Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Tablet tråden (2009....)

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-08-25 12:01

Nu är det rätt många källor som pekar på att Apple faktiskt igen är igång med att lansera en Tablet.

Som vanligt när Steve är i farten så kör han sitt micromanagement (management-by-fear) och pillar i varenda detalj (enligt ryktena iaf) Det betyder att Steve iaf är i fart igen..

MEN den stora frågan är ju, imho, förutom om den blir av, vilket os den kommer köra, vad tror ni?

Alternativen är ju:

En vanlig OSX installation, dvs. en "riktig" tablet med pekskärm och alla roliga program man är van vid.

"Iphone OSX" - Med stora ikoner, program via AppStore only, ingen pekskärm utan snarare tummen-skärm

Om nu storleken blir i linje med vad ryktena säger (dvs mini-tablet á la 10") så är ju inte riktigt en full tablet att föredra, då allt blir så helsikes smått om man ändå ska få vettig upplösning (1024+)

Kan tänka mig att Steve vill återuppfinna AppStore igen, då det är ett trevligt sätt för steve att distribuera program, och tjäna en slant på det.

Vilka är dessa "rätt många källor" du nämner? Lägg gärna ut länkar till dina källor, så att man själv kan få gå in och läsa.

Jag tycker att om man skriver ett inlägg där man skriver: "Nu är det rätt många källor som pekar på att Apple faktiskt igen är igång med att lansera en Tablet." att man kan förvänta sig några länkar till dessa källor.

Visst kan jag googla, men några länkar är väl inte för lite begärt?

  • Oregistrerad
  • 2009-08-25 13:32

Jag utgick mest från att läsare på 99 läser andra sajter också, både idg, cnet, engadget mfl. har skrivit massor av artiklar i ämnet.

En av dom mest trovärdiga är ju WSJ, som inte skriver om lösa rykten: Jobs, Back at Apple, Focuses on New Tablet - WSJ.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 01:26

Ny minidator på gång från Apple!

Kanske den nu äntligen är på gång...

Touch-screen dator på väg - DN.se

Oavsett hur lösa ryktena än är måste jag nog dementera följande:

Ursprungligen av DN:

Priset beräknas hamna på motsvarande 3.500 kronor.

Under 7000 har jag svårt att se den hamna. Om den kommer.

Inlägg #4 och #5 har flyttats hit från en annan tråd. Vi behöver inte ha flera trådar om samma rykte.

/Mod

Ursprungligen av henkebarn:

Oavsett hur lösa ryktena än är måste jag nog dementera följande:

Under 7000 har jag svårt att se den hamna. Om den kommer.

Instämmer helt!

Här finns en del läckra renderingar (14 sidor) på hur det hela skulle kunna ta sig ut; Gallery: How Apple’s Tablet Will Be a Paradigm Shift | Cult of Mac

Jag tror det blir iPhoneOS på den. Med funktionstillägg. 10 tum.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-27 10:12

Vem behöver den?

Antagligen ingen - men konsumismen och 80% av planetens BNP hänger inte på sådana realiteter. :-D.

Ursprungligen av planB:

Vem behöver den?

Ursprungligen av planB:

Vem behöver den?

Kreativa människor. Tydligen inte du.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-27 12:30
Ursprungligen av The Introvert:

Kreativa människor.

Till vad?

Ursprungligen av planB:

Vem behöver den?

Jag skulle behöva den.

I skolan, att ha 50 böcker i PDF-format....

Att ha en snygg kalender i lagom format. Att kunna se scheman, koppla upp sig mot wikipedia, ha uppslagsverk i den....räknare, anteckningar, bilder, en kamera i den.
Spela in föreläsningar (såväl ljus som bild), skriva uppgifter rakt på den och lämna in.

Tänk om den har dubbla kameror?! Köra lite skype eller distansundervisning.

Ladda ner vidcasts i den och blänga på.

Visa film hemma i sängen...

Bara en sån sak som att ha kurslitteraturen (ett antal tusen kronor) skulle få plats, troligen till en tredjedel av priset...

Den skulle revolutionera hela skolväsendet - rakt av.

Jag skulle kunna åka till skolan och ha min tablet med mig - inget mer

Så, "vem behöver den" tycker jag är en rätt negativ inställning....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-13 18:20
Ursprungligen av Goflorp:

Jag skulle behöva den.

I skolan, att ha 50 böcker i PDF-format....

Att ha en snygg kalender i lagom format. Att kunna se scheman, koppla upp sig mot wikipedia, ha uppslagsverk i den....räknare, anteckningar, bilder, en kamera i den.
Spela in föreläsningar (såväl ljus som bild), skriva uppgifter rakt på den och lämna in.

Tänk om den har dubbla kameror?! Köra lite skype eller distansundervisning.

Ladda ner vidcasts i den och blänga på.

Visa film hemma i sängen...

Bara en sån sak som att ha kurslitteraturen (ett antal tusen kronor) skulle få plats, troligen till en tredjedel av priset...

Den skulle revolutionera hela skolväsendet - rakt av.

Jag skulle kunna åka till skolan och ha min tablet med mig - inget mer

Så, "vem behöver den" tycker jag är en rätt negativ inställning....

Bra inlägg Goflorp! Precis så kan det bli, och mer därtill, den kan komma att revolutionera hela skolväsendet. Å, jag vill köpa in den här till varenda unge på min skola.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-13 18:10
Ursprungligen av planB:

Vem behöver den?

Jag

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-27 10:59

Tablet känns så pese och powerpoint... är det verkligen något –~=kreativa=~– användare behöver?

  • Medlem
  • 2009-08-27 11:06

behöver och behöver... vem VILL ha? (jag)...

Jag tror att den är tänkt i första hand för mediakonsumtion. En iPodTouch som man faktiskt kan se på film med - t.ex. Och surf, mail och musik så klart.
Tveksamt om det är något för "kreativa människor" - alltså dom som skapar allt det där som ska konsumeras i tabletten. :-D.
Om det nu blir någon tablett. Jag tror det p.g.a. att dom har OS'et (iPhoneOS) redan i grunden fixat (det är OS som kostar pengar/tid att ta fram).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-27 13:18

Man har väl inte med ett A4-ark stor grej för att se på film på? Antingen konsumerar man media mobilt - med de kompromisser som finns (liten skärm osv), eller på riktigt framför TVn eller mediacentret.

Ett märkligt mellanting tror jag inte alls på.

Så du tror inte det är en mediahub utan ett kreativt verktyg Apple släpper? Jag tror inte många håller med dig - minst av allt Apple.

Nå - att titta på film på 10" är inte för mig heller (jag tillhör det utdöende släktet som går på bio), men mååånga gör det. Dom tittar på film i sina laptops (min dotters bio när vi är ute och reser är en gammal TiBook proppad med barnfilmer :-). Dom små LCD'erna för DVD som man hänger på bilnackstöden säljer som smör. Varje gång jag flyger ser jag folk titta på film i sina laptops. Det finns små DVD-spelare med inbyggd 10" LCD att köpa snart överallt - billigt. Jag fattar det inte - men dom säljer tydligen.

Ursprungligen av planB:

Ett märkligt mellanting tror jag inte alls på.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-27 15:43
Ursprungligen av planB:

Man har väl inte med ett A4-ark stor grej för att se på film på? Antingen konsumerar man media mobilt - med de kompromisser som finns (liten skärm osv), eller på riktigt framför TVn eller mediacentret.

Ett märkligt mellanting tror jag inte alls på.

Där tror jag du har fler, många av mina kompisar har köpt bärbara datorer (mac/pc) för att ligga i soffan eller sängen och titta på film - För mig är det helt otänkbart, självklart, men jag tillhör en annan grupp.

Däremot har jag spenderat en hel del tid i soffan med min ipod toch, det var helt underbart tills jag tröttnade.

Jag tror att en tablet skulle, för mig egen del kunna vara ett utmärkt sätt att ta anteckningar, visa presentationer för kunder. Göra mindmaps på en tablet måste vara rätt trevligt.

Vet inte om jag skulle vilja ha den på tunnelbanan som en e-reader, inte heller använda den som en "dator". Och med tanke på priset så känns det inte direkt klockrent.

Är helt övertygad om att det är steves största utmaning, att kunna sälja in den.. Han kanske lyckats nu, det är nog det som är mest spännande med hela projektet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-27 18:44

En Macbook Air finns redan och täcker de behov som nämns ovan och lite mer. Vem har behov av en dator där man kladdar på skärmen? Motbjudande... Iphone är en annan sak.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-27 18:52
Ursprungligen av planB:

En Macbook Air finns redan och täcker de behov som nämns ovan och lite mer.

Men för den som inte behöver "lite mer" är en Air väldigt dyr, dålig valuta för pengarna. Väldigt intressant OM tablet kommer hur den prissätts.

Ursprungligen av planB:

En Macbook Air finns redan och täcker de behov som nämns ovan och lite mer.

Ja, det är möjligt att den täcker de behoven. Men till ett betydligt högre pris. Och väger man in priset, så finns det kanske ett utrymme på marknaden.

Ursprungligen av planB:

Vem har behov av en dator där man kladdar på skärmen? Motbjudande... Iphone är en annan sak.

Varför skulle det vara motbjudande att "kladda" på en lite större skärm - men inte på en iPhone? Förklara gärna varför du anser att det är en annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-29 00:25
Ursprungligen av planB:

En Macbook Air finns redan och täcker de behov som nämns ovan och lite mer. Vem har behov av en dator där man kladdar på skärmen? Motbjudande... Iphone är en annan sak.

Varför just Air? ALLA Macbook's täcker väl dom behoven om man resonerar så? tom. min gamla Titanium går det ju att visa presentationer på.

Det är ju samma sak som att säga "nä jag behöver ingen ny tv, min 26" luxor från 82 klarar ju av att visa rapport"

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-09-03 15:35
Ursprungligen av planB:

En Macbook Air finns redan och täcker de behov som nämns ovan och lite mer. Vem har behov av en dator där man kladdar på skärmen? Motbjudande... Iphone är en annan sak.

Jag, som komplement till telefonen (uppkoppling) och för att snabbt och enkelt kunna hjälpa mina/våra kunder. En TabletMac på 10/13 tum till rätt pris är, eller kan vara, en bra liten smidig lösning. Nej, jag tänker inte betala nästan det dubbla för en MacBook Air - förutsatt att en TabletMac landar på 7000-9000 kronor.

Den skulle kunna vara världens största och bästa fjärrkontroll till AppleTV och kanske även VARA AppleTV.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-27 21:15

Jag tror, att kommer det en tabletliknande pryl så kommer den att vara helt annorlunda mot till vad som spekuleras här. Steve hade en liknande inställning till en telefon från Apple tidigare, som han nu har till tablets och se vad som kom.

  • Oregistrerad
  • 2009-09-02 16:54

Fler saker som tyder på en tablet?

I Snow Leopard Server har jag fått Ink - dvs handstilsigenkänning
Snow leopard har inställningar för SMS under kortkommandon (kanske funnits där tidigare)

Bevaka tråden