Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brum i PB G3 i viloläge

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min gammla PB G3 börjar brumma alldeles hiskeligt när den är kopplad till stereon när den sätts i viloläge, dock enbart det viloläge som aktiveras när man stänger ner skärmen, inte det som sätts igång när den varit på en stund. Nån som kan råda bot?

  • Medlem
  • 2003-05-07 23:35

Är det PB G3 med "jojo-adaptern"?
Då är det säkert nätbrumm som hörs.

Jag hör, eller hörde rättare sagt, samma sak på min PB G3 Pismo när jag lysnade på musik med hörlurar.

Så här löste jag det.
Ingen snygg lösning men 100% funktionell.
Tog en gammal högtalarkabel och kopplade ihop yttre delen av nätadapterkontakten till "bästa" jordpunkten i rummet.
Observera att nätadapterkontakten inte går in helt in i datorn så du behöver inte justera den för att få plats med "jordkabeln".

1."Jordkabeln" vid nätadapterkontakten.

2."Bästa" jordpunkten i rummet är så klart värmeelementet. OBS!!! Det måste vara den delen som inte är målad annars funkar det inte. (Färgen "funkar som isolator" vid låga strömmar).

Om man bara har elvärme kan man köra ner ett spett djupt ner i backen utomhus och dra en skärmad kabel från Macen till spettet.
I vanliga radioaffärer finns det plastremsor som man kan spänna upp kors och tvärs i fönstren, radioaffärerna har dessutom en särskild asbestfärg man kan måla taket med, eller helt enkelt klä in taken med ett gummiliknande material för att undvika brum.
Djur som älgar och annat vilt måste också obönhörligen avskjutas inom en radie på en mil runt huset. Husdjur av kattyp och hundtyp måste avlivas.
Berg måste avslipas och hyvlas.
Hela värmesystemet måste bäras ut på backen.
Höns kan överleva - om de målas med silverfärg.

Det var ju lite kul

Ska definitivt testas imorn, tack!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Butterfly
Det var ju lite kul

Ska definitivt testas imorn, tack!

Jag har ordnat det så och här brummar det jävlar inte. Det är knäpptyst.

  • Medlem
  • 2003-05-08 01:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Om man bara har elvärme kan man köra ner ett spett djupt ner i backen utomhus och dra en skärmad kabel från Macen till spettet.
I vanliga radioaffärer finns det plastremsor som man kan spänna upp kors och tvärs i fönstren, radioaffärerna har dessutom en särskild asbestfärg man kan måla taket med, eller helt enkelt klä in taken med ett gummiliknande material för att undvika brum.
Djur som älgar och annat vilt måste också obönhörligen avskjutas inom en radie på en mil runt huset. Husdjur av kattyp och hundtyp måste avlivas.
Berg måste avslipas och hyvlas.
Hela värmesystemet måste bäras ut på backen.
Höns kan överleva - om de målas med silverfärg.

Har du några bildbevis på det?

1
Bevaka tråden