Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan dessa grafikkort

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

har en MacPro jag är väldigt nöjd med. First gen 2006.
Använder 2 st skärmar.

Funderar på att köpa ett nytt grafikkort. Kollade då på Macoteket.

Macoteket - Seris och kunnig personal, lga priser

1. Hur stor skillnad är det mellan korten?

2. Vilka passar till min dator ?

Glömde: ATI Radeon X1900 XT 512MB. Det är vad jag har idag.

Då 8800GT för Mac Pro gen 1 inte säljs längre är HD3870 det enda alternativet bland ovanstående kort. Hoppet mellan det du har och HD3870 är inte tillräckligt stort i förhållande till vad kortet kostar och därför inte motiverat i mina ögon.

Om jag var du skulle jag köpa ett HD4890 (ca 2 000 kr) för PC, flasha om detta och köra Natit för att kunna använda kortet i OS X. Du får då en rejäl prestandaökning för ett mycket bättre pris.

Guide: Guide: Radeon HD 4890 i din Mac Pro - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Senast redigerat 2009-09-01 07:21
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-31 22:08
Ursprungligen av hansfilipelo:

Då 8800GT för Mac Pro gen inte säljs längre är..

Den finns ju i lager på macoteket?]

Ursprungligen av Cekari:

Den finns ju i lager på macoteket?]

För Mac Pro 2008 ja men inte för Mac Pro 2006. Sen spelar det inte så stor roll då 8800GT och HD3870 är ungefär likvärdiga prestandamässigt.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 06:07
Ursprungligen av hansfilipelo:

För Mac Pro 2008 ja men inte för Mac Pro 2006. Sen spelar det inte så stor roll då 8800GT och HD3870 är ungefär likvärdiga prestandamässigt.

Ah, fel av mig...

Känns riskabelt och jobbigt att hålla reda på drivrutiner och tänka på vilken version man har och liknande. Känns dumt att köpa ett HD4890.

"Hoppet" som vi pratar om. Hur stort är det. om man ignorerar priset ?
Finns det någon annan teori. Ni som bytt till 4870, upplever ni en stor skillnad ?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Då 8800GT för Mac Pro gen 1 inte säljs längre är HD3870 det enda alternativet bland ovanstående kort. Hoppet mellan det du har och HD3870 är inte tillräckligt stort i förhållande till vad kortet kostar och därför inte motiverat i mina ögon.

Om jag var du skulle jag köpa ett HD4890 (ca 2 000 kr) för PC, flasha om detta och köra Natit för att kunna använda kortet i OS X. Du får då en rejäl prestandaökning för ett mycket bättre pris.

Guide: Guide: Radeon HD 4890 i din Mac Pro - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Ursprungligen av dumburken:

Ni som bytt till 4870, upplever ni en stor skillnad ?

Hoppet till 4870 är stort (även om jag själv nu inte gjort det hoppet).

Då HD4890 använder samma drivrutin i OS X som 4870 så borde detta även ge stöd för OpenCL i Snow Leopard.

Parantes är att man kanske borde vänta och se hur HD4890 fungerar med Snow Leopard.

Edit: rapporter tyder på att det fungerar med Snow Leopard.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 10:14

Om du har råd att hosta upp 3700kr så skulle jag titta på 4870 kortet. Jag hade 1900 kortet i min tills jag mer eller mindre tog sönder den efter ett fläkt byte (inte 100% säker om den är död eller inte eftersom jag inte får in den i lådan längre) men jag beställde 4870 kortet från apple och eftersom ATI har varit smarta så finns 32bit efi samt 64 "i" kortet och fungerar därför i first gen mac pro'na även fast apple inte skriver det.

**edit glömde tillägga att OM du köper 4780 kortet så måste du komma ihåg att det är en 1*dvi-d och 1*minidisplayport.

1
Bevaka tråden