Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressbok - överföring via Bluetooth till SE-mobil?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-10 21:11

Jag har precis köpt ny mobiltelefon, en Sony-Ericsson T700. Jag överförde hela adressboken från den gamla mobilen till min Powerbook, gick finfint via bluetooth. Men nu när jag ska överföra adressboken från datorn till den nya mobilen så funkar det inte. Det står att målenheten inte godtar filtypen, en .abbu-fil. Men kanske gör jag något fel.

Jag gick in i Adressbok, klickade på Arkiv och Exportera. Detta ligger nu på skrivbordet och det är denna fil jag vill att datorn ska skicka till mobiltelefonen. Funkar alltså inte. Vad gör jag för fel? Eller, hur ska jag göra? Någon som vet?

Mycket tacksam för svar!

I programmappen i din dator så ligger ett program som heter iSync som man använder för att synka adressboken med mobiltelfoner och sådant. Prova det.

(Man skall alltså inte överföra en fil till mobilen).

Som Taz redan påpekat: att manuellt flytta filer ska inte behövas - det finns automatiska funktioner för synkning.

Men T700 finns inte med på Apples lista över telefoner som stöds av iSync:
iSync: Supported mobile phones in Mac OS X 10.4, 10.5

Men Sony-Ericsson har tydligen en egen plugin till iSync. Du behöver nog installera ner den för att det ska funka:
Sony Ericsson - Support - Software - T700 - Sony Ericsson iSync

Och skulle detta mot förmodan inte fungera, så finns det andra plugins att köpa, t.ex här:
http://www.feisar.com/plugins.php

Och som vanligt så tjatar jag om mer information. Du borde åtminstone berätta vilken version av OSX du kör, eftersom det kan finnas olika versioner av pluggarna beroende på OSX-version.

Jag har en T700 och OSX 10.5.8
Jag syncar med feisars plugg men man kan också skicka enstaka kontakter med bluetooth.. dock hela arkiv funkar inte..

Eftersom du har samma telefon måste jag fråga..
Om du "parar" telefonen med datorn så kan du högerklicka och välja skicka till.."Min Telefon". Då tycker man att datorn genast ska skicka till "Min Telefon" men min dator visar ändå upp fönstret då man ska välja vart man ska skicka filen? Om du lyckas skicka direkt så får du gärna berätta hur..

Ursprungligen av klarabara:

Jag har en T700 och OSX 10.5.8
Jag syncar med feisars plugg men man kan också skicka enstaka kontakter med bluetooth.. dock hela arkiv funkar inte..

Eftersom du har samma telefon måste jag fråga..
Om du "parar" telefonen med datorn så kan du högerklicka och välja skicka till.."Min Telefon". Då tycker man att datorn genast ska skicka till "Min Telefon" men min dator visar ändå upp fönstret då man ska välja vart man ska skicka filen? Om du lyckas skicka direkt så får du gärna berätta hur..

Hej!

Har stört mig på samma problem med telefoner från alla möjliga tillverkare, att få välja målenheten två gånger. Enda lösningen jag hittat är att markera filen, trycka cmd+shift+B så får du upp fönstret där du väljer enhet direkt och slipper att välja telefonen två gånger.

Det blir tangentkommando istället för högerklick, men jag tycker att det är mindre störigt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-08-11 00:11

Det du egentligen gjorde första gången var att köra iSync från mobil till dator. Fast det kan vara något som är bortglömt i villervallan. Sedan i steg en-och-en-halv så gjorde du en (lokal) backup av Adressbokens databas (.abbu = address book backup) och inte en backup av mobilens adressbok. Petitess men skillnad. Nu ska du alltså bara göra en synkronisering igen (med iSync) från dator till mobil. Som beskrivs ovan behöver du hämta hem en extra plugin till iSync för att T700 ska stödjas. Du kan hoppa över din .abbu-fil. Det kommer alltså att fungera. Lugn, bara lugn...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-11 12:51

Tack för all respons. Mycket riktigt, det funkar inte att köra med sonyericssons egen plugin. Sånt tycker jag är sååååå jobbigt. Jag menar, det står ju i manualen till den nedladdade filen att det ska funka. Och så gör den inte det........ suck!

Det som gör det hela en smula besvärligt är ju att man måste prova sig fram och tillslut köpa en plugin. Inte dyr men ändå. Och värst av allt är tiden och energin man lägger ner på sånt som inte funkar.
Men som sagt tack så väldigt för era svar.

Och klarabara, jag har läst din fråga ett par gånger men förstår inte riktigt vad du menar. Vill du beskriva det igen, bryt ned det i delar, så kanske jag hajar.

Mvh
KOL

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-11 13:00

Om du istället väljer att exportera som vCard och för över den filen till telefonen så bör det väl fungera.

Abbu är ju Adressbokens eget backupformat.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-11 15:57

Mija, visst menar du att det är enskilda vcard man skickar? Man kan alltså inte få över hela adressboken i ett svep, eller?

Mvh
KOL

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-11 16:05
Ursprungligen av KOL:

Mija, visst menar du att det är enskilda vcard man skickar? Man kan alltså inte få över hela adressboken i ett svep, eller?

Nej jag menar alla på en gång. Om du markerar alla kontakter och drar ut på skrivbordet så hamnar alla kontakterna i en fil. Går det inte att dra över den filen med alla kontakter till telefonen?

Är det inte enklare att köpa pluggen från Feisar för ca 20 spänn, och slippa hålla på att exportera och flytta kontakter manuellt?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-11 16:32

Ja, nu har man ju gjort bort sig igen. Mija, jag kom på den där varianten innan jag läste ditt mail och hoppades att ingen hade hunnit svara. Men ack....!
Det var ju superenkelt! Och snabbt gick det också! och inte behövde jag ladda hem något program iheller. Superskönt!!

Den metoden är inte en synkronisering.

Prova att lägga till en ny person med ett nytt nummer i telefonen respektive ändra ett nummer på en person i adressboken. Gör sedan om operationen att skicka över vcard-filen till telefonen. Person+nummer du skapade i telefonen försvinner kanske inte från telefonen, men det dyker defintivt inte upp i adressboken i datorn. Numret du ändrade i adressboken i datorn kanske ersätts i telefonen med det nya, eller så får du en dubblett av hela personen. Eller så får du dubbletter av alla personer du skickar över i vcard-filen andra gången.

Förstår du skillnanden på synkronisering respektive kopiera-till nu? Vid en riktig synkronisering kommer alla uppgifter i båda enheterna (mobiltelefon/adressbok i datorn) att vara exakt lika och det spelar ingen roll var man ändrade/lade till/tog bort.

Senast redigerat 2009-08-12 00:19

maxcarlgren: det där var ju mycket bättre! Men det är allt bra konstigt att det inte fungerar med högerklicket.. Tack!

Jag försöker att synca men det är nåt som inte funkar. Vissa uppgifter kommer inte med och jag förstår inte varför. Födelsedagarna kommer som regel med (även om datumen inte alltid stämmer) men inte alltid adresserna. Stödjer inte T700 mer än två nummer per person? Av någon anledning kommer aldrig det tredje numret med heller? Kontakten Åke hamnar först i listan också o det stör mig.. och en kontakt med namnet Hötorgskontoret landade i botten som "no name"? Kan den ha blivit kajko av mina syncningar?

Jag har även försökt att skicka över kontakten manuellt men det gör ingen skillnad.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-12 08:49

TAZ_1999, jag hajar! Jag tänkte bara skicka över adressboken en gång. Brukar inte använda adressboken i macen. Det jag ville göra från början var ju att få över alla nummer från den gamla mobilen till den nya. Det är nu gjort!
Dock är jag fortfarande lite bitter på sonyericsson plugin:en som skulle funka men som inte gör det.

Sony Ericsson har numera en iSync-plugin till de flesta lurarna. Alla nya lurar iaf.
Finns om man tittar på telefonen på deras hemsida, kika under Downloads.

Med den i går det att köra iSync utan trassel.

Så kolla det innan ni ger en massa pengar till Feisar i onödan.

Å du , KOL. Det finns jättebra saker med att synca mobilen och datorn.

1) Du har en backup på alltihop om du blir av med luren.
2) Du kan använda hitta.se's "vCard"-funktion för att uppdatera dina adresser.
3) Du har alltid i alla lägen adresser/telnr/email med dig.
4) du kan lägga in saker i kalendern som flyttas över till mobilen.
Mobilen kan du sedan ställa in att påminna dig innan möten etc.

Ursprungligen av Goflorp:

Sony Ericsson har numera en iSync-plugin till de flesta lurarna.

SonyEricssons egen plugin har redan diskuterats tidigare i tråden, och det har konstaterats att den inte fungerar. (se inlägg #6)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-24 09:18

Goflorp, du får mig att börja tänka om. Tänk om man skulle synka mobilen i alla fall. Hmmmm.....

Som sagt har det inte funkat med SonyEricssons egen plugin, än så länge. Vet inte hur man ska få dem att inse att det är något som inte står rätt till.

Ursprungligen av KOL:

Goflorp, du får mig att börja tänka om. Tänk om man skulle synka mobilen i alla fall. Hmmmm.....

Som sagt har det inte funkat med SonyEricssons egen plugin, än så länge. Vet inte hur man ska få dem att inse att det är något som inte står rätt till.

ta gisslan. Spräng Manhattan... ?

Eller skriv till dem och klaga.

Klaga hos Ericsson?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-24 18:28

Mm, det kan man ju göra. Hihi.....(det där med gisslan o Manhattan alltså)

Men undra hur stor vikt de lägger vid ett litet mail från någon kund som inte fått en plugin att funka?
Klart, man borde ju faktiskt försöka.....

Nu är det gjort! Jag mailade supporten. Får se om de svarar!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-25 12:20

Haha... jag fick svar idag! Kolla, kolla

"Hej !

Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Call Center.

Sony Ericsson erbjuder i dagsläget ingen Macintosh-programvara.

En idé kan vara att titta närmare på Apples egen mjukvara för Mobil/Dator-kommunikation, iSync:

Apple

Det kan behövas en plugin till iSync för att det ska stödja just din modell:

Feisar - iSync Plugins for Sony Ericsson W518, W518a, T707, C901, C903, W995, W508, W715, C510, Z780 G705, C905, W595, W902, T700, TM506, W980, W960, G502, G502i, W760, W760i, C902i, C902, C702, C702i, G900, G900i, K850, K850i, W350, W350i, W380, W38

Filöverföring kräver att du har ett minneskort i telefonen, att du väljer "Filöverföringsläge" eller "Masslagringsläge" vid inkoppling av USB-kabel samt att du har Mac OS X 10.3.X eller senare. Då skall ditt minneskort dyka upp på samma sätt som ett USB-minne.

Med vänliga hälsningar,
/Daniel
Sony Ericsson Call Center

E-post: questions.se@support.sonyericsson.com
Web: Sony Ericsson - Hem
Telefon: 013-244500"

Svar fick man ju, men man undrar ju varför de inte har stöd för mac.
Och när jag dessutom kollade upp feisar-länken så funkar ju inte den sk. "adress book enabler" på mac OSX 10.5 & 10.6.
Vet någon vad "adress book enabler" är? Är det något man behöver för att adressboken ska kunna synkas eller kommer det att funka ändå om man köper plugin:en?

Senast redigerat 2009-08-25 12:34

"adress book enabler" är så man kan skriva sms på datorn och skicka dem med telefonen. Eller ringa med mobilen från adressboken på datorn, lite proffsigare o roligare? Men det stödet har inte adressboken 10.5 eller 10.6 (grrr) men du kan påpeka för Apple, det finns en länk där..

Du verkar för övrigt ha fått ett automatiskt svar, om de har en isync plug (som ja, de har. Du ser t.o.m länken i listan, T700) Problemet är inte att den inte stöds i MacOS utan att den plugg de har utvecklat för detta inte fungerar. Jag skulle slå en pling istället..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-08-25 15:27

Om jag skulle ringa...... jo, det kan man ju göra. Men jag tycker det är såååå mycket lättare att förklara om jag skriver något. Då blir man inte avbruten och man behöver inte kolla upp något medans man ringer. Ja, man kan helt enkelt jobba ostört.

Ifall nu någon undrar, så i Snow Leopard så kan man inte längre automatiskt välja "More" vid högerklick. Så jag begrep inte hur jag skulle skicka mina enstaka kontakter, men nu vet jag bättre!

Om man i finder går till Services och där väljer "Services preferences..." så kan man ticka i att skicka med BT! Då slipper man (hör o häpna!) att välja sin telefon 2 gånger!! Lycka i en knapp-tryckning!

Ursprungligen av klarabara:

Ifall nu någon undrar, så i Snow Leopard så kan man inte längre automatiskt välja "More" vid högerklick. Så jag begrep inte hur jag skulle skicka mina enstaka kontakter, men nu vet jag bättre!

Om man i finder går till Services och där väljer "Services preferences..." så kan man ticka i att skicka med BT! Då slipper man (hör o häpna!) att välja sin telefon 2 gånger!! Lycka i en knapp-tryckning!

Tack för tipset, det där med att köra shift + äpple + B var plötsligt försvunnet när jag uppgraderade till SL. Nu fungerar det ju som man alltid önskat.

isync- se w995, funkar bra.. men! hjälp!!!

ok, fick för mig att jag skulle synca adressbok och kallender från min w995, skaffa plug in till isync och fick över allt i ett nafs(tur var det då mobilen krasha dagen efter).
in med mobilen på rep, kom tillbaka ovanligt snabbt. syncade återigen mobilen med mb.
kallender och adressbok vart återställda på mobilen. frid å fröjd med andra ord.
veckan efter for hårdisken på min svarta mb. en ny hd införskaffades samtidigt som den trasiga for in på granskning, vart en mapp med ett frågetecken vid uppstart(förlängd garanti med lite tur). när jag väl installerat alla program och osx(v10.5.8), lärt mig time machine och skaffat en bacup( hade ingen innan datorn krascha) tänkte jag att jag skulle synca över alla kontakter och kallendern till macen igen(visade det ju sig vara ganska bra att ha;) ) en plug in senare var det dags att börja synca...

nu till mitt problem!

efter syncningen tappade jag kallendern i mobilen och inte heller fanns den i ical som tidigare... och jag vet att jag fick över kallendern till mobilen innan datorn krascha, efter mobilen hade varit inne på rep.
Tåls väl att nämnas att alla kontakterna vart överförda till datorn.

några förslag på hur jag ska lyckas ta mig ur denhär knipan??!?!
är i upplösningstillståd!

ps hade gjort en ny disskussion om jag hittat vart man gör det.

Saxat ur support från Feisar....

For phone numbers, iSync will sync the following fields, as long as they have not been changed from the default labels..So, if you set the fields back to these defaults, up to 5 phone numbers will sync to the phone.

lso see the following page, regarding Extra mobile number fields on newer Sony Ericsson phones:
Feisar - Product Support

Sony Ericsson phones have a problem dealing with dates before 1st January 1970 and this is what you are seeing with the corrupted birthdates. It seems Sony Ericsson decided that 1st January 1970 was the earliest date that people are likely to want to use, and dates prior to this do not sync reliably. We have seen it work correctly on some older firmware versions on some phones, but in later versions of firmware it stopped working again. Unfortunately, this is beyond our control and despite notifying Sony Ericsson of this bug, it hasn't been permanently fixed yet.

1
Bevaka tråden