Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn märkbart seg med indesign, länkar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har märkt att så fort jag ska göra något, verkligen Göra något på allvar så blir datorn seg. Detta görandet är oftast att jag ska sammanställa böcker, det är då datorn är som viktigast för mig och det är mer segt just då.

Jag har då photoshop o indesign öppet och växlar ofta mellan dem och shoebox där jag har mina bilder. Och det blir märkbart långsamt när jag bläddrar bland sidorna i indesign framför allt. En del badbollar och sidor som inte laddar utan är vita tills man lite tappar tålamodet o vill använda photoshop medan man väntar istället.. Datorn blir också ganska varm, 40 grader mot kanske 25 i vanliga fall. Jag vet att det här inte är onormalt, det är inte lätta program eller så, men nånstans börjar jag undra om det inte är lite i överkant?

Jag sitter på en MBP 3,1 2.2ghz intel core 2 Duo och 2gb 667MHz DDR2 SDRAM. Leopard 10.5.8

Är det något i mitt upplägg i böckerna som gör att det blir såhär? Tex att jag länkar bilderna? Eller har jag för lite RAM-minne??

Vore mycket tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-21 18:08

En sak ja gmärkt är att InDesign inte gillar att man har bilder på en lös hårddisk via FireWire. Det kan sega upp och ibland krascha. Numera kör jag allt lokalt på en MBP.

2GB Ram är lite klent om du har många program igång samtidigt.

Janne

Jag har nu satt in 2 till så jag har 4gb nu.. var inne på inlife och det vart inte så dyrt..
Mannen sa att jag skulle behöva starta om datorn ett par gånger för att minnet ska börja användas rätt..?

Han trodde dessutom inte att det var mitt enda problem utan att jag borde köpa en större disk och borde kolla filstrukturen med diskwarrior med, som att defragmentera?

Edit: diskwarrior var ju inte billigt, behövs verkligen det för att defragmentera bara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 17:45

Det är nog mer ekonomiskt att köpa en större disk. Om du kör Timemachine så är det "en bit kaka" att få tillbaka allt som det var förut.

För att CS-programmen ska vara rappa så är 20Gb ledigt utrymme minimum.

Märkte en stor skillnad i min gamla G4 PB när den fick större disk.

Men man kan ju rensa på sin disk också, det är billigast

Janne

Alla dina program kommer i första hand att använda arbetsminne, och först när det blir för lite använda hårddisken som utökat minne, vilket är fruktansvärt långsamt.

Det man kan göra är därför att stänga av alla program man inte använder, t.ex. Mail, Safari etc. etc. Dessutom bör man i program som InDesign se till att inställningarna för visningsprestanda/kvalitet är satt på normalt, inte på hög.

  • Medlem
  • 2009-08-25 07:53

Och att inte "Förhandsvisa övertryck". Kolla minnestilldeningen i PS, men har du inte pillat på den är den säkert rätt från början.

Det har gått bättre nu, jätteskönt! Jag har kollat att det inte är i high-quality display eller Overprint Preview. Vad är det som är under quality display? "Allow object ...."?

Jag har typ 96 missing links i mitt dokument, bilderna ligger på en hårddisk (usb) som är utomlands just nu.. dvs inte här. Så snart jag har den tillbaka så ska de använda bilderna läggas på lämpligt ställe på datorn. Att länka till filer på en usb-disk var ingen vidare bra idé..

Kan antalet länkar _i sig_ ha bidragit till att det var så segt? Är det bättre att köra "embed" istället för att länka? Jag tänkte om indesign måste leta upp bild-filen varje gång den ska visa den eller så?

Jag har kollat runt lite här på forumet om att fragmentera, men det verkar det snarare varnas för? Att filerna kan hamna längre från varandra då? Varför säger då människan på iLife det då? Jag trodde det skulle vara pålitligt där? Har inte heller läst något här om att man ska boota igång ett arbetsminne? Att man ska boota om ett par gånger så datorn "ska lära sig att använda det rätt"?

Men nu flyter det tack o lov bättre här!

Han pratar i nattmössan. Arbetsminne har ingen inkörningsperiod, och defragmentering är inget som du behöver tänka på. De enda som behöver bry sig om sånt (möjligtvis) är de som sysslar med professionell ljud- eller videoredigering.

Du kommer inte att vinna något på att bädda in bilderna, och i vissa fall kan du t.o.m. förlora prestanda.

Avvakta lite nu och se om inte det utökade minnet har gjort susen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 23:11

Han kanske är en PC-nisse:p

Janne

1
Bevaka tråden