Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.8 är ute

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

The 10.5.8 Update is recommended for all users running Mac OS X Leopard and includes general operating system fixes that enhance the stability, compatibility and security of your Mac, as well as specific fixes for:

  • compatibility and reliability issues when joining AirPort networks.

  • an issue that could cause some monitor resolutions to no longer appear in Displays System Preferences.

  • issues that may affect Bluetooth reliability.

For detailed information on this update, please visit this website:
About the Mac OS X v10.5.8 Update.

For information on the security content of this update, please visit:
Apple security updates.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-05 22:29

Det var en liten uppdatering det. I och för sig är ju Mac OS X 10.5 väldigt väldigt stabilt. Den sista uppdateringen för Mac OS X 10.5. Vad tror ni?

Nu går det segt, även på en 24Mbit lina.

Ursprungligen av acke:

Det var en liten uppdatering det. I och för sig är ju Mac OS X 10.5 väldigt väldigt stabilt. Den sista uppdateringen för Mac OS X 10.5. Vad tror ni?

Jo visst, men 10.5 har också varit relativt buggig och den svenska lokaliseringen är väl ännu inte helt som den ska. Jag misstänker att Apple inte tänker laga det felet förrän i 10.6.

Måste för övrigt vara första uppdateringen på länge som inte du skrivit om först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-05 23:44
Ursprungligen av Marcus K:

Måste för övrigt vara första uppdateringen på länge som inte du skrivit om först.

Jaaa, jag var ute och tog en öl. 19 min sen bara.
Jag missade nog Mac OS X 10.5.7 också men någon minut.

Även segt på 50Mbit också.

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Även segt på 50Mbit också.

Pilo, du har ju min barndoms hjälte som Avatar!!!

Saknar dem.... Har en VHS nånstans.... (till min frus stora förtret)

För den som bara vill ha "The Quick And dirty"- "vaddå 5.8 ? :

What's included in this update:

* Upgrades Safari to version 4.0.2.
* Improves the accuracy of full history search in Safari 4.
* Resolves an issue in which certain resolutions might not appear in the Display pane in System Preferences.
* Dragging an Aperture image into Automator now invokes an Aperture action instead of incorrectly invoking an iPhoto action.
* Resolves an issue that could prevent importing of large photo and movie files from digital cameras.
* Improves overall Bluetooth reliability with external devices, USB webcams and printers.
* Addresses an issue that could cause extended startup times.
* Improves iCal reliability with MobileMe Sync and CalDav.
* Addresses data reliability issues with iDisk and MobileMe.
* Improves overall reliability with AFP.
* Improves overall reliability with Managed Client.
* Improves compatibility and reliability for joining AirPort networks.
* Improves Sync Service reliability.
* Includes additional RAW image support for several third-party cameras.
* Improves compatibility with some external USB hard drives.
* Includes latest security fixes.

Just "Improves compatibility and reliability for joining AirPort networks." har jag läst här på forumet att en del har problem med. Gött mos!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-08-07 08:38

Bara ett litet varningsfinger, min kollega uppdaterade sin MBP 15" sista modellen innan unibody. Sen uppdateringen slutade hans trådlösa att fungera när den gick på batteridrift, men sladd fungerar utmärkt.

Kanske är en OneOff men iaf våran erfarenhet än så länge.

  • Medlem
  • 2009-08-07 10:14
Ursprungligen av Gluffs:

Bara ett litet varningsfinger, min kollega uppdaterade sin MBP 15" sista modellen innan unibody. Sen uppdateringen slutade hans trådlösa att fungera när den gick på batteridrift, men sladd fungerar utmärkt.

Kanske är en OneOff men iaf våran erfarenhet än så länge.

Det gäller även mig på en MB unibody och det finns en tråd om det på apple Apple - Support - Discussions - 10.5.8 wireless internet ...

Segt här med.

Hinner vi med 10.5.9 innan Snöleoparden kommer? Jag säger "antagligen inte".

Det går för övrigt undan att hämta uppdateringen härifrån så det är nog nedladdningsnoden ni använder som är överbelastad.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-05 23:41

10.5.8 kom rätt oväntat tycker jag. Förmodligen pga fel skärm upplösning buggen.

//Rob

Här gick det fort 100Mbit lina

Ursprungligen av @ndreas:

Här gick det fort 100Mbit lina

Gick prima fort på 5Mbit också

Jag hade inga problem med hastigheten heller och jag uppdaterade när denna tråden bara hade två inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-06 09:07

55 minuter kvar. sitter i grekland med ett greksik tråd. internet...

saknar min 100/100 .. snyfft

En ovanlig (men ändå) Kernel Panic i samband med AFP-användning får man hoppas är fixad i och med ”Improves overall reliability with AFP”.

Men samtidig så känns det som Apple pillar på AFP i varenda jäkla Mac OS X-uppdatering.
Verkar inte helt enkelt att få rätt på med andra ord.

Senast redigerat 2009-08-06 23:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-06 10:47
Ursprungligen av star-affinity:

Men samtidig så känns det som Apple pillar på AFP i varenda jäkla Mac OS X-uppdatering.
Verkar inte het enkelt att få rätt på med andra ord.

Jag sätter stort hopp till Mac OS X 10.6 i dessa fall. Känns väldigt bra att Apple dragit i bromsen och satt sig ned och gått genom hela Mac OS X. Om de nu bara kunde ta bort all Aqua så..

Ursprungligen av acke:

Om de nu bara kunde ta bort all Aqua så..

Det lär dock inte hända tyvärr

Ursprungligen av acke:

Jag sätter stort hopp till Mac OS X 10.6 i dessa fall. Känns väldigt bra att Apple dragit i bromsen och satt sig ned och gått genom hela Mac OS X. Om de nu bara kunde ta bort all Aqua så..

Ja, det bådar onekligen gott.
Ska bli mycket spännande att se hur det ter sig när det släpps...

Fungerar bra, än så länge, på.en 2nd gen MacBook Air. Inte gjort något super avancerat dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-07 23:22

Har sedan jag uppdaterade till 10.5.8 haft ett instabilt system som hänger sig om jag kollar på en mp4 fil med quicktime player. Har nu reparerat permissions och ska för säkerhetskull installera om 10.5.8 och hoppas på det bästa!

Om du har Perian så ligger kruxet där. Lyft isåfall ut Perian ur QT-pluggmappen i System och allt blir finemang igen.

Ursprungligen av belola:

Har sedan jag uppdaterade till 10.5.8 haft ett instabilt system som hänger sig om jag kollar på en mp4 fil med quicktime player. Har nu reparerat permissions och ska för säkerhetskull installera om 10.5.8 och hoppas på det bästa!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-08 01:14

Ominstallation av 10.5.8 lade bara tillbaka alla fel behörigheter så nu kör jag skivkontroll igen för att återigen fixa dom behörigheterna.
Sedan fick jag en ny symptom där den hängde sig när jag kollade på flash baserad video på nätet.
I vilket fall så har mitt ork för att installera "viktiga uppdateringar" riktigt tagit slut, jag kör hellre på en stabilt system som inte är uppdaterad!!
J*vla apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-08 11:12
Ursprungligen av belola:

Ominstallation av 10.5.8 lade bara tillbaka alla fel behörigheter så nu kör jag skivkontroll igen för att återigen fixa dom behörigheterna.
Sedan fick jag en ny symptom där den hängde sig när jag kollade på flash baserad video på nätet.
I vilket fall så har mitt ork för att installera "viktiga uppdateringar" riktigt tagit slut, jag kör hellre på en stabilt system som inte är uppdaterad!!
J*vla apple!

läste du vad Zimmerman skrev? - har du testat det?

Det är kanske inte Apple som är problemet, det kan ju vara Perian?

Jag har inga problem med MP4 och Perian på 10.5.8. Bara så ni vet.

Ahh äntligen fungerar nu BT med min Iphone och MBP. Detta har strulat hela tiden tidigare.

Jag ser ett problem med Spotlight i 10.5.8. Ser det på min MBP, på jobbets MP samt på jobbets server med 10.5.8 Server. Det vore intressant att höra om någon annan sett det här.

1. Jag söker i Spotlight-rutan
2. Jag väljer "Visa alla"
3. I fönstret som visas ska man kunna klicka kolumnrubrikerna för att ändra sorteringen. Den markerade kolumnen blir då blåmarkerad.

När felet visar sig så tar inte OS X klicken. Klick i kolumnrubrik gör ingenting alls. Om jag dubbelklickar så byter den sorteringen två gånger dvs jag är tillbaka där jag startade. Om jag trippelklickar funkar det ibland. Men ingen blå markering uppkommer i endera fallet.

Någon som kan verifiera eller dementera?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-08-18 10:01

Dementi.
Det fungerar som det ska.

Såg nu att om jag efter pkt 3. tar fram ett annat Finder-fönster och sen klickar tillbaka till sökrutan igen så funkar det. Märkligt.

Sedan updaten till 10.5.8 fungerar inte min externa USB Modem Huawei 220. Den anslutar sig men mottar inte några paket, sedan kopplas den ned igen, varefter USB enheten självt matar ut sig och anslutar sig igen. Någon som har liknande problem med USB enheter?

Bevaka tråden