Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla MySQL till PHP, info?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-08-28 19:13

Hej!

Kollar en massa guider för att installera MySQL i OS X (SL) och varenda en är typ "välj version på mysql.com, ladda ner och installera, GRATTIS nu har du MySQL, stop.

Visst har jag MySQL installerat men det är väl inte automatiskt kopplat till PHP!

Installationen ligger ju i /usr/Local/mysql
Vart ligger config filerna? Hittar bara massa "huge.conf" osv som inte har någon funktion

Desstom vilken port, socket osv använder jag för att komma åt den via Sequel Pro?

Du ska tänka andra vägen. Det är från php som du ska skapa en anslutning till din mysql server. Detta kan du göra på flera olika sätt, personligen föredrar jag att använda mej av PDO.

Vill du göra det riktigt lätt för dej så installerar du istället MAMP. Det är ett paket med Apache, PHP och Mysql. Med följer även exempel hur du kopplar upp dej mot MySQL.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-08-28 19:45

Jaopp jag vet att det är från PHP jag skall lägga till MySQL men måste åt config filerna i MySQL ändå, man kan väll ändra root admin och pass därifrån? phpMyAdmin blir det senare!

PDO säger inte så mycket, enda installationenbeskrivningen jag hittar handlar om DLL filer men inte ens MySQL har väl det i OS X, aldrig hört talas om DLL filer i OS X.
Dessutom måste man väl länka TILL mappen och en fil där mysql ligger, i php.ini?

MAMP har jag nu men det har börjat krångla, tar 5-6 sek för varje sidvisning och skapar typ 1000 httpd processer som sammanlagt tar upp 100% cpu, vill ha en stabilare lösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-29 00:41

Lätt!

I mappen / etc (nås via terminalen) tar man bort kommentarsmarkeringen på en rad rätt långt ner i filen httpd och likaså i php.ini självförklarande och funkar kanon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-30 11:28

Vad menar du med att koppla? När båda är igång är det bara att tuta å köra, finns ingenting speciellt man behöver göra.

Det jag brukar göra för att skapa en session är:

Brukar ha denna del i en separat PHP-fil som jag sedan bara kör include på i de filer jag skall prata med MySQL.

$phpserver = "localhost:3306";
$server_username = "ANVÄNDARNAMN";
$server_password = "LÖSENORD";
$server_database = "DATABAS";
mysql_connect($phpserver,$server_username,$server_password);
@mysql_select_db($server_database) or die( "Unable to select database");

Sedan gör man följande för att köra SQL-förfrågningar:

$query = "SELECT * FROM TABELLNAMN";
$result = mysql_query($query);
$MINVARIABEL = mysql_result($result,RAD,"KOLUMNNAMN");
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-08-31 15:28
Ursprungligen av x-per:

Hej!

Kollar en massa guider för att installera MySQL i OS X (SL) och varenda en är typ "välj version på mysql.com, ladda ner och installera, GRATTIS nu har du MySQL, stop.

Visst har jag MySQL installerat men det är väl inte automatiskt kopplat till PHP!

Installationen ligger ju i /usr/Local/mysql
Vart ligger config filerna? Hittar bara massa "huge.conf" osv som inte har någon funktion

Desstom vilken port, socket osv använder jag för att komma åt den via Sequel Pro?

cp  /opt/local/share/mysql5/mysql/my-huge.cnf /opt/local/etc/mysql5/my.cnf 

Sen är det bara att editera filen och sen starta om mysql

1
Bevaka tråden