Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka funktioner saknar du på iTunes?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte det vore kul att höra vad för funktioner andra saknar på iTunes, både då iTunes Store och själva programmet iTunes

Det jag skulle vilja ha mest är en streaming funktion av mina låtar (inte streaming från iTunes Store) som jag har på min dator.

Det finns div program att köpa för just detta, men jag vill ha detta inbyggt i iPod-delen.

Då skulle man slippa ha några låtar på sin telefon, och kunna ha tex filmer o sånt där istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-27 23:03

Spontant så saknar jag möjligeten att hyra/köpa film, en näve kortkommandon, smartare smarta spellistor, bättre struktur i iTunes Store (fler sub-genrer, möjlighet att sortera appar efter betyg t.ex.) och den där halv-cirkeln från iPhone som visar att man bara sett en del av en video/hört en del av en podcast.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-10 20:06
Ursprungligen av Thomaz:

... den där halv-cirkeln från iPhone som visar att man bara sett en del av en video/hört en del av en podcast.

En efterlängtad grej kom med. Trevligt!

kunna söka på låttexter är väll det som jag kommer på på rak arm

Jag vill ha möjlighet att spara samma låt i flera olika kvalitéer som ett objekt. Lossless för att spelas upp direkt från iTunes, komprimerat för att synka mot min iPhone...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-31 16:58

Jag vill ha ett/flera fält till i id3 taggen så att man kan ha samma låt i flera album så man slipper ha 5ex av samma låt som råkar ligga på flera album.

På så sätt skulle man få en kombinerad playcount på den låten från alla album också istället för att ha en låt som är spelad 3ggr och en som är spelad 15ggr (den skulle då visa 18 spelningar på den enda låten bara).

Ursprungligen av kainen:

Jag vill ha ett/flera fält till i id3 taggen så att man kan ha samma låt i flera album så man slipper ha 5ex av samma låt som råkar ligga på flera album.

På så sätt skulle man få en kombinerad playcount på den låten från alla album också istället för att ha en låt som är spelad 3ggr och en som är spelad 15ggr (den skulle då visa 18 spelningar på den enda låten bara).

Genialt! Detta är något som jag vill ha, jag med.

Ursprungligen av air:

Jag vill ha möjlighet att spara samma låt i flera olika kvalitéer som ett objekt. Lossless för att spelas upp direkt från iTunes, komprimerat för att synka mot min iPhone...

Lite som det fungerade (fungerar?) till Shuffle. Eftersom den har så lite utrymme så komprimeras låtarna vid överförandet. Vet dock inte om det fungerar så på nyare modeller.

Skulle i vilket fall som helst vara smidigt. Jag vill också ha det!

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-09-01 16:59
Ursprungligen av kainen:

Jag vill ha ett/flera fält till i id3 taggen så att man kan ha samma låt i flera album så man slipper ha 5ex av samma låt som råkar ligga på flera album.

På så sätt skulle man få en kombinerad playcount på den låten från alla album också istället för att ha en låt som är spelad 3ggr och en som är spelad 15ggr (den skulle då visa 18 spelningar på den enda låten bara).

+1. Saknar det med. Har alldeles för många dubletter i olika album. Rör sig säkert om nån gig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 17:49

I mina ögon har Apple "spårat ur" vad gäller iTunes!!

I iTunes "barndom" var det just programmet med stort "P" för att rippa & administrera sitt musikinnehav, spellistor & synkning till iPods.

I och med att iPoddarna sedemera fick stöd för video & spel, (å iPhone/Touch-program), ja då valde Apple att även lägga in administrationen av allt detta i just iTunes.

Halvhjärtad implementation dock, där t.ex. fältnamnen/ID3-taggarna för ex.v. videoklipp/filmer/program används lite slumpmässigt.

Skulle hellre se att Apple skapar åtminstone separata lösningar för:

- Administration av min musik…
- Administration av mina TV/Video/Film-innehav…
- Administration av mina program (…för iPhone/iTouch/AppleTV/iPad…)

…samt:

- Administration av iPhone…
- Administration av iPod/Touch…
- Administration av AppleTV…
- Administration av andra medieenheter…

Låt vara att det kan vara i samma program, dock med en tydligare avgränsning mellan administration av medier (Musik, Video, Program) och administration av enheter (iPhone, iTouch, iPod, AppleTV)

- Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 17:17

Synka iPhone via blåtand.

Yes!!

Saknar en möjlighet att ta in enstaka bilder från iPhoto och lägga på Touchen. Som det är nu kan man bara ta album. Skapar jag ett mixat album blir ju namnet med stor sannolikhet fel.

Vill kunna dra och släppa Podcasts till Touchen utan att använda den konstiga filterfunktionen/syncen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 09:23

Jag saknar att kunna använda backspace för att ta mig till föregående sida i iTunes Store, som i Safari.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 09:28

Att kunna märka och kopiera text, tex namnet på en app man vill hålla ett öga på, alternativt tagga.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-02 10:36

Trådlös synkronisering, med iPhonen.

Dock inte allt, så som musik kan man hoppa över men kalender osv!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 11:17

Synkronisering av två iTunes-bibliotek. Med samma möjligheter som när man synkar en iPod.

Val mellan att hela biblioteket eller endast vissa (smarta) spellistor ska synkas.

Efter synk ska metadata bli rätt; antal spelningar, betyg, senast spelad, andra ändringar, etc.

Att kunna spela enstaka låtar utan att behöva lägga till de i sitt bibliotek. Jag skulle vilja ha en "mini"-player typ. Ibland kanske man vill lyssna igenom något man fått av polaren/tankat ner eller så INNAN man bestämmer sig för att man vill ha med det eller inte i sitt bibliotek. Och nej, quicklook i finder duger inte då man inte kan switcha till något annat program eller använda systemet i övrigt när man kör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 15:49
Ursprungligen av PeeMaN:

Att kunna spela enstaka låtar utan att behöva lägga till de i sitt bibliotek. Jag skulle vilja ha en "mini"-player typ. Ibland kanske man vill lyssna igenom något man fått av polaren/tankat ner eller så INNAN man bestämmer sig för att man vill ha med det eller inte i sitt bibliotek. Och nej, quicklook i finder duger inte då man inte kan switcha till något annat program eller använda systemet i övrigt när man kör det.

Markera ljudfilen.
Tryck kommando-I (visa info)
Klicka på play-knappen i fliken "översikt". Knappen kommer fram då muspilen närmar sig.

Trådlös sync med Iphone kan vi glömma, Apple vill ju kränga Mobileme-konton

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-02 12:07
Ursprungligen av PeeMaN:

Trådlös sync med Iphone kan vi glömma, Apple vill ju kränga Mobileme-konton

Sant, men MobilME erbjuder ju mer än bara trådlös synk. Känns att de skulle kunna tillåta trådlös synking om man typ befinner sig i samma WiFi eller via Blåtand... ;D

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-29 22:27
Ursprungligen av PeeMaN:

Trådlös sync med Iphone kan vi glömma, Apple vill ju kränga Mobileme-konton

Säker på det?

Wi-Fi Sync: wirelessly sync the iPhone with iTunes... in your dreams (video) -- Engadget

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-02 19:58

Sortera? Varför vill dom inte att man ska kunna göra det? Varför inte Excel-style? Först ett fält (stigande eller fallande) sedan kanske ett annat (stigande eller fallande). Och till och med ett till (stigande eller fallande). Känns väldigt grundläggande. Det är ju ändå en databas man har. Så trist när man har kämpat med sina ID3-taggar...

Sen för att lyxa ändå mer skulle det vara fint med preset-knappar med sina preset-sorteringar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-14 11:38

Kopiera från iPod/iPhone till iTunes. Det saknar jag verkligen. Och så saknar jag ett jätteenkelt sätt att går från Shuffle - Album till Shuffle - All.

Efter att ha råkat radera en spellista i iTunes så känner jag att jag saknar en möjlighet att LÅSA spellistor så att man inte lyckas, som jag, ta bort dem bara för att man råkar trycka ner fel tangentkombination :/

1
Bevaka tråden