Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittsfel i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med OS X. På vissa webbsidor(i både Firefox och Safari) så blir texten helt oläsbar. Detta händer också inne i förhandsvisning när jag tittar på PDF-filer. Det blir som på bilden nedan.

http://img43.imageshack.us/img43/4724/bild2fkb.png

Någon som vet hur jag fixar detta?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-31 13:44

Har du kollat vilket typsnitt du har som standard? I tex Safari eller i de andra programmen.

Kolla i Safari under; Inställningar - Utseende - Standardtypsnitt

Times är mitt standardtypsnitt i både Safari och Firefox, men typsnittsfilen Times är inte skadad på något sätt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-31 14:03
Ursprungligen av Petteurr:

Times är mitt standardtypsnitt i både Safari och Firefox, men typsnittsfilen Times är inte skadad på något sätt.

Nee, det var det verkligen inte! Har tyvärr inget bra svar, inte sett eller hört om detta innan. Har du testat starta om datorn? ;D Har man tur så kan det lösa det mesta...

Ursprungligen av MacxD:

Nee, det var det verkligen inte! Har tyvärr inget bra svar, inte sett eller hört om detta innan. Har du testat starta om datorn? ;D Har man tur så kan det lösa det mesta...

Näe, det är det som är det mystiska. Jag kan inte hitta det typsnittet som visas på bilden i typsnittsboken, det bara är där. Ska pröva starta om datorn iallafall och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-31 14:09

Good luck!

Startade om nu, det hjälpte inte. Men tack för hjälpen iallafall får leta vidare...

Sådär, en skärmbild på eländet (från di.se i Safari i Snow Leopard alltså):

  • Medlem
  • 2010-02-21 14:24
Ursprungligen av Adrian B:

Sådär, en skärmbild på eländet (från di.se i Safari i Snow Leopard alltså):

Jag har exakt samma problem som i bilden du visar. Detta skedde efter uppgradering till Snow Leopard.

Jag har låtit Foontbook/typsnittshanteraren gå igenom typsnitten och tagit bort de dubletter den anmärkte på. Jag har även rensat typsnittscachen samt startat om, men utan resultat.

Hur har ni löst detta?

På min frus MBP 13 blev åäö helt tokiga på vissa typsnitt efter uppdateringen till Snow Leopard. Kanske är relaterat. Jag ska se om jag kan ta en skärmbild på det.

Jag hade samma problem efter uppdatering till SL (Skandiabanken, DI m fl), men en omstart verkar ha löst det.

Jag tror inte det är typsnittskrux - jag tror det är grafikkrux.

Men...en rensning av typsnittscache kan vara medicinen - om det nu är typsnittskrux. Onyx kan rensa typsnittscache tror jag. Det löste en gång ett problem jag hade. Start i "säker läge" tömmer också typsnittscache, men det tar ganska lång tid.

Jag har redan testat att starta om och rensa typsnittscachen med följande kommandon (utifrån denna artikel):

sudo atsutil databases -remove
atsutil server -shutdown
atsutil server -ping

Men det hjälpte inte.

Jag misstänker att Arial eller liknande är korrupt och att jag skulle behöva installera om typsnitten från installationsskivan, om det nu går att göra på ett enkelt sett.

Vad säger Typsnittsboken? Den testar ju fonter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 21:17

Jag har också samma problem som Petteurr, nu senast i Spotify. När jag klickar på köprutan så blir formuläret där man skall fylla i kortinfon helt oläsligt med kryllbokstäver. Jag har os 10.4.11 och har haft problemet i ett par år.

Rensar regelbundet datorn med Cocktail men har inte lyckats lösa problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-09 22:22

bump.

Skall också påpeka att jag har samma fel i iTunes, vilket gör att alla beskrivningar av apps och podcasts osv inte går att läsa.

Om ni väljer Arkiv->Kontrollera typsnitt från Typsnittsboken, vad rapporterar den då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-09 23:38

Den säger att typsnittsboken KAN ha upptäckt problem med vissa typsnitt, men listar bara ett typsnitt som får en svart bock = Godkänd. Provade ändå att ta bort det och vid nästa kontroll listades ett annat typsnitt på samma sätt.

Ok. Jag hade nämligen likartade problem, som försvann när jag åtgärdat allt som Typsnittsboken klagade på.

  • Medlem
  • 2010-02-21 15:30

Jag tog bort Arial och ersatte det med en typsnittsfilen från backupdisken så var problemet löst för mig (tar i trä).

Verkar alltså som om Arial på något sätt skadatas under uppgraderingen till Snow Leopard från Leopard.

Typsnittsproblem - hjälp!

Jag har problem i snöleopard med typsnitten, Helvetica Neue. Jag provade med att följa råden i ett tidigare inlägg med att ta bort systemtypsnittet Helvetica Neu, men problemet är fortfarande kvar. Alla typsnitt ligger i Typsnittsboken. På Apple Support säger dom att typsnittshanteringen är omgjord i snöleopard så att gamla typsnitt inte stöds längre. Kan det stämma? Det är bara Helvetica Neue som strular nämligen, andra (gamla typsnitt, t ex Sabon mm) verkar fungera fint. Någon som vet?

1
Bevaka tråden