Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota upp från extern USB DVD-enhet på MacBook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-08-30 01:20

Jag har hamnat inför ett irriterande dilemma...

Har en MacBook 1.83 Ghz vars Combo-drive pajat. Köpte då en extern DVD-brännare från Iomega ("Super Slim DVD"), som kopplas in till datorn via USB 2.0.

Stod på förpackning att stöd finns för Mac OSX 10.4 samt 10.5, DVD-uppspelning och bränning fungerar utmärkt.

Har nu 10.4 i datorn, och tanken är att jag ska installera 10.5, men jag lyckas inte sätta igång installationen från installationsskivan. Har provat starta upp datorn ett antal gånger och hålla nere alt, utan att Leopard-startskivan kommer upp. Lyckas alltså inte boota upp från en skiva som är instoppad i den externa USB-läsaren.

Någon som har en idé på hur man kan lösa problemet?

  • Oregistrerad
  • 2009-08-30 09:50

Är det orginalskivan nr1 du försöker boota från? Ett alternativ är ju att lägga över skivan på USB-minne och boota från det:

http://www.maciverse.com/install-boot-os-x-leopard-from-a-usb-flash-drive.html

Ursprungligen av Henke:

Har provat starta upp datorn ett antal gånger och hålla nere alt...

Har du provat att hålla nere C, för att tvinga datorn att boota från CD/DVD?

  • Medlem
  • 2009-08-30 16:55

Det verkar som att de guider som finns kring att installera Mac OSX från en USB-enhet bygger på att man till en början i alla fall kan använda sin optiska dvd enhet för att starta upp datorn..

Jag har faktiskt provat att hålla nere "C", då letar datorn febrilt efter en DVD-skiva i den interna trasiga optiska enheten..

  • Oregistrerad
  • 2009-08-30 20:12
Ursprungligen av Henke:

Det verkar som att de guider som finns kring att installera Mac OSX från en USB-enhet bygger på att man till en början i alla fall kan använda sin optiska dvd enhet för att starta upp datorn..

Njae så länge du kan starta datorn från hårddisken och når den externa USB optiska när OS X väl har laddats så är det väl inga problem? Dvs du bootar från hårddisk använder den externa USB-dvd:n för att göra en disk image av installationsskivan som du sen för över till USB-minnet.

  • Medlem
  • 2009-08-31 11:01
Ursprungligen av Iphone77:

Njae så länge du kan starta datorn från hårddisken och når den externa USB optiska när OS X väl har laddats så är det väl inga problem? Dvs du bootar från hårddisk använder den externa USB-dvd:n för att göra en disk image av installationsskivan som du sen för över till USB-minnet.

Hum, jag förstår. Då blir det kanske till att hitta ett 8 GB USB-minne för ett schyst pris..

Ingen annan god idé:)?

  • Oregistrerad
  • 2009-08-31 11:17

ICA Maxi har Sandisk Cruzer 8GB för 199kr Är du säker på att du försöker boota från en bootbar skiva? Du kanske har en iPod som du kan lägga över disk imagen på?

Install Leopard with Your iPod - Hard Drives - Lifehacker

  • Medlem
  • 2009-09-02 09:59

Att göra det från en iPod var en god idé, lånade en kompis iPod Touch men det visade sig att det var den iPod som inte gick att använda som en hårddisk, detta borde jag självklart ha tänkt på innan. Nu är man tillbaka på ruta 1:)..

  • Oregistrerad
  • 2009-09-02 18:05

Åk till ICA och köp Sandisk-minnet för 199kr, problem solved

Hej
Jag undrar om inte du ska försöka starta med ALT-tangenten nertryckt.
Då ska datorn leta upp alla startsystem och visa på skärmen och du kan välja vilket att starta med, även på DVDskiva i extern läsare.
Jag tror att C-tangenten gör att datorn letar skiva enbart i den interna enheten.
Lycka till
Lennart

  • Oregistrerad
  • 2009-09-03 08:47
Ursprungligen av leni45:

Hej
Jag undrar om inte du ska försöka starta med ALT-tangenten nertryckt.
Då ska datorn leta upp alla startsystem och visa på skärmen och du kan välja vilket att starta med, även på DVDskiva i extern läsare.
Jag tror att C-tangenten gör att datorn letar skiva enbart i den interna enheten.
Lycka till
Lennart

Det stämmer det du säger Lennart men det har han redan testat som du kan läsa i trådens första inlägg.

Ooops
/L

  • Medlem
  • 2009-09-05 14:20

Då har man äntligen fixat ett USB-minne och installerat Leopard. Gick ju lätt som en dans!
Tackar alla inblandade för tips och idéer!

  • Oregistrerad
  • 2009-09-06 09:03

Kul att det löste sig!

1
Bevaka tråden