Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ordbehandling

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Efter 15 års harvande i PC-träsket tog jag i vintras äntligen klivet till Mac, och är sedan dess lycklig ägare till en 24" iMac.

Jag har hitills använt Mac:en uteslutande till musikproduktion, men nu skulle jag behöva lite vanliga nyttoprogram också, och behöver råd som Mac-novis.

Jag är i första hand ute efter ett MS Word-kompatibelt ordbehandlingsprogram, som kostar gratis eller en billig peng. Det behöver inte vara nåt fancy, basala formateringsfunktioner duger utmärkt, men World-kompatibilitet är ett krav.

Tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 10:35

Kolla iWork från apple kostar 795, då får du ett alternativ till word/excel/powerpoint

  • Medlem
  • 2008-09-15 11:25

Neo Office eller Open Office?

Mellel är alldeles utmärkt (Pages är ännu bättre, men då måste man köpa hela iWork-paketet). Mellel kostar $35, och finns här:

Mellel, The word processor for Mac OS X

Har provat OpenOffice också, men gränssnittet stinker (och stinker Windows....). Mellel är snyggt och Mac:igt.

Ursprungligen av elgenper:

Mellel är alldeles utmärkt (Pages är ännu bättre, men då måste man köpa hela iWork-paketet). Mellel kostar $35, och finns här:

Mellel, The word processor for Mac OS X

Har provat OpenOffice också, men gränssnittet stinker (och stinker Windows....). Mellel är snyggt och Mac:igt.

Är Pages bättre än Mellel? Jag tycker inte jag kan göra nånting i Pages. Jag har försökt några gånger men det är bökigt, det är svårt att markera det man vill och jag hittar inte viktig funktioner.

Hur får man en bild som följer med texten, med en numrerad bildtext under? Automatisk numrering av stycken, formler, bildtexter, referenser? Hur refererar man till en sida, till ett stycke? Jag kan inte inse att Pages kan det. Kan Mellel det?

  • Medlem
  • 2008-09-15 14:36

AbiWord kanske kan vara ett alternativ också om du är ute efter just ordbehandling.

Ursprungligen av Giggs:

AbiWord kanske kan vara ett alternativ också om du är ute efter just ordbehandling.

Mellel visste ingen något om... men AbiWord kanske. Den har faktiskt nån slags ekvationseditor. Jag hart inte lyckats hitta den men den nämns på nätet. Det ser inte ut att vara nån riktigt elegant sak, mer som MS Words klumpiga nödlösning, men ändå.

Då så. Kan man göra detta i AbiWord?

- Korsreferenser? Referera till en viss sida, eller visst kapitel, eller till en vald referens i referenslistan, så här: [25] eller [Jobs84].
- Numrering av bildtexter och ekvationer?

Kan den det, samt det går att hitta ekvationsfunktionen och den är uthärdlig, så börjar det likna något.

Priser

iWork-paketet som innehåller Pages (skrivprogram), Keynote (motsv. till Powerpoint) och Numbers (kalkylprogram) är min absoluta favorit! Man får gjort mycket på snabb tid och snyggt blir det också!

Har du tänkt en hemma- eller studentlicens kommer du undan med strax över 900 kr för Microsofts Office-paket 2008 till Mac! Vissa word-filer är mer komplatibla med PC-versionen med 2008-versionen i jämförelse med t.ex. Mellele, Pages/iwork, och andra Mac-program för ordbehandling.

I jobbet kör jag både Microsoft Word för Mac samt iWork med Pages - men jag har nästan enbart Pages igång till det mesta av arbetstiden.

Hur pass mycket Word-kompatibilitet ska du ha? Är svaret 100 % ska du ha Microsoft Word 2008. Inte ens Microsoft fixar det där riktigt helt mellan olika versioner.

Annars skulle jag tipsa om det kanske mest underskattade programmet som följer med Mac OS X. Textredigerare. Finns i programmappen på Mac OS X-installationer. I Mac OS X 10.5 klarar det av de senaste Word 2007-filerna (.docx), långt ifrån helt visserligen men det finns där och klarar av grundfunktionerna. Programmet har flera funktioner gömda i menyerna, kanske är det därför så många tror att det inte klarar något när det inte har någon direkt fancy verktygsrad. Men det är tillräckligt användbart för att åtminstone ta en titt på och sedan får man avgöra om det är tillräckligt bra.

1
Bevaka tråden