Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken färglaserskrivare?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver köpa in en färglaserskrivare till enskild firma. Primära syftet med den är att skriva ut några tusen reklamblad/flygblad (A4) i färg samt visitkort (perforerat papper). Den behöver alltså inte klara större papper än A4, kvaliteten bör väl inte vara skräp men får ändå offras något för prisets skull. Självklart kompatibel med Mac!
Budgeten är begränsad till c:a 1500kr

Känner mig verkligen vilsen i frågan och skulle uppskatta lite hjälp.
Tack på förhand!
Victor

Budget färglaser är ganska likvärdiga, tipset är att kolla hur mycket ny toner kostar. Oftast är det antingen 500blad eller 1000blad toner med och ett nytt tonerkitt kostar lika mycket eller mer är skrivaren. Du har XEROX PHASER 6110N för 1395kr på dustin nu men som sagt dyra tonerkit. Om du köper Phaser 6130 för den 31:e Augusti och få en fri uppsättning färgtoner från Xerox.

http://www.office.xerox.com/campaigns/panels-phaser-6130/svse.html

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-08-26 20:47

Med en budget på 1500kr så tror jag att enda sättet att få ut "några tusen reklamblad/flygblad" är att lämna bort jobbet till en bra och billig kopieringsfirma.

Branschpraxis är att ange toners livslängd vid 5% täckning. Om man gör reklamblad i färg och använder sig av mer än en liten logga och kanske en liten bild så har man snabbt överstigit dessa 5% vilket gör att man får ut färre sidor än de för tonerkassetten angivna. Räkna med höga tonerkostnader på liten skrivare.

Ursprungligen av freppa:

Med en budget på 1500kr så tror jag att enda sättet att få ut "några tusen reklamblad/flygblad" är att lämna bort jobbet till en bra och billig kopieringsfirma.

Jag håller med freppa.

Med en upplaga på "några tusen", så får man nog byta tonerkassetter minst en gång, kanske två - kanske ännu fler om det är mycket färg på varje blad. Och då blir kostnaden mycket högre än 1500.

En annan billig och bra färglaser är annars Samsung CLP-315.

Var väldigt inne på CLP-315, men har inte lyckats få ihop någon lösning som funkar med tanke på tonerkostnader. Nu slutade det dock så lyckligt att jag fick använda någon annans skrivare till "kompispris"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-28 06:26

Hej.

En relaterad fråga som jag undrar över är att bläckstråle patroner har en tendens till att torka om man inte använder dem på ett tag. Hur fungerar detta med toner?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-28 21:14

Toner är ett torrt pulver, det åldras inte. Åtminstone inte i närheten av hur fort bläckpatroner åldras. Men denna sak hör knappast till denna tråd. Överväg att starta en ny.

Att laser har pulvertoner är en av de saker som gör dem överlägsna bläckisar. Det brukar bli bättre kvalitet också, förutom färgåtergivningen. Den är väl fortfarande bättre på bläckisar?

Men vi kan väl fortsätta med frågan om billig tonerkostnad? Det är den centrala frågan i all skrivarekonomi men ändå ser man den inte speciellt noga analyserad så ofta.

Jocke på macpro.se skrev nyligen en recension på en färglaser. Den kan kanske vara värd att läsa: recension av Oki C3450N

OKI har galet bra färglaserskrivare eller ja, de kör ju med LED-teknik men fortfarande väldigt bra. Datormagazin testade i ett ganska nytt nummer en skrivare från OKI som de menade på var kass. Min erfarenhet av den är dock att den äger och spöar skiten ur tex Brother's 4040 färglaser som DMZ samtidigt passade på att hylla.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-28 18:35

Skakar liv i tråden då jag står i ungefär i samma situation.

Dock frågar jag mig om det kan vara en god idé att gå till byrå för större utskrifter (50, 100 och uppåt), och ha en budjetlaser på hemmakontoret för mindre upplagor?

Kommentarer på det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-29 08:56

Vi köpte en Samsung clx-3185 fw som vi är mycket nöjda med. Vi ville ha multifunktionen för ett ex kunna skanna till e-post samt kopierings möjligheter men komma ifrån alla uttorkade bläckpatroner.
Faxdelen nyttjar vi inte men däremot är nätverksstödet kanon, har bara testat det trådlösa och det fungerar kanon. Så skönt att bara behöva leta efter ett eluttag...

"Nackdelen" med skrivaren är att den är lite dyr samt att de toners som följer med inte upplevs räcka så länge. Skrev ut cirka 50 foto (A4-storlek) och direkt var vissa av färgerna nere på 75%

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-29 13:32
Ursprungligen av lajo03:

"Nackdelen" med skrivaren är att den är lite dyr samt att de toners som följer med inte upplevs räcka så länge. Skrev ut cirka 50 foto (A4-storlek) och direkt var vissa av färgerna nere på 75%

Är det inte så att alla tillverkar skicka med halvtomma tonerkassetter till sina skrivare? Det kanske inte är så rockigt med 50 utskrifter i vilket fall, men man bör jämföra hur många utskrifter en nyinköpt toner räcker till kontra priset.

Här är en tråd som i sin tur innehåller länkar till ytterligare trådar i ämnet: http://www.99.se/kringutrustning/273821-billig-bra-faerglaserskrivare.html

Lyfter fram denna tråd då nya modeller kommit ut på marknaden.

Jag vill köpa en A4 färglaser för allmänt bruk, men även för udda saker som vattendekaler för modellbygge så fina detaljer är viktiga.

Budget är ett par tusen, är ganska pigg på HP och Brother från egen erfarenhet. Mac och Postscript kompatibilitet är viktig, även att den tar tjockt papper runt 250g/m2.

Vilka skrivare är värda/inte värda att fundera på ?

Vilka skrivare är bra som låter en utnyttja all toner och inte varnar för tomma kassetter när det finns toner kvar ?

1
Bevaka tråden