Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook med trasig DVD-spelare. Hur installera Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 08:48

Någon som har en bra idé på hurman skall få in SnowLeopard på en MacBook med trasig DVD-spelare?

Har inte tillgång till en extern spelare, dock så finns det andra datorer tillgängliga.

Någon?

8 GB USB-sticka. Hämta image och Återkapa den med Skivverktyg till USB-stickan.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 09:46
Ursprungligen av Zimmerman:

8 GB USB-sticka. Hämta image och Återkapa den med Skivverktyg till USB-stickan.

Provade göra en image av DVDn och lade den på en extern HD, men när jag skulle starta installationen så bad den mig att bränna ut den på den skiva istället. Moment 22...

Du kan inte bara dra över en image till stickan - du måste ÅTERSKAPA (som jag skriver) den - stickan blir då en exakt kopia av DVD'n och beter sig som DVD'n och betraktas av datorn som DVD'n - och installation går som en dans och snabbt.

Ursprungligen av Mattias L:

Provade göra en image av DVDn och lade den på en extern HD, men när jag skulle starta installationen så bad den mig att bränna ut den på den skiva istället. Moment 22...

Ursprungligen av Zimmerman:

Du kan inte bara dra över en image till stickan - du måste ÅTERSKAPA (som jag skriver) den - stickan blir då en exakt kopia av DVD'n och beter sig som DVD'n och betraktas av datorn som DVD'n - och installation går som en dans och snabbt.

Och om du inte vet hur man gör, kolla in den här posten på Macworld forum. Installera Leopard FRÅN extern hårddisk - MacWorld - allt om Mac & iPhone

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 10:10
Ursprungligen av Zimmerman:

Du kan inte bara dra över en image till stickan - du måste ÅTERSKAPA (som jag skriver) den - stickan blir då en exakt kopia av DVD'n och beter sig som DVD'n och betraktas av datorn som DVD'n - och installation går som en dans och snabbt.

Ah, Det skall jag testa. tack för förklaringen!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-09-14 22:41
Ursprungligen av Mattias L:

Ah, Det skall jag testa. tack för förklaringen!

Glöm inte att stickan måste partitioneras med GUID under "alternativ". Kan vara annat om det är en "PC-sticka"...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-09-01 09:32

Jag startade min Mini, med defekt optisk drive , i Firewireläge och hakade på den på en annan mac, körde installation därifrån...

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 09:48
Ursprungligen av Wiberg:

Jag startade min Mini, med defekt optisk drive , i Firewireläge och hakade på den på en annan mac, körde installation därifrån...

Funkade det? Hur väljer man en annan skiva att installera på än startskivan? Provade detta från en iMac G4 men det gick inte eftersom den är för gammal för SL, fick aldrig upp något alternativ för att installera på annan disk.

Har en nyare MacBook Pro som man kan koppla upp sig på.

Ursprungligen av Mattias L:

Funkade det? Hur väljer man en annan skiva att installera på än startskivan? Provade detta från en iMac G4 men det gick inte eftersom den är för gammal för SL, fick aldrig upp något alternativ för att installera på annan disk.

Har en nyare MacBook Pro som man kan koppla upp sig på.

Du borde kunna starta upp iMacen (med skivan i) i Firewire Target Mode, och sedan starta upp Macbooken genom att hålla ned C. Då ska installationsprogrammet komma upp.

I övrigt så är det inga som helst problem att installera på en annan skiva än startskivan.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 10:13
Ursprungligen av ztaafen:

Du borde kunna starta upp iMacen (med skivan i) i Firewire Target Mode, och sedan starta upp Macbooken genom att hålla ned C. Då ska installationsprogrammet komma upp.

I övrigt så är det inga som helst problem att installera på en annan skiva än startskivan.

Det var faktiskt en kombination som jag inte testat. Skall testa även det.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 10:52
Ursprungligen av ztaafen:

Du borde kunna starta upp iMacen (med skivan i) i Firewire Target Mode, och sedan starta upp Macbooken genom att hålla ned C. Då ska installationsprogrammet komma upp.

I övrigt så är det inga som helst problem att installera på en annan skiva än startskivan.

Tack Ztaafen! Detta funkade perfekt! Jag tänkte rätt från början, men gjorde fel.

Ursprungligen av Mattias L:

Funkade det? Hur väljer man en annan skiva att installera på än startskivan? Provade detta från en iMac G4 men det gick inte eftersom den är för gammal för SL, fick aldrig upp något alternativ för att installera på annan disk.

Har en nyare MacBook Pro som man kan koppla upp sig på.

lol. SnowLeopard fungerar endast på intel mac

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-01-25 08:07
Ursprungligen av urbanrave:

lol. SnowLeopard fungerar endast på intel mac

Fint. Plocka upp en fyra månader gammal tråd och lägg in ett inlägg som inte leder någon vart. Produktivt....

Du kan LoLLa så mycket du vill men faktum är att problemet löste sig med iMaccen inblandad. Resten får du lista ut själv.

Ursprungligen av Mattias L:

Någon som har en bra idé på hurman skall få in SnowLeopard på en MacBook med trasig DVD-spelare?

Har inte tillgång till en extern spelare, dock så finns det andra datorer tillgängliga.

Någon?

Fungerar inte programmet Fjärrinstallera OS X som ligger i Verktygsmappen? Jag har ingen egen erfarenhet av programmet, men har sett att det ligger i verktygsmappen. Men det kanske bara fungerar med macbook air, som är den enda dator från apple som saknar dvd-läsare.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 09:59
Ursprungligen av Mikael E:

Fungerar inte programmet Fjärrinstallera OS X som ligger i Verktygsmappen? Jag har ingen egen erfarenhet av programmet, men har sett att det ligger i verktygsmappen. Men det kanske bara fungerar med macbook air, som är den enda dator från apple som saknar dvd-läsare.

Har inte fått det att funka. Men jag kanske inte lyckas para datorerna på nätverket rätt. Har dock för mig att det bara var för Air.

Ursprungligen av Mattias L:

Har inte fått det att funka. Men jag kanske inte lyckas para datorerna på nätverket rätt. Har dock för mig att det bara var för Air.

I systeminställningar och under delning kan man ställa in delning av cd/dvd-spelare. Du kanske måste aktivera den på datorn med dvd-spelaren du vill dela ut.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 10:15
Ursprungligen av Mikael E:

I systeminställningar och under delning kan man ställa in delning av cd/dvd-spelare. Du kanske måste aktivera den på datorn med dvd-spelaren du vill dela ut.

Ah! Det kan vara värt att testa också, fungerar det över Airport uppkoppling eller måste man ha fysisk kabel mellan?

Ursprungligen av Mattias L:

Ah! Det kan vara värt att testa också, fungerar det över Airport uppkoppling eller måste man ha fysisk kabel mellan?

Ingen aning, eftersom jag aldrig använt mig av funktionen utan bara sett valet att dela ut cd/dvd-spelare i samma fönster där man ställer in andra delningar. Men rent spontant tycker jag inte att det ska spela någon roll, även om det förmodligen kommer att gå fortare med kabel.

  • Oregistrerad
  • 2009-09-01 10:32

Om det rör en vanlig MacBook ligger väl tråden i fel kategori? Som Zimmerman föreslagit är nog det smidigaste att använda USB-sticka:

Install & Boot OS X Leopard from a USB Flash Drive

Det går också bra att använda en iPod om du har en:

Install Leopard with Your iPod - Hard Drives - Lifehacker

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 10:51

Soory, tänkte mig inte för när jag valde forumdel. Moderator får gärna flytta tråden då det gäller en Vit MacBook.

Att använda iPod är nog inte heller någon dum idé. Det har jag tillgängligt och då slipper jag åka och köpa en sticka... Skall testa! Tack för tipset!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-02 10:26

Flyttade tråden till rätt underforum och raderade några inlägg om pirakopiering.
/Admin

1
Bevaka tråden