Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är tråden för alla som vill diskutera sina erfarenheter från den senaste versionen av Apples operativsystem Mac OS X.

Jag låter tråden vara stängd till dess Apples leveranser har kommit igång.

Då var tråden öppen.

Jag har installerat 10.6 på flera datorer nu och tänkte dela med mig av några erfarenheter. Först kan jag konstatera att installationsprocessen för de flesta kommer vara den enklaste hittills för Mac OS X. Släng in skivan, dra igång installationen, tryck "Fortsätt" några gånger och efter sisådär tre kvart har du en uppgraderad maskin, allt fungerar som förr och inget har försvunnit. Det finns inte ens några alternativ för "Arkivera och uppgradera" och liknande. Standardinstallationen fungerade utmärkt i alla fall utom på en maskin, min MacBook Pro som är min utvecklingsmaskin; den maskin jag plågar med betaversioner av allt möjligt och mekar själv med.

MBP-installationen gav några lärdomar. Första försöket så hängde sig installeraren helt efter ha kommit ungefär 25% på vägen. Tokhängning, jag var tvungen stänga av maskinen. Men på'n igen, och installationen fortsatte snällt och vips var maskinen uppgraderad. Kraschen verkade inte ha påverkat något alls. Men jag märkte snabbt att saker inte fungerade, troligen relaterat till mina betaversioner av XCode/iPhone SDK etc etc. Så igår kväll bestämde jag mig för att göra en helt ren installation av OS:et och återställa eget data från backup, faktiskt första gången jag provade att göra en återställning från TimeMachine som körs på min ReadyNAS. Jag bootade från installationskiva, formaterade en extern FireWire 800-disk (WD MyBook) och drog igång installtionen. Även denna gång kraschade installationen totalt, men det var diskens fel då den plötsligt fick för sig att gå i viloläge (den har gjort liknande förr, kanske dags att kolla på dess firmware). Men ett andra försök funkade bra och jag drog igång en återställning från TimeMachine vilket funkade perfekt. Efter att testkört använde jag sen Carbon Copy Cloner för att kopiera över installationen till den interna hårddisken. En nackdel med återställning från TimeMachine är dock att man inte blir av med allt gammalt. Till exempel ligger det gamla grejer i /Library/Receipts som kan ställa till det i vissa fall och göra att uppdatering eller nyinstallation av program inte blir fullständigt. Så för dem som härjar mycket med sin dator kan det effektivaste ändå vara att göra en helt ny installation av system och återställa för hand. Kasta ut allt gammalt.

Hittills har allt fungerat bra med några undantag: HAL 9000 Screensaver, världens snyggaste skärmsläckare, funkar inte eftersom den kräver Rosetta (den som översätter till gammal PPC-kod). Man kan välja att installera Rosetta, och QuickTime 7, men jag har bestämt mig för att bli kvitt alla program som inte uppdaterats för Intelplattformen. Det kommer säkert en ny version av HAL snart, jag överlever väntan. Värre är att MacPorts inte är redo för 10.6, och som utvecklare använder jag det rätt flitigt. MacPorts i sig får man enkelt att funka genom att ladda ned senaste källkod och bygga själv, men flera ports funkar inte. T.ex. går det inte att installera Erlang via ports. Men vi som är ports-beroende är nog i minoritet här på 99.se.

*

Idag ska vi ha Upgrade Bonanza på firman, alla kollegor med Mac är sugna på snöleoparden. Jag kommer rekommendera alla att göra den enkla uppgraderingen. Sen, när jag får min SSD som jag nyss beställt, ska jag göra en totalt ren installation, utan återställning från backup och jämföra installationera. Återkommer i den frågan.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Hittills har allt fungerat bra med några undantag: HAL 9000 Screensaver, världens snyggaste skärmsläckare, funkar inte eftersom den kräver Rosetta (den som översätter till gammal PPC-kod).

holy show stopper batman! (på riktigt!)

Ursprungligen av acke:

Allt gick utan problem för mig. Fick 6GB mer utrymme

hur mycket bös hade du redan plockat bort i den gamla leopard-installationen? (språkfiler, skrivarrutiner etc)

Det börjar nu sippra ut listor om vad som inte funkar så bra. Här är vad Apple säger:

Problematiska program: Mac OS X v10.6: About incompatible software
Om drivers för skrivare och scanners: Mac OS X v10.6: Printer and scanner software

Och här är en publik wikisida som alla kan bidra till: Snow Leopard Compatibility: Mac OS X 10.6 Snow Leopard Compatibility List

Tack macrumors för det tipset.

Just ja, jag glömde tipsa om skrivare. Jag hade strul med min Xerox Phaser 8550 som inte ville funka riktigt som den skulle. Lösningen var för mig att plocka bort alla skrivare från skrivarlistan, lägga till dem på nytt och sen köra programuppdateraren. Nu hittades nya drivrutiner från Apple och allt ordnade sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-28 09:10

Uppgraderade till SL igår och allt fungerar hur bra som helst. Jag har ännu inte märkt av några strulande program eller liknande, men jag borde eventuellt testa lite mera innan jag kan vara helt säkert på denna punkt.

Den "nya" Findern är kännbart snabbare. Riktigt trevlig att använda.

SL installationen friade även upp hela 19 GB på min HD. Blev väldigt positivt överraskad på denna front.

Ursprungligen av Zoetrap:

Den "nya" Findern är kännbart snabbare. Riktigt trevlig att använda.

ah! dax att byta ut min gamla finder-ikon alltså:

Erfarenheter av Exchange-stödet mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-28 17:10
Ursprungligen av Leftrustle:

Erfarenheter av Exchange-stödet mottages tacksamt!

Hade problem med att komma ut på nätet efter installation. Nätverksplatsen "Automatiskt" ville inte gå men det fanns en ny (tror jag) som hette "namnlös" och den funkade.

Exchange-stödet var sedan det första jag kollade. Startade Mail, klickade + för ett nytt konto, fick skriva min mejladress och lösen. Mail hittade allt men klagade på anv. namnet (som i mitt fall inte är samma som adressen). Fyllde i mitt anv. namn och vips så var allt igång för Mail, iCal och Adressboken. Jaaa! Klockrent! Förhatliga Entourage kan äntligen kastas.

Har inte hunnit testa så mycket ännu. Adressboken verkar ha svårt för att komma åt den global adresslistan men alla mejladresser hittas blixtsnabbt i Mails adressfält. Allt finns i iCal iaf men har inte testat boka möten och sånt än... Måste dra nu så det blir att kolla vidare på exchange-grejerna på måndag...

P.s. Testade snabbt att boka ett möte i iCal. Fungerade perfekt med att kolla kollegans lediga tider och så....

Ursprungligen av rk:

Hade problem med att komma ut på nätet efter installation. Nätverksplatsen "Automatiskt" ville inte gå men det fanns en ny (tror jag) som hette "namnlös" och den funkade.

Exchange-stödet var sedan det första jag kollade. Startade Mail, klickade + för ett nytt konto, fick skriva min mejladress och lösen. Mail hittade allt men klagade på anv. namnet (som i mitt fall inte är samma som adressen). Fyllde i mitt anv. namn och vips så var allt igång för Mail, iCal och Adressboken. Jaaa! Klockrent! Förhatliga Entourage kan äntligen kastas.

Har inte hunnit testa så mycket ännu. Adressboken verkar ha svårt för att komma åt den global adresslistan men alla mejladresser hittas blixtsnabbt i Mails adressfält. Allt finns i iCal iaf men har inte testat boka möten och sånt än... Måste dra nu så det blir att kolla vidare på exchange-grejerna på måndag...

P.s. Testade snabbt att boka ett möte i iCal. Fungerade perfekt med att kolla kollegans lediga tider och så....

låter ju kanon! Hoppas nu bara att nya arbetsgivaren kör 2007. Att se lediga tider är ju guld, det saknar jag på min iPhone. Tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-31 09:19
Ursprungligen av rk:

Hade problem med att komma ut på nätet efter installation. Nätverksplatsen "Automatiskt" ville inte gå men det fanns en ny (tror jag) som hette "namnlös" och den funkade.

Exchange-stödet var sedan det första jag kollade. Startade Mail, klickade + för ett nytt konto, fick skriva min mejladress och lösen. Mail hittade allt men klagade på anv. namnet (som i mitt fall inte är samma som adressen). Fyllde i mitt anv. namn och vips så var allt igång för Mail, iCal och Adressboken. Jaaa! Klockrent! Förhatliga Entourage kan äntligen kastas.

Har inte hunnit testa så mycket ännu. Adressboken verkar ha svårt för att komma åt den global adresslistan men alla mejladresser hittas blixtsnabbt i Mails adressfält. Allt finns i iCal iaf men har inte testat boka möten och sånt än... Måste dra nu så det blir att kolla vidare på exchange-grejerna på måndag...

P.s. Testade snabbt att boka ett möte i iCal. Fungerade perfekt med att kolla kollegans lediga tider och så....

Idag funkar även adressökning i Adressboken perfekt. Exchange-stödet är hundraprocentigt...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-09-04 08:32

Exchangestödet

Ursprungligen av Leftrustle:

Erfarenheter av Exchange-stödet mottages tacksamt!

Jag har testkört mot Exchange och vad jag kan se fungerar det mesta utom Gemensamma mappar. Det är lite trist för det är en viktig funktion hos oss. Om det är någon som har fått till det får ni gärna höra er.

iCal fungerar mot Exchange och även utdelningen av andra kalendrar. Att läsa andra kalendrar är mycket enklare i iCal än i Entourage.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 09:19

Kan någon svara på huruvida uppdateringen för 300 kr verkligen är en uppdatering rent tekniskt eller om den bara är det "moraliskt".

D.v.s. javisst måste man enligt avtalet köpa Mac Box Set om man vill uppgradera från 10.4, men är det egentligen någon teknisk skillnad på installationerna?

Kan man installera 10.6 rent på en tom hårddisk som vanligt?

Ursprungligen av Rajje:

Kan någon svara på huruvida uppdateringen för 300 kr verkligen är en uppdatering rent tekniskt eller om den bara är det "moraliskt".

D.v.s. javisst måste man enligt avtalet köpa Mac Box Set om man vill uppgradera från 10.4, men är det egentligen någon teknisk skillnad på installationerna?

Jag tror faktist inte att Apple bryr sig. De vill ha ut så många Snow Leopard som möjligt. Och nej, det är ingen teknisk begränsning och jag vet inte ens om det är en moralisk för jag har inte läst villkoren.

Citat:

Kan man installera 10.6 rent på en tom hårddisk som vanligt?

Ja du kan installera på tom hårddisk, vilket jag beskrev i mitt första inlägg. Och man kan uppgradera direkt från 10.4.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-08-28 18:46
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag tror faktist inte att Apple bryr sig. De vill ha ut så många Snow Leopard som möjligt. Och nej, det är ingen teknisk begränsning och jag vet inte ens om det är en moralisk för jag har inte läst villkoren.

Ja du kan installera på tom hårddisk, vilket jag beskrev i mitt första inlägg. Och man kan uppgradera direkt från 10.4.

Du verkar ha uppdaterat en hel hög med olika Macar, och jag tolkar ditt inlägg som att du även har kört uppdatering på såna med 10.4 (Tiger) och att det verkar funka.
Jag trodde att det bara gick att uppdatera från 10.5
Jag är nyfiken för jag tänkte köpa en familjelicens så jag kan uppgradera mina två st. med 10.5 och en med 10.4 men då är jag alltså osäker på ifall det går med den som bara har 10.4
Så det funkar alltså? Isåfall är det ju jättebra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-28 09:42

Jag fick 11 GB mer utrymme på en Mb.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 09:50

Möcket trevligt att höra.

Tråkigt dock att det inte finns något arkivera och installera. Det är väldigt praktiskt om man hellre installerar ett tomt system som man manuellt drar över utvalda filer till från det gamla. Nu måste man alltså först ta en skivavbild och lägga på extern disk, för att sedan formatera om - inte lika smidigt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-28 10:17
Ursprungligen av Rajje:

Möcket trevligt att höra.

Tråkigt dock att det inte finns något arkivera och installera. Det är väldigt praktiskt om man hellre installerar ett tomt system som man manuellt drar över utvalda filer till från det gamla. Nu måste man alltså först ta en skivavbild och lägga på extern disk, för att sedan formatera om - inte lika smidigt.

Men kan någon vänlig person bekräfta att att det går att boota från SL DVDn, och via setup'en den vägen (boot-vägen) radera och installera eller arkivera installra?

TACK!

Ursprungligen av planB:

Men kan någon vänlig person bekräfta att att det går att boota från SL DVDn, och via setup'en den vägen (boot-vägen) radera och installera eller arkivera installra?

TACK!

Ja, som jag skrev i mitt första inlägg så har jag även testat att boota från DVD:n och gjort ren installation. Arkivera och installera finns inte längre kvar som alternativ, såvitt jag har sett.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-28 12:53
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ja, som jag skrev i mitt första inlägg så har jag även testat att boota från DVD:n och gjort ren installation. Arkivera och installera finns inte längre kvar som alternativ, såvitt jag har sett.

OK, men vad hette alternativen du fick när du bootade från DVDn?

Ursprungligen av planB:

OK, men vad hette alternativen du fick när du bootade från DVDn?

Det finns inga alternativ längre. Finns det ett äldre system på skivan så uppgraderas det. Finns 10.6 där ominstalleras det. Finns det inget system alls så installeras helt nytt.

Har du system och vill ha en ren installation får du börja med att radera disken. Här finns lite mer info: Snow Leopard: The Installation Process

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-28 13:38
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Har du system och vill ha en ren installation får du börja med att radera disken. Här finns lite mer info: Snow Leopard: The Installation Process

Det gav inte så mycket om hur man gör om man vill blåsa disken före installation. Kan man överhuvudtaget radera disken från Boot/DVD-setup'en eller måste man göra det inifrån Tiger (som är det jag har)?

Ursprungligen av planB:

Det gav inte så mycket om hur man gör om man vill blåsa disken före installation. Kan man överhuvudtaget radera disken från Boot/DVD-setup'en eller måste man göra det inifrån Tiger (som är det jag har)?

Ja du kan radera. Boota från DVD:n. I menyn har du Skivverktyg mm tillgängligt. Det går även bra att påbörja installation och från sidan där du ska välja disk att installera på så hoppar du in i Skivverktyg och fixar till skivan (glöm inte partitionera som GUID ifall du har en gammal installation). När du avslutar Skivverktyg så kommer du tillbaka till var du var i installationen och det är bara att köra vidare. Funkade smidigt för mig, även om min externa disk krånglade. Men det var nog dess eget fel och inte SL.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-28 18:00
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ja du kan radera. Boota från DVD:n. I menyn har du Skivverktyg mm tillgängligt. Det går även bra att påbörja installation och från sidan där du ska välja disk att installera på så hoppar du in i Skivverktyg och fixar till skivan (glöm inte partitionera som GUID ifall du har en gammal installation). När du avslutar Skivverktyg så kommer du tillbaka till var du var i installationen och det är bara att köra vidare. Funkade smidigt för mig, även om min externa disk krånglade. Men det var nog dess eget fel och inte SL.

Bra beskrivning. Stort tack!

Ursprungligen av Rajje:

Möcket trevligt att höra.

Tråkigt dock att det inte finns något arkivera och installera. Det är väldigt praktiskt om man hellre installerar ett tomt system som man manuellt drar över utvalda filer till från det gamla. Nu måste man alltså först ta en skivavbild och lägga på extern disk, för att sedan formatera om - inte lika smidigt.

Det är första gången jag ska formatera om min MacBook - jag vill ha en helt tom hårddisk att börja från - men jag vill även spara en del program. Hur gör jag en skivavbild till en USB-hårddisk? Kan jag plocka valda program och inställningar från avbilden sen, och lämna vissa delar jag inte vill ha? Jag har en del program som jag har köpt och vill inte förlora aktiveringskoder och liknande på dessa. Inte heller vill jag förlora bokmärken i FireFox och lösenord i 1Password.

Är det någon som kan guida en novis hur jag ska göra för att behålla mina inställningar på en i övrig ren hårddisk?

Mvh Claes

Ursprungligen av blackheim:

Hur gör jag en skivavbild till en USB-hårddisk? Kan jag plocka valda program och inställningar från avbilden sen, och lämna vissa delar jag inte vill ha? Jag har en del program som jag har köpt och vill inte förlora aktiveringskoder och liknande på dessa. Inte heller vill jag förlora bokmärken i FireFox och lösenord i 1Password.

Jag brukar använda Carbon Copy Cloner (freeware) för att göra en exakt kopia av en disk innan jag blåser den. Sen kan man från kopian hämta över bara det man vill ha.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag brukar använda Carbon Copy Cloner (freeware) för att göra en exakt kopia av en disk innan jag blåser den. Sen kan man från kopian hämta över bara det man vill ha.

Tack för ett snabbt svar! Ska genast testa.

Mvh Claes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 10:28

Allt gick utan problem för mig. Fick 6GB mer utrymme. Känns snabbare och väldig väldigt stabilt.
Några småsaker jag hittat:
1. Applescript-programmet ligger som ensam symbol i Verktygsmappen.
2. Kopplar man in iPhone som modem så heter den just iPhone i Systeminställningar > Nätverk och inte "Ethernet-5" eller liknande som i Mac OS X 10.5.
3. Att reparera skivbehörigheter går snabbare.
4. Airport-menyn är inte längre seg och visar signalstyrkan på alla nätverk.
5. Om man stänger av en disk eller drar ut sladden utan att mata ut så går datorn genom disken automatiskt innan den mountas nästa gång.
6. Har man låsta filer i papperskorgen frågar Finder om man vill ta bort de filerna också.
7. Safari har samma slags autofyll som i Firefox.
8. Klockan står inte på 00.15 utan på 0.15
9 iCal har gått tillbaka till att ha ett fristående info-fonster
10. Man kan inte tvångsavsluta program genom att högerklicka på symbolen i Dock.
11. Stänger man av ett val i vänstermenyn i Finder-fönster så så försvinner rubriken också.
12. Quicktime har blivit ledsamt kastrerat när det kommer till redigeringsmöjligheter.
13. Pict-bilder stödjs inte i Förhandsvisning i 64-bit mode. Du måste starta upp Förhandsvisning i 32-bit mode.
14. Vid installation så uppdaterar Skivverktyg "boot support partitions" lite oklart exakt vad det gör.

Ursprungligen av acke:

10. Man kan inte tvångsavsluta program genom att högerklicka på symbolen i Dock.

Håll ned alt och musknapp så dyker Tvångsavsluta upp i dock.

Citat:

12. Quicktime har blivit ledsamt kastrerat när det kommer till redigeringsmöjligheter.

Du kan installera Quicktime 7, finns på skivan som extra installation.

Bevaka tråden