Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programförslag till enkel redigering av befintlig hemsida?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-08-23 15:18

Hej!
Jag har skapat min hemsida i Dreamweaver för ett tag sedan - med lite extern hjälp gällande design. Jag hade idéen men kunde inte få ihop tabeller så att det såg bra ut. Med det fixat så har jag uppdaterat innehållet själv och detta funkade tills jag flyttade från Powerbook G4 med Tiger till MBP 15" i maj i år. Dreamweaver MX2004 fungerar inte under Leopard så jag ber om lite tips här.

Har sökt på forumet och hitat en del trådar i ämnet samt testat många av de föreslagna programen. Har sökt själv på intenet och laddat hem & testat. Vad jag upptäckte var att WYSWYG apps såsom Rapid Weaver, iWeb, Sandvox, Freeway Express.. inte kan öppna en befintlig hemsida (katalog med alla html filer eller enstaka) utan kör med eget format och är egentligen till för att skapa _nya_ hemsidor. Till det är de säkert kanonbra.

Testade t.ex. Kompozer med hade mycket strul med diverse felmeddelande fast att det i slutändan gick att redigera filer direkt på servern. Tja...

Programmet Coda är väldigt fint och funkar bra men kostar USD 100 vilket en snåljåp som jag inte vill betala så gärna - när jag bara vill redigera texter. Jamen använd en textredigerare så går det bra, tänker ni, och visst har jag kvar lite grundläggande kodningskunskaper. Så det hade gått.

Det jag är ute efter är något "mellan" text editors och program som Coda och som kanske kostar också "mellan" - upp till 50 dollar?...

Tack tack

Hur mycket nybyggande är det kontra uppdatera befintligt innehåll?

Om du har en fast grund att stå på men mest vill byta innehållet så skulle jag vilja tipsa om Free and simple CMS CushyCMS.

Det enda du behöver göra är att skaffa ett konto hos dom och sen lägga in en class i koden där du vill kunna komma åt att ändra.

Vanlig div:
<div>
<p>Ditten å datten...</p>
</div>

Redigerbar div:
<div class="cushycms">
<p>Ditten å datten … nu redigerbar</p>
</div>

Läs mer på deras sida.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-08-27 23:37

Hej och stort tack för förslaget, jag skapade precis min profil på CushyCMS... trix-trax, se i skärmdumpen

99mac ROCKS som vanligt!

Tack Anders!

Det var skoj att höra att det funkade.

Om du sen laddar upp bilder också så kommer du att märka att dessa landar i roten på FTP:n. Du kan skapa en mapp med ditt FTP-program som t ex heter uploads och sen i avancerade siteinställningarna på CushyCMS tala om att uppladdade filer hamnar där. Då blir det lite snyggare ordning på webbservern.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-08-28 00:06

Och när den första förälskelsen har lagt sig...

Av att bara ha öppnat och redigerat en helt annan del av html-filen så tog Cushy över hela texten och ändrade alla svenska täcken till ...tja, detta...se bilden.

I dokumentationen står det:
---
Teckenkodning
Cushy matar ut specialtecken (t.ex. icke-västerländska alfabet) i det mångsidiga UTF-8-formatet. För stöd för det formatet, se till att följande finns i head-sektionen av dina html-sidor:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
-------

I min html-fil hade jag tidigare:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
och utan att ha ändrat något i denna metataggen så ändrade Cushy alla svenska tecken till garbled text...

Lite krångligt tycker jag ändå. Gör jag något fel?

Tack tack..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-08-28 00:08

Jo, även om jag ändrar metattaggen till deras så fördärvas texten ändå...:(

UTF-8 innehåller alla tecken du behöver men även alla tecken en israel eller brasilianare behöver. Cushy kör UTF-8 för det är ett moderna sätt att koda sidor helt enkelt och det är förmodligen en grundförutsättning för att kunna lansera den här tjänsten globalt på enklast möjliga sätt för dom.

Så det du behöver göra nu är ta ner filen till din dator. Öppna den med en smart texteditor t ex TextWrangler (gratis). Be programmet att koda om sidan till UTF-8. Om tecknen fortfarande är galna efter detta får du köra en sök och ersätt. Sen lägger du tillbaka filen så ska det hoppa igång.

Du ska självklart kolla så den där kodsnutten i huvudet blir ändrad men det är inte riktigt så enkelt har jag märkt. Om jag t ex har en UTF-8 kodad textfil och i denna skriver in ISO-8859-1 någonstans så ändras ju inte grundkodningen.

Ett ytterligare alternativ kan vara att be TextWrangler att det skapar en ny tom textfil som är UTF-8-kodad. Klistra in din källod och spara. Sen sök/ersätt tillbaka de svenska tecknen.

En bonusfördel med UTF-8 är även att när man tittar på källkod så är svensk text fullt läsbar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-15 16:40

Förlåt att jag inte reagerade på ditt utförliga svar, kanon, TACK! Skriker jag och säger att jag ska testa snarast.

Jag har laddat hem Text Wrangler och upptäckt att jag kan använda ftp direkt i programmet och koda i filen på servern om jag så vill. Just nu räcker denna möjlighet och så får jag även träna på grundkodningen igen... lite kul

Cushy vill jag också använda och så småningom ska jag testa ditt tips om UTF-8

Tack tack!

Ja den där epostfunktionen som meddelar om nya inlägg har alltid strulat på det här forumet. Bäst är att klicka fram sina aktuella trådar då och då.

1
Bevaka tråden