Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styrplatta och zoom gör mig galen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 01:30

Jag har en underbar Macbook Pro 2,26 4Gb, på många sätt.
Dock uppskattar jag inte att styrplattan lever sitt eget liv när det kommer till att zooma in saker och ting.
Surfar jag i Safari får den för sig att: "nä men nu ska jag göra fönstret mindre" eller "nu ska jag göra fönstret större" helt plöstligt når jag rör styrplattan. Kånns inte som om jag göra nåt speciellt med fingrarna.

Sitter jag i Photoshop och layoutar får den för sig att zooma och snurra så en slags röd navigator kommer fram.

Kan man inte bara få ha det som vanligt?! Som på den gamla Powerbook-tiden?

Under inställningar Styrplatta och skärmzoomning har jag ifyllt: "Zooma när du håller ned kommano" och "Endast när pekaren når kant". I övrigt Sekundärklicka.

Vad ska jag göra? Nån som har nåt tips eller har jag missat nåt?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-08-13 11:58

Felet är att du låter ett finger vila på (eller väldigt nära) plattan medan du styr med ett annat. Jag svarade på en likadan tråd för nån vecka sen med länkar om hur du avaktiverar det.

Om jag inte missförstår ditt problem så har inte alternativen under skärmzoomning något med det att göra.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-08-13 11:59

Jag känner igen problem från fruns nya MPB 13 precis som jonasn tar upp det. Jag är inte van vid den knapplösa och betydligt större styrplattan som finns där jämfört med på min gamla MBP. Så jag är van att ha tummen på knappen, men på den nya datorn hamnar tummen ofta ovanför det område som räknas som knappen (vilket i sig är lite diffust var gränsen går).

Råkar ut för samma sak lite nu och då, en vanesak att INTE ha tummen vilande där knappen var på .tex gamla PBG4 .

Adrian, knappen är i princip hela styrplattan? Du kan trycka mitt på den om du så vill, eller längst upp, det är inte bara nere som knappen är nu, men det kanske du har märkt ;). Tycker för övrigt att nya touchpaden med multi-touch är grymt cool och väldigt användbar när man väl kommit igång med den

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Adrian, knappen är i princip hela styrplattan? Du kan trycka mitt på den om du så vill, eller längst upp, det är inte bara nere som knappen är nu, men det kanske du har märkt ;).

*går och hämtar fruns MBP för att testa*

...

Ja, där ser man Fast högst uppe gick det inte att trycka, men från mitten och neråt var det klick överallt.

Ursprungligen av Adrian B:

*går och hämtar fruns MBP för att testa*

...

Ja, där ser man Fast högst uppe gick det inte att trycka, men från mitten och neråt var det klick överallt.

Mitten kanske var lite överdrivet, testa lite högre upp så ser du att det också funkar Men av naturliga skäl så trycker man ju med tummen längst ner bara

Men som sagt, tar ett tag att inte vila fingrarna på touchpaden bara, men nu efter några dagar går det mycket bättre för mig

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Mitten kanske var lite överdrivet, testa lite högre upp så ser du att det också funkar

Ja, jag testade igen och upp till ungefär 1 cm från kanten gick det faktiskt, men det krävdes lite mera tryck än längre ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 18:28

Aha. Tack för svaren. Ska testa mig fram och analysera mina fingrar
Absolut en cool funktion, men jag är lite dubbel där.

Ursprungligen av henric:

Sitter jag i Photoshop och layoutar får den för sig att zooma och snurra så en slags röd navigator kommer fram.

Kan man inte bara få ha det som vanligt?! Som på den gamla Powerbook-tiden?

Du kan alltid stänga av funktionen i Photoshop...
John Nack on Adobe: Optional plug-in disables trackpad rotation

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 11:17
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Du kan alltid stänga av funktionen i Photoshop...
John Nack on Adobe: Optional plug-in disables trackpad rotation

Men de vill man ju inte finns ju inget smidigare än o ha den och en mus när man jobbar med PS, alternativt plattan o tablet. Man zoomar, roterar, o flyttar runt me trackpaden, o sen så gör man allt annat me musen eller tablet:en. UNDERBART!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-14 10:50

Det är därför MBA är bäst Den har multi-touch OCH knapp :D:D:D

Hehe ja, men man ska nästan vara akrobat med fingrarna för att behöva trycka där uppe Mest naturliga är ju där det är som enklast, dvs längst ner :).

Nu så här efter ett tags användning så går det mycket smidigare med att INTE zooma hela tiden :). Det är som sagt nog bara en vanesak att inte vila några fingrar på touchpaden

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Hehe ja, men man ska nästan vara akrobat med fingrarna för att behöva trycka där uppe Mest naturliga är ju där det är som enklast, dvs längst ner :).

knapp-konstuktionen liknar ju en "inverterad" vindbrygga med infästning närmast tangentbordet, så med hänsyn till hävstångseffekten blir det lättare att trycka längre ner.

det händer att jag "tappar" ikoner när man börjar med nedtryckt knapp (långt ner) och drar uppåt, så den är lite knölig ibland...

Jo, vore det min egen dator skulle jag säkert snabbt vänja mig vid det, så jag tror inte det är så problematiskt. Bara ovant. Den större styrplattan med multitouch är ju helt klart en bättre grej än tidigare.

Man verkar kunna stänga av funktionerna en efter en i Snow Leopard: Snow Leopard Visual Guide

1
Bevaka tråden