Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket Officepaket rekommenderas till Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-29 11:11

Vad föredrar ni för Officepaket till MAC?
Open Office, Microsoft Office, iWork eller finns det fler?

Jag har svårt att bestämma mig. Jag är väldigt inkörd på Office 2003 för Windows men nu när man kör mac så vill man ju undvika microsoft och dessutom blev jag lite besviken på Office 2004 för mac. Är 2008 bättre eller är Open Office och iWork att föredra?
Ska mest kladda lite word och excel dokument för husbehov.

Jag tror inte att någon av dem är direkt bättre än de andra. Det beror helt på vad du ska använda dem. Om du behöver någorlunda bra kompatibilitet med Microsoftformaten skulle jag rekommendera Microsoft Office, annars iWork. Men både iWork och Microsoft Office finns att ladda ner som kostnadsfria prova på-versioner. Jag rekommenderar att du provar dem och Open Office själv innan du bestämmer dig. Du kommer säkert få flera välskrivna svar, men utan att veta så mycket om vad du ska använda programmen till kommer det inte bli så mycket mer än eget tyckande.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-29 11:30

Jag har precis installerat iwork... Lite annorlunda mot office, fast jag gillar iwork bättre. Det är mer "maccigt" Sen är det förstås en inlärningsprocess. Men jag gillar vad jag sett hittills med iwork.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 12:10

iWork = mycket snygga mallar. Keynote känns som en kompetent utmanare till PowerPoint, numbers känns väldigt handikappat jämfört mot excel.

Open = mer funktioner och mer likt Office. Fult som stryk med gratis.

Office = bara om man måste köra 'riktiga' Office av jobbskäl

  • Oregistrerad
  • 2009-08-29 16:20

Microsoft office = Har alla funktioner du kan tänka dig och du kommer inte sakna något från Windows versionerna. Dock är hela suiten buggig och word kraschar titt som tätt

KeyNote = Helt otroligt presentationsprogram - finns ingen som helst anledning att köra powerpoint. märks att det är steve himslef som designat det.

Pages = Trevlig layoutprogam, mer DTP än Word. Saknar masas funktioner som finns i word men fungerar utmärkt för dom som skriver enklare saker.

OpenOffice = medhåll att det är fult som stryk. Kör ju genom X (X11) och det är otroligt buggigt på mac. Det är väl Java så det är segt.

Angående MS Offices buggighet så är det flera av oss som aldrig upplever det, likväl som det är flera som upplever buggar även i de andra programmen, så vad gäller det är det nog hugget som stucket, och åtminstone om man frågar mig så är det fördel MS Office.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-29 19:06
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Angående MS Offices buggighet så är det flera av oss som aldrig upplever det, likväl som det är flera som upplever buggar även i de andra programmen, så vad gäller det är det nog hugget som stucket, och åtminstone om man frågar mig så är det fördel MS Office.

Gissar att det har att göra med hur man faktiskt använder programmet.

Jag skriver rapporter med Word och gör budget/affärskalkyler med excel och klipper och klistrar mellan dom hela tiden, använder rätt stora index i word (kanske 100 sidor och 200 index) och länkar alltid flera excel dokument till varandra. Word krashar ofta när man har stora utklipp som man klistrar in på olika ställen.

Då sitter jag ändå på men Macpro med 8Gigabyte ram. Har aldrig samma problem på min Windows Vista HP burk med 4G ram.

MS Office 2008 buggar inte här heller. Jag kör MS-paketet, mestadels för att jag inte klarar mig utan Entourage (Outlook-motsvarigheten).

Det enda jag har som klagomål är att det tar löjligt lång tid att starta word och excel.

1
Bevaka tråden