Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Addera alternativa sökmotorer i Safaris contextmeny?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja ha en app eller funktion som lät mig lägga till nya alternativ i Safaris kontextmeny.

Nu när jag markerar ett ord så kan jag välja "sök med google", eller "sök med spotlight". Men jag skulle vilja ha möjligheten att lägga till egna alternativ, typ "sök på prisjakt", "sök på 99.se" och ha dessa länkade till sökrutan på respektive site.

Går detta att ordna?

Jag har för mig att jag sett ett liknande hax för att byta sökmotor i searchbaren.

Tacksam för tips!

//K

Lustigt att du nämner detta. Jag jobbar faktiskt just nu på att bygga en sådan programvara där man kan skicka samma sökning till så många siter man vill. Tex Prisjakt, flera sökmotorer, forum mm.

Ursprungligen av Taz_1999:

Lustigt att du nämner detta. Jag jobbar faktiskt just nu på att bygga en sådan programvara där man kan skicka samma sökning till så många siter man vill. Tex Prisjakt, flera sökmotorer, forum mm.

Typ underbart!

  • Medlem
  • 2009-08-27 11:09

Du menar som i Firefox???

Kollade i Firefox, men hittade inte riktigt att det skulle fungera som jag hade tänkt bygga det. En sökruta i vilken man skriver sin sökning. Sedan väljer man en grupp man skapat tidigare av sökmotorer. Sökordet läggs in i söksträngen som skickas till varje site i varsin flik.

Jag hittar i Firefox att man kan ladda hem och installera tillägg som gör att man kan söka på flera sökmotorer, men det är inte riktigt som jag tänkt. Nästan alla siter har ju en sökruta, när man söker i den så söker man på just den siten. En sökmotor söker ju i det den indexerat på en del siter, vilket kan vara bra, men om jag vill leta på tex alla forum för Mac i Sverige + USA och även Apples site på en gång i varsin flik, så går inte det i Firefox, (vad jag kan se). Om det går vill jag gärna ha en beskrivning.

Eller menar du hpe att man kan skicka en sökning till Prisjakt i Firefox, för det är ett av de sökmotortillägg som finns installerat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-27 16:14

kebarb: Saft gör det du vill göra!

Där finns en funktion att lägga till genvägar. Jag har tex lagt in genvägen 99 som går till

http://www.google.com/search?client=safari&rl...

dvs en Google site:99.se sökning som komplement till 99:ans egen sökmotor.

Den finns tillgänglig via kontextmenyn när man markerat ett ord, eller genom att skriva 99 [mellanslag] sökord i adressfältet.

IngoX: Saft har inte den funktionen som jag beskriver att mitt program har. Vad jag kan se av denna sida:

h a o l i

Hittade denna plugin som iallafall är lite bättre än original safari:

Inquisitor. Instant web search for Safari.

Här kan jag lägga till fler sökmotorer i safari, och sedan koppla dem till ett snabbkommande.

Så då kan jag lägga till 99.se och söka direkt på den siten från safari, eller prisjakt eller vilken site jag vill med olika snabbkommandon för varje site.

Fiffigt!

Nu vill jag bara lära mig hur jag får in fler sökmotorer i kontextmenyn, för jag vill kunna högerklicka för att slå upp ord på wikipedia eller söka efter produkter på prisjakt utan att först gå in på deras hemsida.

//K

1
Bevaka tråden