Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maila ett dokument direkt från Spotlight

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För mig som switcher innebär spotlight en revolution, all min data är tillgänglig blixtsnabbt utan att jag behöver sortera så mycket i mappar.

Det jag skulle önska är fler kortkommandon. Vad jag ser anger Apple endast några, som ex cmd-enter för att öppna i Finder, även fast det finns fler, ex cmd-I som öppnar Visa info.

Det jag skulle vilja kunna göra är att e-posta ett dokument utan att behöva öppna det eller visa i Finder först. Finns det kortkommando, eller kan man ex använda Applescript?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-26 12:34

Markera filen. Gå upp i menyn Finder -> Tjänster -> Mail -> Skicka fil

Eller dra filen till Mail-ikonen.

Ursprungligen av Mija:

Markera filen. Gå upp i menyn Finder -> Tjänster -> Mail -> Skicka fil

Eller dra filen till Mail-ikonen.

Jag tänkte först på samma lösningar men de fungerar ju inte i Spotlight (cmd-blanksteg). Det går varken att dra eller få en markeringa att fästa.

Däremot torde dessa knep funka om du använder spotlight i ett Finder-fönster (cmd-F). Och ett kortkommando till Mail-scriptet i tjänstemenyn kan man antagligen fixa via Tangentbordsinställningarna.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-26 12:50

Ja det kräver att man gör det från ett Finder-fönster, det är riktigt. Det gör jag.

Tack för snabba svar!

Är inne på det senare, dvs direkt från cmd-blanksteg, det skulle vara ett väldigt smidigt arbetsflöde. Testade att lägga in kortkommando, men det fungerar tyvärr bara i program-/Finder-fönster, inte direkt i Spotlight-sökfältet. Hmm...

Har jag missat någon möjlighet?

Hmm vissa kortkommandon går ju att applicera på markerad fil direkt i spotlight (cmd+I, cmd+O) så det borde ju gå att lägga till andra. Kortkommandon registreras förmodligen annorlunda i spotlight än i Finder. Kanske går att lösa med Applescript men jag är tyvärr inte till stor hjälp där.

Jag tror du skulle gilla Quicksilver

ja, får se detta med Applescript om jag får kläm på det...

Annars är jag mycket nöjd Quicksilver-användare, riktigt smart och snyggt och zen

1
Bevaka tråden