Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mail efter installation av Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat Snow Leopard.

NU KAN JAG INTE ÖPPNA MAIL
JAG KAN INTE ÖPPNA APPLE WORK 6 DOKUMENT
POWERPOINT PRESENTATION ÄR FÖRÄNDRAD

Är det någon som vet varför????

Mvh Peter

Ursprungligen av paterpeter:

Har installerat Snow Leopard.

NU KAN JAG INTE ÖPPNA MAIL
JAG KAN INTE ÖPPNA APPLE WORK 6 DOKUMENT
POWERPOINT PRESENTATION ÄR FÖRÄNDRAD

Är det någon som vet varför????

Mvh Peter

Starta tråd i rätt forumdel, så får du snabbare svar.

Ursprungligen av Goflorp:

Starta tråd i rätt forumdel, så får du snabbare svar.

Hur hittar jag rätt forumdel? Var ska jag skriva min fråga?

/Peter

Ursprungligen av paterpeter:

NU KAN JAG INTE ÖPPNA MAIL

Okej. Vad händer? Ingenting? Kommer det upp ett felmeddelande, ljudsignal, rök ur maskinen? Utan något att gå på är det inte så mycket man kan göra. Läs loggfilerna (Verktygsprogram > Systemmeddelanden) och se om du hittar något relaterat till Mail.

Ursprungligen av paterpeter:

JAG KAN INTE ÖPPNA APPLE WORK 6 DOKUMENT

Antingen så har du nog inte Apple Works installerat, eller så har du nog inte Rosetta installerat. Samma sak här, vi vet att det inte fungerar men vi behöver mer att gå på. Läs gärna loggfiler och se vad du kan hitta.

Ursprungligen av paterpeter:

POWERPOINT PRESENTATION ÄR FÖRÄNDRAD

Jag förstår inte vad du menar. Kan du förklara lite tydligare?

Tack!

Nu är Rosetta installerat (Hade aldrig hört talas om det programmaet tidigare) så nu kan jag öppna mina filer igen.

(Har haft en språkkurs som hette Rosetta Stone, trodde det var det programmet som av någon märklig anledning skulle starta upp...)

/Peter

"Antingen så har du nog inte Apple Works installerat, eller så har du nog inte Rosetta installerat. Samma sak här, vi vet att det inte fungerar men vi behöver mer att gå på. Läs gärna loggfiler och se vad du kan hitta."

Ursprungligen av Marcus K:

Okej. Vad händer? Ingenting? Kommer det upp ett felmeddelande, ljudsignal, rök ur maskinen? Utan något att gå på är det inte så mycket man kan göra. Läs loggfilerna (Verktygsprogram > Systemmeddelanden) och se om du hittar något relaterat till Mail.

När jag försöker öppna mejl så öppnas inkorgen ett kort ögonblick sedan kommer felmeddelandet:

"Mail avslutades oväntat.
Klicka på Öppna igen för att öppna programmet igen. Den här rapporten skickas automatiskt till Apple."

Och när jag klickar på "Öppna igen" händer samma sak igen... och igen...

/Peter

Senast redigerat 2009-09-01 10:52
Ursprungligen av paterpeter:

När jag försöker öppna mejl så öppnas inkorgen ett kort ögonblick sedan kommer felmeddelandet:

"Mail avslutades oväntat.
Klicka på Öppna igen för att öppna programmet igen. Den här rapporten skickas automatiskt till Apple."

Och när jag klickar på "Öppna igen" händer samma sak igen... och igen...

Hej, förstår att 99.se är lite stort och omtumlande när man kommer i första gången, jag vill ändå be dig att du kollar den stora "översikten" (Klicka på MAC, i raden det står MAC IPHONE IPOD SÖK), leta sedan reda på det område du tycker passar bäst för ditt problem. Mail kanske passar bäst i "Apple programvara". Genom att du gör så så får du hjälp av de som brukar kika runt i den forumdelen.

Jag har läst i ngn av installationstrådarna att man skulle flytta ngn mapp. Starta mail och sedan flytta tillbaka den. Jag är osäker på exakt var - för det är säkert INTE skrivit på rätt ställe

The Rosetta Stone är en stentavla med samma text på flera gamla språk, den finns på British Museum, London - om de inte återlämnat den till egypten.
Apple har en "Översättare" i systemet som gör att man kan köra äldre program (enkelt uttryckt). Den installeras inte automatiskt i 10.6, utan installeras vid behov.
Alla program klarar dock inte tala om att den skall laddas in.

Senast redigerat 2009-09-01 10:53

Ovanstående åtta inlägg har brutits ut och flyttats hit från en annan tråd.

/Mod

Okej jag skriver min fråga någon annanstans

  • Medlem
  • 2009-09-01 21:32

Hej alla. Jag har samma problem som ursprunglig frågeställare. Efter att ha läst svaren ovan har jag förstått att man ska "flytta någon mapp", starta mail och sen flytta tillbaka den.
Vilken mapp ska flyttas för att sedan återställas? Någon som har tips?

  • Medlem
  • 2009-09-01 21:39

Jo, jag har för mig att jag installerade Rosetta när jag installerade snöleoparden. Finns det något sätt att verifiera det i efterhand, att jag valde att ta med Rosetta alltså.

Användaren kurt föreslår det här i en annan tråd:

Hittade en tråd hos Apple support som fixade mailproblemet:
Gå till ~/library/mail. Släng RSS-mappen. Starta Mail.

http://www.99.se/mac-os-x/269461-traden-foer-oss-har-installerat-mac-os-x-10-6-snow-leopard-7.html inlägg 263

Senast redigerat 2009-09-01 23:46
  • Medlem
  • 2009-09-01 23:02

Tack Goflorp!
Det löste problemet. Utmärkt!
(i mitt fall låg RSS-mappen i ~/user/library/mail , men det var rätt lätt att hitta den)
Nu ska jag läsa alla mail från och med 28 augusti.

Gött - tacka kurt...

1
Bevaka tråden