Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro 13" + Intel SSD + 500GB intern hårddisk - möjligt?

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag är enormt sugen på att slå till på en Macbook Pro 13" - modellen för 12 495:-
Datorn har ungefär precis allt jag önskar mig av en dator, det enda minus jag kan komma på är att den inte har ett separat grafikkort, men det är ingen dealbreaker.

Jag har dock två andra frågor -- Hur fungerar Macbook Pro 13" med ssd-diskar av modellen skitsnabb idag? I början hade den ju inte stöd för SATAII, men det fixade de ju sen med en patch. Dock upplevde en del med snabba ssd-diskar systemhängningar efter det, hur ser det ut idag?

Disken jag vill stoppa in är Intels nya Intel X-25M G2, på 160GB
när man väl sett hur det är att använda en dator med en snabb SSD mot en vanlig hårddisk, kan man inte använda en dator med en vanlig hårddisk igen.

Ett test när de raidar ihop 24st SSD för extrem prestanda:
YouTube - Samsung SSD Awesomeness

Den andra frågan jag har är ifall man kan stoppa in en till hårddisk i Macbook Pro om man dumpar superdriven? Jag använder aldrig dvd-läsaren, så jag behöver den inte, det jag undrar är ifall det här tillbehöret fungerar till Macbook Pro 13"

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - New Adaptor To Replace the SuperDrive by a HD/SSD

En Macbook Pro 13" med en snabb ssd och en 500GB disk för storage hade verkligen varit en drömdator för mig, det borde vara möjligt, är det möjligt?

Jag har samma dröm för min MBP 15" (2 år gammal).
Dock så passade inte prislappen för en optibay och en till hårddisk riktigt, hade dock varit riktigt ball!

Ta kontakt med företaget du tänkt köpa "bay'n" i från. Dom har säkert svaret på om det är möjligt till en unibody.

Good luck! Hör gärna av dig med resultat.

MVH W

Länken länkar till uppföljaren till OptiBay, bättre passform, halva priset! (€69) Inte så farligt tycker jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-21 14:04

Hur funkar det med garanti? Det borde ju förverka garantin men samtidigt så verkar det vara så många som gör det på unibodies utan sörja något vidare, så man börjar ju undra.

borde väl funka tycker jag det låter som. Jag har bara haft en användning för min läsare. Det var när jag kopierade Apples skivor till ett SD-kort istället SÅ nu om datorn kraschar så har jag ett sd-kort att stoppa in istället för skivorna.

Testade också sd-kort och starta med d intryckt funkar osv.

Sitter i exakt samma tanke. Fy fan vilket kingsystem man skulle få!

Har dock aldrig prövat en macbook med ssd. Men grymt sugen på att testa denna lösning. Satte precis i en 500gb WD. Är det stor skillnad på om man väljer kvalitets SSD? Eller går för de hyfsat billiga som finns på komplett för ex. tänker bland annat på denna:
Komplett.se - Kingston SSDNow V Series 2,5" 64GB

Lust att byta ut superdriven som jag aldrig använder mot samma från macway som du länkade till. Riktigt lovande ser det ut.
Byt optisk läsare mot hårddisk | Macfeber

Hur märker man speedskilladen mest? Startup av program etc?

Senast redigerat 2009-07-22 00:20

Matondo: Ja, du märker stor skillnad på om du väljer kvalitets SSD mot en annan SSD, billigare SSD lider av en del problem, som att den kan "frysa upp" nån sekund ibland - stuttering. De är inte lika snabba heller och, helt enkelt - välj rätt SSD när du köper den, annars blir det inte riktigt det man förväntat sig av den, en billig SSD känns inte riktigt värt, i mina ögon iaf.

De som är herre på täppan för tillfället är Intel, med deras X25-M, och den nya de släpper nu är X-25M G2, som är än bättre, samt billigare då den är byggd med 34mm istället för tidigare 50mm

Här har du en jämförelse mellan en Raptor (En av de snabbaste vanliga hårddiskarna med ett varvtal på 10 000RPM) samt en Intel X-25M:

YouTube - WD Raptor vs Intel X25-M, programs

Här har du förresten en extremt bra artikel som handlar om SSD, den förklarar varför de dyrare SSD-diskarna äger allt och alla, och varför man kanske bör hålla sig borta från de billiga SSD-Diskarna, artikeln är lite lång dock, 31 sidor, men väl värd att läsa om man har ett intresse för det här:

AnandTech: The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-06 09:02
Ursprungligen av Ford Prefect:

Här har du förresten en extremt bra artikel som handlar om SSD, den förklarar varför de dyrare SSD-diskarna äger allt och alla, och varför man kanske bör hålla sig borta från de billiga SSD-Diskarna, artikeln är lite lång dock, 31 sidor, men väl värd att läsa om man har ett intresse för det här:

AnandTech: The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ

Kan tillägga att vad jag luskat fram har ingen haft problem med suttering i OS X på en Mac, endast i Windows. Så det är som vanligt ett unket OS som är boven i dramat

Hur har det gått för dig, Ford Prefect? Har du satt in nån SSD?

Vet någon om OptiBay fungerar på senaste Macbook Pro 13" ?

Fantastisk idé Ford Prefect. Det här ska bli min nästa dator, om inte Apple uppdaterar MacBook Air. Den nya OptiBay ser svart ut på länken, kommer det synas? Jag vill ju helst att det ska bli snyggt och matchat med aluminiumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 15:50
Ursprungligen av hankhero:

Fantastisk idé Ford Prefect. Det här ska bli min nästa dator, om inte Apple uppdaterar MacBook Air. Den nya OptiBay ser svart ut på länken, kommer det synas? Jag vill ju helst att det ska bli snyggt och matchat med aluminiumet.

Tror inte att Air:en kommer få en optisk enhet

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-25 01:00

Snubblade precis över det här: Hacking in a second hard drive in a MacBook Pro

Man behöver en SATA adapter som man antingen kan bygga själv eller köpa från honom för $35, men annars ser det faktiskt rätt intressant ut!

jag kastade ut min optiska enhet idag å satte i en 500gb disk istället i min MBP Unibody. Köpte en sån här för 518 sek inkl frakt, tog 3 dagar att få hem den. Nu ska jag slänga i en SSD innan fredag då Snow Leopard ska installeras

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 16:24
Ursprungligen av the_karate_kid:

jag kastade ut min optiska enhet idag å satte i en 500gb disk istället i min MBP Unibody. Köpte en sån här för 518 sek inkl frakt, tog 3 dagar att få hem den. Nu ska jag slänga i en SSD innan fredag då Snow Leopard ska installeras

Vilken SSD disk ska du kasta in?

Alex

Har beställt en Crucial M225 128gb, orkade inte vänta på Intels X25-M G2

Ursprungligen av the_karate_kid:

Har beställt en Crucial M225 128gb, orkade inte vänta på Intels X25-M G2

Oj nu blev jag väldigt sugen på att göra det samma

Hur var det att byta? Var det perfekt passform på optibayen, eller fick du trycka in den?

Du får hemskt gärna slänga upp lite bilder.

Hälsningar
Rikard

Ursprungligen av Matondo:

Oj nu blev jag väldigt sugen på att göra det samma

Hur var det att byta? Var det perfekt passform på optibayen, eller fick du trycka in den?

Du får hemskt gärna slänga upp lite bilder.

Hälsningar
Rikard

Det var inga som helst problem att byta ut dvdn mot optibay'en, allt som allt tog det ca 10min. Det enda man var tvungen att göra var att peta bort den svarta plastskivan på optibayen men sedan så passade den perfekt. Dvdn är fastskruvad med 3st skruvar, optibayen har barar 1 skruv men den "skvalpar" inte omkring alls utan verkar ligga perfekt. Ska stoppa i min SSD till helgen och installera SnowLeopard, ska se om jag kan fixa lite bilder då...

Ursprungligen av the_karate_kid:

Det var inga som helst problem att byta ut dvdn mot optibay'en, allt som allt tog det ca 10min. Det enda man var tvungen att göra var att peta bort den svarta plastskivan på optibayen men sedan så passade den perfekt. Dvdn är fastskruvad med 3st skruvar, optibayen har barar 1 skruv men den "skvalpar" inte omkring alls utan verkar ligga perfekt. Ska stoppa i min SSD till helgen och installera SnowLeopard, ska se om jag kan fixa lite bilder då...

ok kanon! tack..

Låter inte som någon rymdvetenskap direkt, men hade du någon guide eller något du följde eller är du rutinerad?

Ursprungligen av Matondo:

ok kanon! tack..

Låter inte som någon rymdvetenskap direkt, men hade du någon guide eller något du följde eller är du rutinerad?

googlade fram den här å snabbkollade igenom innan men det var rätt hands-on när man väl skruvat upp baksidan, inte så mkt att göra fel. Har väl skruvat i en hel del datorer genom åren men det var första ggn jag gav mig på en MBP...men ska nog mkt till att man göra fel

Guide för att byta HDD

Hittade också denna guide hur man byter hård disk i senaste Macbook pro 13"

http://manuals.info.apple.com/en_US/MBPRO_13inch_Mid2009_Hard_Drive_DIY.pdf

detta verkar ju rimligt.

tänk på att om man har en äldre maskin (icke-unibody), får istället köra med denna:
Optical Bay Hard Drive Caddy (OBHD9-SATA-B), Black, 9.5mm [OBHD9-SATA-B] - $42.00 : NewmodeUS, Hard Drive Caddys for Notebooks

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-29 13:21

Problemet som jag har förstått det är att MacBook Pron inte har en vanlig SATA kontakt mellan superdriven och moderkortet, därför är jag inte helt säker på om en vanlig caddie funkar rakt av? Killen jag länkade till där uppe var tvungen att bygga en egen adapter, någon som har kollat upp det?

Återanvänder du din utplockade optiska enhet?

Ursprungligen av jonken2000:

Återanvänder du din utplockade optiska enhet?

njae inte direkt...kommer leta fram en gammal intern 5.25" dvd enhet å koppla med en sata -> usb kabel för att installera Snow Leopard. Funderar på att köpa en MacBook Air Superdrive och försöka modda så att den fungerar med MBP, inte för att jag har behov av en dvd egentligen utan snarare för att den e snygg på skrivbordet

unibody-modellerna har en standardkontakt för optiska enheter med 4 pinnar för strömförsörjning (rimligt, eftersom det är tänkt att kopplas till en optisk enhet), så hårddiskar som har en annan strömförsörjningkontakt (15 pinnar) passar inte rakt av.
denna 'adapter' som behövs för strömförsörjningskontakten till hårddisken är inbyggd i slädarna på länkarna ovan.

jmf kontakten på en läsare från en unibody (här visad upp-å-ner):
http://www.powerbookmedic.com/xcart1/images/D/uj-868-sata.jpg (från powerbookmedic.com)
med kontakten på hdd-släden från newmodeus.com:
http://www.newmodeus.com/pics/OBHD/OBHD-SATA-Compare2.jpg (sata-varianten.)

om man undrar ser kontakten till hårddiskarna ser ut som så:
http://www.newmodeus.com/harddrives/SATAPATA.jpg
(15-pinnars strömförsörjning)

så vad jag förstår fungerar det rakt av, vilket the_karate_kid säkert kan intyga...

Senast redigerat 2009-08-29 15:40

jo MBP Unibody har vanlig sata kontakt så det är inga problem. Men har man en äldre Mac så hade väl Newmodeus optibays med andra anslutningar oxå

Kan rekomendera den från newmodeus. Passade perfekt och dom var snabba att svara på mail och leveranstiden var som sagt 3 dagar. Det finns även en rabattkod på 5% på deras facebook grupp som gällde när jag köpte min, vet inte om den fortfarande går att använda.

Nu sitter jag på en MBP Unibody med 128gb SSD + 500gb med nyinstallerat Snow Leopard och Windows 7. Det går undan och hd utrymme är inget problem

satte du SSDn i släden, eller tvärtom?

jag funderar på om det är någon större skillnad map kylning för resp. placering - närmare fläkten borde väl bli lite svalare?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 02:52

Sweet Jesus! YouTube - 15 seconds to boot Snow Leopard on Macbook Pro 13"

Börjar bli grymt sugen på det här. Vad tros om en 64GB Crucial M225 för Snow Leopard och apps istället för superdriven, sen 4 GB ram och en extra 250 GB 7200 rpm disk för media? Allt som allt hamnar prislappen för SSD, släde och ram-minne på strax över 2000 kr. Inte allt för smärtsamt...

the_karate_kid, vet du om det är någon nämnvärd skillnad på X-25m och M225? Oh, och skulle du kunna köra Xbench på din maskin? Vet att det börjar bli ganska föråldrat och är lite kinkigt på SL, men det hade varit kul att se vad din dator får för poäng efter uppgraderingen

Bevaka tråden