Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara emails till FileMakerPro ifrån Mail

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 09:07

Hej!
Jag hade tänkt spara mina emails ifrån Mail i en FileMaker databas.
Finns det en färdig mall eller script som kan hjälpa mig, eller hur
skall jag göra? Någon som har provat?

Mvh
Magnus

Kolla på detta script jag har på min Applescript-site:

Arkivera email från Mail till FileMaker med Applescript

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 07:32

Tack Taz! Jag skall prova detta lite senare idag. Jag har nog aldrig använt Applescript, men det är kanske dags att "upptäcka" detta. Idag skall jag först försöka, med hjälp av en vän, koppla en access databas (.mdb) till FileMakerPro 9.0. Tack så länge!

Jag önskar dig lycka till.

Om någon annan undrar över Access->FileMaker så kan ni läsa från svar nr 9 i denna tråd, jag har gett agnwik några tips och steg för steg-instruktioner däri:

FileMaker 9.0 - Koppla ihop webshop (MySQL) med FileMaker i praktiken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 14:41

Hej Taz,
Nu har jag lyckats med Access mot FMP 9.0, men inte med Scriptet och flytta emails.
Detta är första gången som jag testar och kanske sista....jag vet inte vad som är nästa steg.

Det är nästan alltid något som heter fel. Så leta efter felstavade fältnamn, namn på mailboxar osv. Notera även att manuset är testat i en viss version av FileMaker och en viss version av Mail, så tala om vilken version du har.

Hur gick det med detta?

Fortfarande inget svar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 14:43

Det gick inget vidare, så jag la ner det, hittade något program på webben som klarade uppgiften, men jag minns inte nu vad det heter.

Tack för din support o hjälp!
Mvh
Magnus

Intressant tråd! Bokmärkt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-27 11:55

Skulle vara intressant att veta vilket program som (agnwik) Magnus hittade. Jag skulle också vilja ha ett sådant program eller annat som fungerar att exportera mail till FileMaker?

//dennis

Du lade märke till att det i tråden finns ett Applescript som alltså gör det (inlägg nr 2)? Att agnwik inte fick det fungera betyder ju inte att det alltså inte fungerar.

Program för att göra speciella saker hittar man vanligen lättast på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker Sök där på tex mail filemaker så hittar du säkert något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 17:05

Hej,
Här är ett program som kan fungera!
Lycka till!

Mvh
Magnus

Mail to FileMaker importer är baserat på Applescript. Jag tror jag förstår nu vad som pågår i denna tråd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-27 18:51

Tack Taz_1999 fattar!
Ja det funkade fint om man lär sig och läser på lite.

Tack!!

1
Bevaka tråden