Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begränsa Time Machines utrymme på Time Capsule

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en time capsule på 1 TB och jag vill ha åtminstone 2-300GB på den som jag kan spara diverse saker på och detta utrymme ska TM inte få röra! Resten av utrymmet får gå åt till Time Machine.

Jag vill inte koppla in en extern ful hårddisk till TC för att på så sätt skapa en till "partition" som de flesta tycker man ska göra här på forumet. Jag vill inte heller plocka ut hårddisken ur TC och partitionera den någon annan stans. Jag kan inte hitta någon lösning på detta...

Den enda lösning jag kan komma på är att skapa en skivavbild på 2-300 GB och lägga den på TC och spara det jag vill ha sparat på denna skivavbild. Är det en helt idiotisk idé eller är det genomförbart?

Jag har sökt på forumet efter min förmåga men om det redan finns svar på detta så ber jag om ursäkt för upptagandet av er tid.

/HT-Tower

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-08-27 14:04

99mac måste vara rätt ensamt om att vara ett forum där användarna ber om ursäkt för att de skapar nya trådar. Det säger inte så lite om den urkassa sökfunktionen. Samt moderatorernas bryska ton mot de som faktiskt inte lyckats hitta svar på sina frågor via den kassa sökfunktionen och sen ställer en fråga som redan besvarats. Givetvis finns det de som är lata och ställer frågan "Hur matar man ut CDn som fastnat?" fast den besvarats >200 gånger vid det här laget. Fast så länge sökfunktionen suger så behöver vi användare inte ursäkta oss för att vi skapar nya trådar.

*********

Nu till frågan. Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Det där med diskimage fungerar iofs och då kan du till och med sätta lösenord på den om du vill. Men den lösningen känns inte så Macig direkt. Borde finnas en inställning i TM att använda xxGB av totalt xxGB kan man tycka, men de har kanske inte kommit så långt i utvecklingen än?

jag har ingen time capsule, men ett trix liknande detta har funkat för mig:
macosxhints.com - 10.5: Limit size of Time Machine backups on Time Capsule
(kolla kommentaren längst ner)

låter som en fungerande lösning. lite orolig bara att den bara är för 10.5. har beställt leopard så det blir att installera det i dagarna:) Kanske finns en minimal chans att det finns en lösning i leopard???

/HT-Tower

snow leopard menar du, eller har jag missat något...?

om inte time machine är helt ombakat i 10.6 behålls nog inställningen i uppdateringen, och ingen av de många ADC premium-utvecklare på forumet som testar den senaste betaversionen har nämt något större trassel med TM... (som i den här tråden http://www.99.se/aktuella-rykten/244686-os-x-10-6-snow-leopard-traden.html exvis)

ja, så klart menar jag SNOW leopard...:)

jag hittade detta tips också: Apple - Support - Discussions - How to limit the size of Time Machine ...

läs inlägget näst längst ner.

Känns som en mer säker lösning... iaf för mig som aldrig tidigare varit och pillat i terminalen:)

det borde väl fungera?

Jag hittade en "egen" lösning till problemet som jag hoppas fungerar:

Efter att ha gjort den första säkerhetskopian med time machine öppnade jag "skivan"
med säkerhetskopian i skivverktyg och via fliken partionera drog jag helt enkelt ner partitionens storlek till önskad storlek. Nu är "skivan" med säkerhetskopian på time capsule 300gb istället för över 900gb som den är ursprungligen...

Verkar vara en väldigt enkel lösning som verkar fungera bra än så länge... får se vad som händer när storleken kommer upp till 300gb

1
Bevaka tråden