Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan man uppgradera en iBook G4?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis har en iBook G4 med 10.4.11 och 256 mb arbetsminne. Han upplever den som slö. I mina öron låter 256 mb arbetsminne väldigt lite.
Lönar det sig att stoppa in mer minne? Vilken typ ska det vara? Går det att intallera/köra Leopard efter att ha uppgraderat till, säg 2 Gb? Går det ens att stoppa in 2 Gb i en iBook?

Om jag minns rätt så har den väl 256 MB inbyggt och plats för ett minne på max 1 GB.

Ursprungligen av Macce65:

En kompis har en iBook G4 med 10.4.11 och 256 mb arbetsminne. Han upplever den som slö. I mina öron låter 256 mb arbetsminne väldigt lite.
Lönar det sig att stoppa in mer minne? Vilken typ ska det vara? Går det att intallera/köra Leopard efter att ha uppgraderat till, säg 2 Gb? Går det ens att stoppa in 2 Gb i en iBook?

256 MB är väldigt lite, och det skulle nog göra stor skillnad med lite mer minne.

Men du berättar inte vilken modell av iBook G4 det är.

Enligt "Every Mac" så har det funnits 10 olika modeller.

Leopard kräver minst 867 MHz G4, vilket gör att det bara är den allra första 800 MHz-modellen som "hamnar utanför". Alla övriga (933 MHz - 1.42 GHz) ska klara Leopard.

Vilken minnestyp det ska vara, och hur mycket minne de klarar av, skiljer ju också mellan modellerna.

Så för att kunna ge mer exakta svar, så behöver vi veta vilken modell det är.

Detta fick jag fram över telefon: 1.33 ghz 14" A1055 2004

PC 2100 minnen? kan man köpa ett minne på Webhallen eller måste man köpa (svindyra) minnen från Apple? Finns det en lucka för minne att öppna eller måste hela bakstycket tas bort? (har inte sett datorn än..)

Minnesbytet i sig är lätt som en plätt. Det är bara att skruva av tangentbordet och lossa airport-kortet och sen så ska du bara passa in minnet där. Dock vet jag inte exakt vilket minne du ska ha men när jag satte i mera minne i min ibook g4 så behövde jag inte köpa från apple. Jag köpte något som var billigt (men naturligtvis kompatibelt) och det har funkat kanon!

"bara att skruva av tangentbordet och lossa airport-kortet " ? låter inte helt enkelt om man aldrig gjort det tidigare....hur hitta en instruktion med bilder?

  • Oregistrerad
  • 2009-09-01 11:46
Senast redigerat 2009-09-01 12:50

Tack för länken! Anta att detta lyckas (med ett PC2700 minne från Webhallen..)

Är det nån mening att uppgradera från 10.4.11 till nån version av Leopard?
det kanske räcker att stoppa in ytterligare 1 gb för att få upp farten på burken..? å andra sidan är OS inte ominstallerat sedan 2004..men han hittar inte sin original CD med OS..

nåt smart råd?

Nu länkade du till 12-tummaren.

Här är länken till 14-tummaren:
Installing iBook G4 14" 933 MHz-1.33 GHz RAM - iFixit

  • Oregistrerad
  • 2009-09-01 12:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu länkade du till 12-tummaren.

Här är länken till 14-tummaren:
Installing iBook G4 14" 933 MHz-1.33 GHz RAM - iFixit

Tack för påpekandet och korrigeringen!

  • Oregistrerad
  • 2009-09-01 12:07

Leopard on an iBook G4 - Is it worth it? - Mac Forums

Leopard på den maskinen verkar funka fint.

Ursprungligen av Iphone77:

Leopard on an iBook G4 - Is it worth it? - Mac Forums

Leopard på den maskinen verkar funka fint.

Oki, tack för länken, då antar vi att det blir bra..

Kan detta minne funka, tro? WEBHALLEN.com [Corsair Value S. 1024MB DDR PC2700 333MHz 200-pin (SODIMM)]

Har kollat Corsairs hemsida, men de har inte med nån iBook i sin kompatibilitetslista..bara nyare modeller..

  • Oregistrerad
  • 2009-09-01 12:41

Det funkar säkerligen fint!

Är det någon som vet hur kräset det är med minnesgränsen? Pallar datorn inte att ta emot ett 2gbs minne eller skulle det kunna funka?

Ursprungligen av henning_p:

Pallar datorn inte att ta emot ett 2gbs minne eller skulle det kunna funka?

"Datorn"? Vilken? Du får nog vara lite mer specifik, och berätta vilken modell det handlar om... Exakt samma som det talas om tidigare i tråden, eller någon annan?

Kolla här:
Mac Specs, Prices, Answers, & Comparison @ EveryMac.com - Est. 1996

Där kan du se hur mycket minne varje modell klarar officiellt. Och där brukar de också skriva ut en liten kommentar om att modellen inofficiellt klarar mer minne.

  • Oregistrerad
  • 2009-09-07 11:51

Om det är samma dator som nämns i första inlägget är 1GB den största modulen du kan installera utöver det inbyggda 256MB-minnet.

Apple iBook G4/1.33 14-Inch (Late 2004 - Op) Specs (iBook G4 - Late 2004 - M9627LL/A*) @ EveryMac.com

Det är samma som nämns ovan, men frågan handlade egentligen om minnesgränsen och varför kan man inte trycka i mer minne än vad minnesgränsen säger? Eller, vad är det med datorn som gör att man inte kan trycka in mer minne?

1
Bevaka tråden