Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig att uppgradera min Pismo

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-23 13:24

Hej allihopa!

Jag har en Powerbook Pismo med lite minne, lite hård disk och mac os 9.2. Jag gillar verkligen den och vill inte sälja utan jag skulle vilja uppgradera den.

Är det någon som kan hjälpa mig? vilken är den bästa alternativ? är det dyrt?

Jag vet nästan ingenting om Mac. Jag uppskatar din hjälp!

Hörs!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-23 13:44

Hejhej!

Fin maskin för sin tid men alldeles passé nu. En ny dator är 20 ggr snabbare... du kan uppgradera den några hundra megahertz, det gör ingen större skillnad men kostar som en halv ny Mac. Bättre att låta den vara "skrivmaskin" vid behov och spara ihop till en MacBook, helt fantastiskt bärbar dator som kommer få dig frågandes vad du tänkte.

Som sagt, att försöka uppgradera en så gammal maskin är inget annat än konstgjord andning. Det kostar mer än det smakar. Du kan istället spara ihop till en begagnad MacBook av tidigt snitt som springer i cirklar runt din Pismo, utan att det behöver kosta allt för många tusenlappar.

Pismo är nog den bärbara Mac som är absolut enklast att uppgradera. Du lossar på tangentbordet och har sedan tillgång till såväl AirPort-kort, processorn, minne och hårddisk. De överlappar varandra en aning så följ en guide om du inte har gjort det förr. Mer minne och en större hårddisk är en relativt billig uppgradering som beroende på vad du har nu kan göra stor skillnad. På grund av PATA-tekniken som används kan man inte nyttja mer än 128 GB stora hårddiskar, men bara det är en stor uppgradering om den inte har bytts ut tidigare.

iFixit brukar ha bra guider.
http://www.ifixit.com/Guide/Device/PowerBook_G3_Pismo

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-23 17:47

Tack!

Min vilja är att köra pismon med Tiger (jag måste köpa skivan också). Vet ni vad för typ av hårddisk måste jag köpa? jag vill inte ändå spendera så mycket.

Ursprungligen av Esperix:

Vet ni vad för typ av hårddisk måste jag köpa? jag vill inte ändå spendera så mycket.

Prisjakt - Minne
OWC - Minne
Prisjakt - Hårddisk
OWC - Hårddisk

http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook_g3/stats/powerbook_g3_500_fw.html

Ursprungligen av Esperix:

Min vilja är att köra pismon med Tiger (jag måste köpa skivan också). Vet ni vad för typ av hårddisk måste jag köpa? jag vill inte ändå spendera så mycket.

Ja visst kan du köra Tiger på den. Men du bör se till att uppgradera minnet till minst 512 MB, helst mer om du får möjlighet. Egentligen är Tigers systemkrav 256 MB men det är lite i underkant.

Hårddisken du ska ha ska vara av storleken 2,5 tum och av typen PATA/IDE (det finns olika benämningar som används men egentligen är de samma sak), det viktiga är att den inte är av typen SATA för då fungerar den inte. En enkel lösning om du blir osäker är att montera ut hårddisken, ta med till en butik och be om en ny av samma typ. Kom dock ihåg som sagt att det inte är någon vits att använda större hårddiskar än 128 GB då de inte kommer att kunna utnyttjas fullt ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-23 20:36

Jag har en 450mhz G4 cpu och en 40gig hd i min, 768ram (tror jag)
Det är en maskin som, iaf hos mig, bara går & går !
Det knöliga blir när man skall kolla film eller annat krävande, inte så kul ..
även om det går (ibland helt ok-gissar att det kommer an på kodningen)
Att surfa var inte kul men funkar bättre nu sedan jag hittade detta tips:
ClickToFlash.webplugin - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Jag planerar att köpa en bättre snart, när det kan bli är dock osäkert (arbetssökande)...
kontakta mig om några månader om du fortfarande är intresserad så kanske jag vet bättre och vi kan hitta på nått

1
Bevaka tråden