Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag göra med visitkortshögen?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill ha ett smart sätt att organisera mina mängder av visitkort. Jag vill inte scanna/digitalisera dom.
Är det någon som har en elegant och praktisk analog lösning att dela med sig av?

Big A

visitkortsnurra såklart
Visitkortssnurra Rolodex

Eftersom jag vill sortera dom på tillfälle istället för på efternamn...ja, då blir snurra fånigt, samt att jag har måååånga.

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Eftersom jag vill sortera dom på tillfälle istället för på efternamn...ja, då blir snurra fånigt, samt att jag har måååånga.

Tillfälle? Hur då menar du?

Jag har mina i plastfickor i en pärm; då kan man enkelt göra ett pärmregister efter eget tycke.

Om man ska ha dem fysiskt så har man ju att välja på vad man vill sortera dem efter. Förnamn, Efternamn, Plats eller Tillfälle spelar ju ingen roll bara man hittar dem. Snurra lär ju funka finfint var sig du sorterar på efternamn eller tillfälle, eller?

Icke-analog lösning

Jag har hundratals visitkort som jag vill göra om till kontakter på min mac. Scannern ifråga är en Xerox WorkCentre 7328 som scannar i PDF-format till en mapp på servern. Den har dessutom den irriterande vanan att gnälla om pappersformat på allt som inte känns igen som A4 eller A3.
Några förslag på hur göra?

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har hundratals visitkort som jag vill göra om till kontakter på min mac. Scannern ifråga är en Xerox WorkCentre 7328 som scannar i PDF-format till en mapp på servern. Den har dessutom den irriterande vanan att gnälla om pappersformat på allt som inte känns igen som A4 eller A3.
Några förslag på hur göra?

Privatpersoner och även till viss del företag brukar jag ta via hitta.se.

Leta där, när du hittar så väljer du "vCard" uppe till höger.
Datorn frågar om spara osv, välj då att den alltid skall öppna filer av den här typen med "iCal" (ligger i programmappen).

Firefox slänger upp ett tomt fönster också, så efter ett tag får man stänga några,...

tror ändå det ghär går snabbare än att scanna eller hyra in ngn som skriver åt dig

Man kan få lägga till lite, på företag blir det ju kontaktpersonen, ankn och emailadressen...

Prova!

Ursprungligen av Goflorp:

Privatpersoner och även till viss del företag brukar jag ta via hitta.se.

Leta där, när du hittar så väljer du "vCard" uppe till höger.
Datorn frågar om spara osv, välj då att den alltid skall öppna filer av den här typen med "iCal" (ligger i programmappen).

Firefox slänger upp ett tomt fönster också, så efter ett tag får man stänga några,...

tror ändå det ghär går snabbare än att scanna eller hyra in ngn som skriver åt dig

Man kan få lägga till lite, på företag blir det ju kontaktpersonen, ankn och emailadressen...

Prova!

Detta funkar ju, men jag hittar inte precis mina affärsbekanta i USA, Syrien och Dubai på hitta.se.

Ursprungligen av pmarriott:

Detta funkar ju, men jag hittar inte precis mina affärsbekanta i USA, Syrien och Dubai på hitta.se.

Nä, men förmodligen de flesta i Sverige iaf..

Det blir ju till att handknacka lite...

Du kan trösta dig med att när det är gjort, så är det gjort....

Har du vänner med Macar (bara provat där) så kan du markera flera i Adressboken (klicka med cmd nere), klicka sedan och DRA till skroivbordet, släpp.

Nu har du en skön "bunt" med kontakter - denna kan du maila eller dra till bluetooth-programmet för att föra över till en mobil t ex.

Du kan ju dra över 20 svenska kontakter, skicka dem till din kollega i <utomlands> ....

Stora möjligheter här.

Jag har t ex en vcard-backup liggande på en backup ute på nätet...

faktisk man behöver något system för sorterings skull
jag är rädd att du måste göra lite själv

mitt förslag om du gör hål i dina visit kort efter dina olika sorterings behov och sortera dom med hjälp av hålens position
använd binära systemet

1 2 4 8 16 32 64 128
o_o_o_o_o__o__o__o

sen använder du ascii decimal tabellen för bokstäver String to ASCII chart, ASCII to decimal convertor, String to decimal converter, string hexadecimal / hex conversion

bokstaven A =65
1 2 4 8 16 32 64 128 =65=A soretrad på A
o_____________o_____

det kanske finnes ett sådant system

PunchCard

Ursprungligen av hanibal:

...mitt förslag om du gör hål i dina visit kort efter dina olika sorterings behov och sortera dom med hjälp av hålens position...

Om han ska göra om visitkorten till hålkort, så behöver han nog någon form av mekanisk läsare - och sådana har nog inte tillverkats på de senaste 30 åren.

Eller du tycker att han ska ta upp korten, ett i taget, och själv läsa av hålen i korten, för att se om det är rätt kort han fått tag på?

Menar du allvar, eller försöker du bara vara lustig?

Ursprungligen av hanibal:

faktisk man behöver något system för sorterings skull
jag är rädd att du måste göra lite själv

mitt förslag om du gör hål i dina visit kort efter dina olika sorterings behov och sortera dom med hjälp av hålens position
använd binära systemet

1 2 4 8 16 32 64 128
o_o_o_o_o__o__o__o

sen använder du ascii decimal tabellen för bokstäver String to ASCII chart, ASCII to decimal convertor, String to decimal converter, string hexadecimal / hex conversion

bokstaven A =65
1 2 4 8 16 32 64 128 =65=A soretrad på A
o_____________o_____

det kanske finnes ett sådant system

PunchCard

Det här var faktiskt lite roligt. Inte mycket, men lite.

Ursprungligen av pmarriott:

Det här var faktiskt lite roligt. Inte mycket, men lite.

Hej
det var inte menat till dig men det kanske fungerar ändå

det var menat till tråd skaparen och menat som rolig skämt
för ett allvarlig problem så som många är användare av datorer idag
och ändå har man sorterings problem och massor av pappers kopior samtidigt som man har data register och pdf filer i Hårddisken och brända på cd dvd mm

jag menade också att att man ska inte göra ett problem större genom att överarbeta och bearbeta den för att lösa det

lösningen är kanske lägga dom i en låda och bläddra igenom visit korten manuelt för hand och ha dom sorterade efter tycket :">

Ursprungligen av hanibal:

Hej
det var inte menat till dig men det kanske fungerar ändå

det var menat till tråd skaparen och menat som rolig skämt
för ett allvarlig problem så som många är användare av datorer idag
och ändå har man sorterings problem och massor av pappers kopior samtidigt som man har data register och pdf filer i Hårddisken och brända på cd dvd mm

jag menade också att att man ska inte göra ett problem större genom att överarbeta och bearbeta den för att lösa det

lösningen är kanske lägga dom i en låda och bläddra igenom visit korten manuelt för hand och ha dom sorterade efter tycket :">

Exakt vad jag gjorde!

A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 08:43

Jag måste säga att det är bara visitkortsscanner som gäller om det är mycket kort.
Alternativt högar/pärmar efter genre...

För typ 8,9 år sen använde jag olika visitkortspärmar för olika genrer sen blev et snurror när det vart för mycket... Nu brukar jag scanna dom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 22:01

Varför inte intresserad av att digitalisera dem?

Tre enkla steg:
1. Fotografera (med exempelvis iSight)
2. Ladda in/upp till Evernote
3. Tagga och sortera

Hokus pokus så har du alla dina visitkort lättillgängliga och sökbara (Evernote gör all text i bilden sökbar) var du än befinner dig i världen med tillgång till internet. (inkl. på iPhone)

Ursprungligen av snekeft:

Varför inte intresserad av att digitalisera dem?

Tre enkla steg:
1. Fotografera (med exempelvis iSight)
2. Ladda in/upp till Evernote
3. Tagga och sortera

Hokus pokus så har du alla dina visitkort lättillgängliga och sökbara (Evernote gör all text i bilden sökbar) var du än befinner dig i världen med tillgång till internet. (inkl. på iPhone)

Lätt bästa tipset hittills!! - ska testa

Ursprungligen av snekeft:

Varför inte intresserad av att digitalisera dem?

Tre enkla steg:
1. Fotografera (med exempelvis iSight)
2. Ladda in/upp till Evernote
3. Tagga och sortera

Hokus pokus så har du alla dina visitkort lättillgängliga och sökbara (Evernote gör all text i bilden sökbar) var du än befinner dig i världen med tillgång till internet. (inkl. på iPhone)

Perfekt! Tack för tipset!

1
Bevaka tråden