Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kod för formulär

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-19 18:33

Jag behöver ett formulär till vår website. Jag använder Dreamweaver 8 och tror mig kunna skapa formuläret, men det skall väl vara en fil som talar om för servern vart den skall maila svaren?

Vad skall det stå i den filen och vart skall den laddas upp?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-20 19:57

Tack Taz!
Det var mycket att läsa. Formuläret fungerar nu, men åäö som skrivs i en textruta i formuläret blir fel. Samma bokstäver i tackdokumentet (tack för ditt svar) är rätt.
Hur får jag detta rätt?

Du måste ange encoding i din html-kod.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-21 14:47

I både svarsformuläret (.php) och i det autogenererade "tackfördinmedverkan"-dokumentet (html) finns denna rad inom Head:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />

I sendmail.php skall enligt det som står i det dokument du länkade till inte finnas någonting annat än det som står mellan <php-taggarna. När jag försökt lägga till ISO-taggen har jag fått felmeddelande.

Var skall jag skriva in encodingen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-21 15:02

Hej

Det kan spela roll vad dina kodfiler i sig har för encoding ... kontrollera att de också är sparade som latin1.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-21 15:42

Läst men ej förstått. Vad är kodfiler?

Enligt webbhotellets tekniska support måste jag lägga till iso-8859-1 i sendmail.php. Men var skriver jag det? Enligt dokumentationen skall det inte vara några head- eller andra html-taggar i det dokumentet.

Sendmail.php ser ut så här:
<?php
$lgh = $_REQUEST['lgh'] ;
$message = $_REQUEST['message'] ;

mail( "admin@vårdomän.se", "Svar",
"$lgh", "From: medlem@vårdomän.se" );

header( "Location: http://www.vårdomän.se/medlem/undermappar/tack.html" );
?>

Senast redigerat 2016-06-20 21:14

Kodfilen är filen som innehåller din PHP-kod.

I det program som du använder för att skriva din PHP-kod måste du när du sparar filen (Arkiv > Spara som) eller motsvarande på engelska, om det nu är på engelska, du fattar antar jag?), välja med vilken encoding du vill spara filen. Men detta kan man inte bestämma i alla program och det är även så att om man en gång har bestämt en encoding på filen, så går det inte att spara om filen och på det viset byta encoding. Man får helt enkelt fippla lite för att få till det.

Senast redigerat 2009-08-23 08:53
  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-23 16:58

Jag fattar. Felet är inte där, det är ISO 8859-1 som default för nya dokument.

Men, jag verkar ha hittat felet. Det är Apple Mail som spökar. När jag tittar på webmailen så är det rätt.

Efter att ha ändrat i com.apple.mail.plist till ISO-8859-1 blir det rätt. Det stod Windows Latin 1 där.

Tack för alla inlägg, nu skall jag trimma formuläret.

1
Bevaka tråden