Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med väldigt långsam hårddisk för iMac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-05 10:19

Jag har haft lite problem med att när program skriver till hårddisken till min 3.06 Ghz iMac (Juli 2008) så badbollar sig datorn gärna och anade att det kunde bero på hårddisken eller I/O. När jag till slut tröttnade och mätte med hjälp av Kona System Test (se även http://www.99.se/1809378-post169.html) fick jag skrämmande dåliga resultat på skrivning (2 Mb/s).

Jag har gjort om testerna flera gånger och det visar på samma sak varje gång och under själva testet upprepas de symptom med badbollar jag tidigare upplevt.

Har något varit med om detta? Kan det åtgärdas utan att köpa ny hårddisk?

Tror inte det riktigt, låter mer som något är fel inställt någonstans. Har aldrig hört talas om att en HD går långsammare för at den är trasig eller håller på att gå sönder. Antingen så fungerar de eller inte...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-05 13:31

Mjo, det är mina erfarenheter också, folk verkar ha bytt med varierande framgång och så skoj är det inte att byta en hårddisk i en iMac att jag vill göra det i onödan.

Det jag hört (och anmält till Apple innan garantin gick ut) var ett svagt klickande ljud - dock inte som något annat ljud jag hört från krashade diskar. Jag har även lyssnat på lite olika inspelningar från Western Digital men kan inte säga att något låter bekant.

Vad är nästa steg, blåsa disken och ominstallera OS (och återställa med Time Machine?) ? Känns också relativt omständigt, någon som har en aning om vart man skulle kunna ha "fel inställning"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-06 23:42

Ok, testade just in case med Xbench också, skrämmande siffror där med (2.5-3.5 MB/sek på samtliga skrivtester).

Ingen som hört talas ens om liknande problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-10 09:25

Nu är tid bokad för att lämna in burkeländet till Service Provider iaf. Med lite tur grinar inte Apple över att tiden är efter garantin (jag anmälde ett svagt klickande ljud från hårddisken innan men kopplade inte det till den minskade skrivhastigheten då). Annars får man väl punga ut i värsta fall. Bah, varför kan även hårddiskar "just work" ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-29 20:43

Service Providern (Trifolium, mkt nöjd med deras service tidigare och även nu) hittade bad blocks och tillsammans övertalade vi Apple om att skicka en ny hårddisk trots att garantin gått ut. Nu går datorn som en klocka (so far so good) igen och har precis smekt in nya katten. Mkt trevligt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-08-29 23:24

Jag köpte en likadan till mina föräldrar och på den dök disken också. Fick den utbytt utan krångel. Gött att det gick smidigt för dig.

1
Bevaka tråden