdf med två sidor. Skitenkelt och smart och jag demade detta för några kollegor som inte hade en susning om att detta ens gick direkt i Förhandsvisning, dom satt och slet och led med Acrobat Pro för att göra detta.

Döm om min förvåning när det nu inte fungerar längre! Dom filer som sparas blir bara med en sida, varken mer eller mindre.
Är det något som jag gör fel eller är det bara så att Apple har "nedgraderat" Förhandsvisning så som dom gjorde med Quicktime player?

Någon annan som har detta problem? Och om så, vad kan jag använda för program för att göra just detta?

Ursprungligen av gabbeman:

Jag hoppar på den här tråden eftersom jag stött på ett extremt (för att uttrycka det milt) irriterande problem med Förhandsvisning under 10.6.1

Jag kan inte längre skapa flersidiga pdf:er. Varken mer eller mindre.
Under 10.5.x så kunde jag ha en pdf uppe, dra ut lådan och slänga in en annan pdf i utdragslådan, välja "spara som..." och efter det så hade jag en ny pdf med två sidor. Skitenkelt och smart och jag demade detta för några kollegor som inte hade en susning om att detta ens gick direkt i Förhandsvisning, dom satt och slet och led med Acrobat Pro för att göra detta.

Döm om min förvåning när det nu inte fungerar längre! Dom filer som sparas blir bara med en sida, varken mer eller mindre.
Är det något som jag gör fel eller är det bara så att Apple har "nedgraderat" Förhandsvisning så som dom gjorde med Quicktime player?

Någon annan som har detta problem? Och om så, vad kan jag använda för program för att göra just detta?

Apple har inte tagit bort den funktionen, använder den dagligen i mitt arbete i os x. Så det måste vara något annat som strular för dig.

Bevaka tråden