Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning på kontoret utan filserver?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har nu införskaffat fyra iMacs till kontoret. Tanken är att slippa dyra server-lösningar och istället dela en av burkarna med de andra tre.

Jag har aldrig gjort detta tidigare, men tänkte att det inte skulle vara allt för svårt. Så var inte fallet... När jag ställer in vilka som skall ha behörighet har jag gjort detta via Systeminställningar - Konton. Sedan Delning - lagt till de andra tre stationerna. Jag hittar den delade mappen, men när jag sedan skall spara och ändra i Word-dokument i den delade mappen står det att "filen är skrivskyddad", detta ändrar jag - det funkar ett tag, sedan tillbaka till samma problem.

Jag kan inte lista ut hur jag skall går till väga. Har testat hela kvällen. Inga framsteg...

Jag har installerat Office 2008 på alla stationer samt Fusion 2 med Windows XP Pro SP3 på den ena (den som skall dela).

Inga tunga dokument skall delas, enbart dokument osv.

Tanken är att sedan backa up den med den gemensamma mappen på en extern hårddisk.

Om någon kan guida mig vore det snällt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-04-23 20:09

Har precis samma problem. Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-25 20:19

Dropbox kanske?

Använder du min referral-länk så får vi båda (tror jag?) 250MB extra (2GB standard)
https://www.getdropbox.com/referrals/NTMxMjAwMzk

http://www.getdropbox.com

edit: Fördelen är att ni kan "share'a" mappar med varandra och på så sätt alltid ha aktuell fil till hands.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-25 20:26

Men det borde väl gå att skapa en nätverksenhet som man delar via bonjour eller nåt?
Kan inte vara så att man ska arbeta mot den delade mappen bara?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-25 21:30

En lösning kan väl vara att installera OSX Server på en av burkarna och låta den vara server? Fast man kanske skall vara mer systemkunnig än frågeställaren verkar vara för att sköta OSX Server?

  • Medlem
  • 2009-04-25 21:36

För fildelning behövs väl ingen serverinstallation? Jag fildelar lite hemma titt som tätt (med mig själv, det är väl ännu inte förbjudet?) med en vanlig nätverkskabel mellan två burkar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-25 21:41
Ursprungligen av Baron:

För fildelning behövs väl ingen serverinstallation? Jag fildelar lite hemma titt som tätt (med mig själv, det är väl ännu inte förbjudet?) med en vanlig nätverkskabel mellan två burkar.

Nej, men om man nu på ett mindre kontor vill ha något mer avancerat utan att gå på server-hårdvara.

En av burkarna kan ju ha en fet FW-disk och denna disk är helt befriad från rättigheter (Bortse från ägarskap av den här enheten).
Sedan kör alla mot den och en valfri mappstruktur. Denna FW-disk är då eran "server".

Annars är det så att alla måste ha konton på alla burkarna - man kan göra gästkonton för just nätfunktion tror jag. Då först blir det klockret för alla till alla.

Jag har fem datorer som är sammankopplade via en airport express både vi lan och kabel, använder mig av samma huvudlösenord på alla datorer och kan fritt fildela alla dokument och programvara.
Om du skapar nya användare ovanpå huvudadministratören så kan dessa dela ut sina filer via mappen delat eller välja en mapp som helst som du ändrar behörigheten på via "visa info" då kan dom andra i nätverket använda sig av dessa dokument.
Tänk på att du skyddar nätverket med ett lösenord så att ingen utomstående kan gå in via lan/airport.

Med program som tex Sharepoints så blir det betydligt enklare i 10.4 att lägga upp användare, grupper, fildedela specifika mappar och göra dem skrivbara för en viss grupp.

SharePoints 3.5.4 software download - Mac OS X - VersionTracker

(Senast uppdaterat 2006, men det skall fungera i 10.4.)

I 10.5 så har de byggt in ungefär vad Sharepoints gör i operativsystemet. Så det är lätt att göra motsvarande inställningar under Äpplet > Systeminställningar > Delning > Fildelning. Där kan man lägga till mappar och bestämma vilka användare som skall ha skrivrättigheter i den mappen. Användare lägger man upp under Äpplet > Systeminställningar > Konton.

1
Bevaka tråden