Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka Lightrooms databas mellan två datorer?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jobbar med Lightroom på två datorer. Finns det någon möjlighet att uppdatera preview-databasen tvåvägs? Jag kopierar i nuläget databasen från den dator jag använder mest för rawkonverteringar. Men jag kommer att sitta lika mycket med den andra och det vore ju väldigt skönt om det gick att synka åt båda hållen.

BUMP

Är det verkligen ingen som har samma problem. Eller löst problemet. Jag sitter här nu och gör jobb som jag måste göra om på andra datorn. Om jag inte hela tiden skulle göra en backup förstås och kopiera över varenda dag och låta Lightroom uppdatera alla tusentals filer. Och så kopiera igen till nästa dator. Det blir ju riktig pain-in-the-ass.

Som det är nu låter jag alltså visst arbete gå till spillo för att fylla på med den filen preview-filen som innehåller mest fix.

Jag har ändrat rubriken. Forumspråket här är svenska
(tidigare rubrik: "Synchronize Lightroom database - possible?")

/Mod

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag kopierar i nuläget databasen från den dator jag använder mest för rawkonverteringar. Men jag kommer att sitta lika mycket med den andra och det vore ju väldigt skönt om det gick att synka åt båda hållen.

Om du kör med manuell kopiering åt ena hållet - varför inte helt enkelt göra likadant åt andra hållet?

Eller om båda datorerna finns på samma nätverk, så kan du kanske länka (t.ex via ett alias) den ena datorns databas till den andra. Men då krävs det ju att båda datorerna aldrig har Lightroom igång samtidigt.

Datorerna är inte i närheten av varandra och är stationära. Problemet att kopiera databasfilen är att man måste indexera om biblioteket varje gång - det går, men tar alldeles för lång tid. Dessutom är den på 11 GB i dagsläget.

Lägg operativsystem, program, databas, osv, på en extern hårddisk.
Flytta denna hårddisk mellan datorerna.
Boota och kör från den hårddisken på båda datorerna.

Ja, det är ju en faktiskt en lösning Inte helt optimalt ändå kanske.. Det skulle vara en firewire 800. Eftersom sata är uteslutet då ena datorn är en iMac Alu 24"

Det man skulle önska är ju en "uppdateringsfil" som man tillfogar respektive biblitotek/databas. Tillfogar låter väldigt danskt btw.

1
Bevaka tråden