Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetsstolar i inte allt för höga prisklasser

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lägger detta under företagande i hopp om att andra 99or har lite mer erfarenhet i området än jag!

Jag har rätt kass rygg och behöver en bra stol när jag börjar frilansa på riktigt. Har tyvärr inte råd med en Kinnarpsstol, utan får hålla mig <3000 kr ink moms. Håller ögonen på begagnatmarknaden, men vill höra om ni har några tips!

Har testat samtliga IKEA-stolar och bara blivit positivt överraskad av en: IKEA | Arbetsstolar | Stolar godkända för kontorsbruk | MARKUS | Arbetsstol Markus för 1895:- var faktiskt riktigt skön. Dock har jag läst lite tråkiga omdöme om den och att "lädret" blir skrynkligt och dåligt. Kan vara värt ett försök, men samtidigt vore kvalitet det bästa köpet.

Har hört mycket gott om Jysks Magnus-stolar. De reas ut nu också till riktigt bra pris, så det är nästan bud på grisen i säcken-köp. Kontorsstol MAGNUS hög rygg svart - pris nu: 600:- förr: 1199:- på JYSK

Har ni några sköna tips?

Framförallt rekommenderar jag dig att provsitta olika stolar. Och gör det länge.

En bra stol (som passar din kropp) är värd mycket pengar. Det kan vara skillnaden mellan att bara orka jobba effektivt 5-6 timmar om dagen eller att ge allt under 10 timmar och ändå inte vara trött.

Jag röstar på en begagnad stol av erkänt märke. Finns mängder med firmor som säljer begagnade kontorsmöbler. En beg. Kinnarpsstol i bra kondition bör rymmas inom din budget.

Om du kan stå ut med lite udda färg är detta ett tips:
Begagnade Kinnarps arbetsstolar i udda färger

Om du ännu inte provat denna stolen, gör det. Tycker den är ganska ful, men min rygg älskar den. Samt att en halvsittande/stående ställning ger kroppen energi. Går att hitta begagnad inom din prisklass.
HÅG Capisco

Tänk även på att höjden på bordet är minst lika avgörande för en bra arbetsställning som stolen. Ett par reglerbara benbockar gör underverk. När du väl ställt in rätt höjd, utifrån din längd, behöver du inte ändra igen.

Min erfarenhet är att det är bättre att sitta på en pall/barstol med ett skrivbord i rätt höjd, än en ergonomisk kontorsstol och ett för lågt skrivbord. Är själv över medellängd. På ett kontor/företag jag jobbade på var borden inte höj- och sänkbara, med följden att min rygg dog. Lösningen blev att ta med två plankor och placera dessa under skrivbordsbenen för att få en ergonomiskt riktig sittställning.

Inne på min andra av den här sorten, trivs väldigt bra med den och är helt klart väldigt nöjd.
Förutom att gas patronen försämrades för ett tag sedan, givetvis så beställde jag en ny snarast men sedan har jag inte orkar byta ännu, men snart så....:)
Den 1:a hade jag nästan 7 år, den 2:a är inne på 3:e året, och alldeles säkert blir det en likadan nästa gång också.

Kontorsstol "Basic" - Köp förvaringsskåp, mappskåp, hyllställ, kontorsstolar, kontorsmöbler, kontorstillbehör, klädskåp ? AJ Produkter

Edit: Det gick inte att byta gaspatronen, efter några år så hade den gamla satt dig fast alldeles för mycket verkade det som. Fast vi var två som tog i allt vi kunde, så var det tji. Bra och tänka på, att det inte alltid går att byta ut delar.
Men jag fick en del rabatt med tanke på att jag hade köpt en ny gaspatron, plus fri frakt på den nya stolen som jag beställde idag, så jag är nöjd ändå.

Senast redigerat 2009-08-11 23:00
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-08-10 19:18
Ursprungligen av panther:

Inne på min andra av den här sorten, trivs väldigt bra med den och är helt klart väldigt nöjd.
Förutom att gas patronen försämrades för ett tag sedan, givetvis så beställde jag en ny snarast men sedan har jag inte orkar byta ännu, men snart så....:)
Den 1:a hade jag nästan 7 år, den 2:a är inne på 3:e året, och alldeles säkert blir det en likadan nästa gång också.

Kontorsstol "Basic" - Köp förvaringsskåp, mappskåp, hyllställ, kontorsstolar, kontorsmöbler, kontorstillbehör, klädskåp ? AJ Produkter

Brukar den knaka?

Ursprungligen av fedi-93:

Brukar den knaka?

Nja, inte knakar direkt, men den knarrar lite när man gungar en del på den nu när du frågar, inget som jag tänkt på dock så det är inget som är irriterande.

Kinnarp har en utförsäljnings butik om du har vägarna förbi dom. Där kan man ibland få hitta rätt så hyfsade priser.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-10 20:31

Jag använder Mark från Jysk, den är lite större än andra stolar och passar mig bra.
Kontorsstol MARK memoryskum svart - pris: 2899:- på JYSK.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-27 14:02

Jag skulle vilja rekommendera Ikeastolen som du nämner i ditt första inlägg. Jag har haft min i över två år nu och den ser fortfarande fräsch ut. Den verkar hålla bra mekaniskt också då inget har gett upp trots att jag är ganska stor och tung. Ett stort plus som jag gillar med den stolen är att ryggen är klädd i någon sorts nätmaterial (mycket skönare än vad det låter) viket gör att man inte kladdar fast i den när det är varmt, underbart för mig som har mitt hemmakontor uppe på ett loft där det kan bli helvetiskt varmt under sommaren.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-27 14:50

För 3000 får du en bra beg stol. De billigare som han hittar på ikea och jysk osv är ofta hållbara och sköna. Men saknar inställningsmöjligheter. Det är sällan ett problem om man sitter ett par timmar om dagen. Men blir det 10 timmars pass ofta så ska man ändra på sittställningen annars får man problem med ryggen. Och det blir dyrt att tillverka justeringsmekanismer som håller. Visserligen 10 papp som en ny kinnarps kostar är kanske överdrivet dyrt. Och det behöver inte vara kinnarps. De är lika plastiga som andra. Det finns fler märken. rh-stolen, sverige-stolen osv.
Kinnarps 8000. Kontorsstol | Stockholm | Blocket ett klipp om man inte måste ha den bredaste modellen..

Ursprungligen av pme:

Kinnarps 8000. Kontorsstol | Stockholm | Blocket ett klipp om man inte måste ha den bredaste modellen..

Jag har en sån, köptes ny 2000 (år, inte kronor) och fungerar fortfarande mycket bra. Rekommenderas.

Jag har handlat lite kontorsmöbler på Quill. De är alltså det stora amerikanska bolaget som i USA heter Staples. De har de där klassiska modellen som sägs vara väldigt bra, där säte och rygg är gjorda i ett sorts nät, vilket ventilerar mycket väl.

Ergo Lux verkar den heta och kostar 3395:-
http://www.quill.se/kontorsstolar/kontorsstolar-ergonomi-plus/ergo-lux

1
Bevaka tråden