Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal, två personer, en kalender och 10.6?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter i lite bryderi.

Vill ha löst det här utan att vränga datorn ut och in.

Två datorer, jag och frugan. Jag har skola, hon har fotojobb. Vi vill kunna se varandras kalendrar, skriva i vår egen, men den andre kan se det.

Man skall skriva och läsa i iCal, inga Websidor eller liknande.
Skriver hon ngt nytt möte etc skall det uppdateras automatiskt i min iCal.

Vi har båda google-konton och jag har försökt utan ngn större framgång
få ordning på google (deras tjänster och hjälpsidor säger ungefär hälften...)

Sköter jag det hela på webben funkar det, då behöver man bara trycka på uppdatera.

Är det värt jobba sig med pluginer etc nu när 10.6 kommer ?
Om man skaffar ngt i pluginväg är det ju bra om det funkar även efter 10.6 ....

Läst lite och ser att i princip hela iCal skrivits om.

Jag har konto på mac.se, finns det ngn lösning där?

Vad jag INTE vill ha:
Lösning som kostar massa pengar (mac.com/mobile.me) på prenumerationssätt.
Lösning som bygger på att jag måste fiddra en massa när det används.
(jag skall kunna visa frun hur det funkar sedan skall det funka)
Lösning som är så kass att man hellre har lapp på kylskåpet.....det är 2009 nu.

Bonus:

Kan jag direkt ute på stan synka till med ngn app i iPhone och få kalenderdata direkt vore det guld. Som nummer två kommer synka hemma i dosckan med iPhone

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-08-19 19:34

Jag kör en lösning via Google. Funkar utmärkt och "pushas" mellan sambons och min iCal på datorn, samt till min iPhone. Sök lite här på 99 så hittar du svar.

Jag HAR sökt och brukar vara den förste att be folk söka med.
Just PUSH-biten som strular.

Hur löser du Push-biten?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 19:50

Har ett liknade behov, skulle behöva synka min iCal till Google. Men hittar bara lösningar som synka Google till iCal och de lösningar som gör både också, kostar massa pengar precis som MobilME!

Har ni prövat använda Googles calaboration?

Ursprungligen av Leif Karlsson:

Har ni prövat använda Googles calaboration?

Support only read-only calendars

Tolkar det som att jag inte kan ändra frugans - bara läsa den. och tvärt om.

Vi har ju inget behov av att skriva i varandras, skall prova tipset. tack.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 21:20
Ursprungligen av Leif Karlsson:

Har ni prövat använda Googles calaboration?

Yees, felet men det programmet är att bara fungera en väg. Tillåter en bara att hämta information ifrån Google Cal och man kan inte hämta information ifrån iCal till Google Cal! Just det sist nämnda jag är intresserad av.

NU fungerar det... Man måste ju klicka på sin EGEN kalender först INNAN man väljer lägga in ngt...

Jag har två kalendrar, vi ser varann. Gör bra.

Här finns ju ljusårsvida jävla oceaner att fylla för Apple med hur det här skall fungera.
jag har lagt en halv jävla dag på det här och är LÄTT upprörd för tillfället.

Senast redigerat 2009-08-19 21:38
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-20 18:20

"Här finns ju ljusårsvida jävla oceaner att fylla för Apple med hur det här skall fungera.
jag har lagt en halv jävla dag på det här och är LÄTT upprörd för tillfället."

MobileMe kostar typ 900 kr och gör allt det du vill ha.
För mig är en "halv jävla dag" värd typ - 900 kr....:p

Sorry-kunde inte låta bli....;)

Ursprungligen av andersn:

"Här finns ju ljusårsvida jävla oceaner att fylla för Apple med hur det här skall fungera.
jag har lagt en halv jävla dag på det här och är LÄTT upprörd för tillfället."

MobileMe kostar typ 900 kr och gör allt det du vill ha.
För mig är en "halv jävla dag" värd typ - 900 kr....:p

Sorry-kunde inte låta bli....;)

Givetvis har du en point idet.
Men just nu vill jag inte dra på mig mera utgifter.
Har en A-kassa som kommer släpa 8 veckor med utbetalning.
Kommer leva på studielån från 1:a sept. Så nån tusenlapp att lägga på mobile.me blir det inte...

Kan två personer/konton skriva in i samma delade kalender????
Jag har MobileMe - är en extremanvändare - men har totalt missat detta. Var finns info om hur? Please.

Ursprungligen av andersn:

[I]
MobileMe kostar typ 900 kr och gör allt det du vill ha.
För mig är en "halv jävla dag" värd typ - 900 kr....:p

Sorry-kunde inte låta bli....;)

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-20 21:15

http://www.99.se/apple-programvara/266573-gemensam-kalender.html

Jag kör lösningen i denna tråden och det fungerar jätte bra!

min lösning är såhär men kanske inte passar alla men så här ser det ut.

kalander 1. dator 1 med min kalender
kalender 2 dator 2 med min frus kalender
kalender 3 google calender på dator 1 och 2 är gemensam via mitt gmailkonto.

dvs det finns 3st kalender. men där man använder kalender 3 till gemensama projekt eller om man vill som den enda kalendern. så fort man lägger till något där så kommer den upp i dator 1 + dator 2 plus en iphone och en ipod touch. + valfri dator i hela världen via google cal

man kanske kan använda två olika gmailkonto men detta har jag inte testat.

Senast redigerat 2009-08-20 21:50
Ursprungligen av what:

http://www.99.se/apple-programvara/266573-gemensam-kalender.html

Jag kör lösningen i denna tråden och det fungerar jätte bra!

min lösning är såhär men kanske inte passar alla men så här ser det ut.

kalander 1. dator 1 med min kalender
kalender 2 dator 2 med min frus kalender
kalender 3 google calender på dator 1 och 2 är gemensam via mitt gmailkonto.

dvs det finns 3st kalender. men där man använder kalender 3 till gemensama projekt eller om man vill som den enda kalendern. så fort man lägger till något där så kommer den upp i dator 1 + dator 2 plus en iphone och en ipod touch. + valfri dator i hela världen via google cal

man kanske kan använda två olika gmailkonto men detta har jag inte testat.

Jag har fått det att funka nu som jag vill ha det.
Jag har en kalender, på google. Jag kan ändra, frun kan se den.
Hon har en kalender, på google, hon kan ändra i den, jag kan se.

Enbart två kalendrar. Funkar bra eftersom vi inte har så enorma mängder att vi tröttar ut varann med för mkt detaljer.
Det är mest för att se att om hon har ett fotojobb hela tisdag så kan jag inte ha bilen etc.

Vi skulle ju kunna lägga upp en kalender för bilen men det verkar i dagsläget onödigt

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-21 12:00

"Två datorer, jag och frugan. Jag har skola, hon har fotojobb. Vi vill kunna se varandras kalendrar, skriva i vår egen, men den andre kan se det"

Det var detta som var problemet och det är ju en vanlig enkel "shared calender" funktion som man är ute efter.
iCal 3.0 Help: Publishing your calendar on the Internet

Men nu ville ju frågeställaren inte ha mobile.me konto så det var dumt av mig att ge mig in i tråden överhuvudtaget.
Jag skäms:">

Din fråga om ifall två olika konton kan skriva in på en delad kalender har jag ingen aning om men det skulle kunna vara intressant i vissa fall, faktiskt.
//anders

Ursprungligen av andersn:

"Två datorer, jag och frugan. Jag har skola, hon har fotojobb. Vi vill kunna se varandras kalendrar, skriva i vår egen, men den andre kan se det"

Det var detta som var problemet och det är ju en vanlig enkel "shared calender" funktion som man är ute efter.
iCal 3.0 Help: Publishing your calendar on the Internet

Men nu ville ju frågeställaren inte ha mobile.me konto så det var dumt av mig att ge mig in i tråden överhuvudtaget.
Jag skäms:">

Din fråga om ifall två olika konton kan skriva in på en delad kalender har jag ingen aning om men det skulle kunna vara intressant i vissa fall, faktiskt.
//anders

Skäms inte. Jag gillar dig och din input; Mobile.me ÄR lätast och det är ju oftast så vi som kör Mac vill ha det - det skall funka.

Från början ville jag ha att två pers skulle kunna skriva till en kalender, det var där jag svettades en bra stund. Vidare fick jag ju inte sakerna från google-cal till iCal...
Tog en bra stund innan jag hajjade att man bara kan LÄSA en kalender...

Men men..

När blodtrcyket är okej igen skall jag faktiskt kolla upp hur man skall göra för att flera personer skall kunna "boka" en gemensam pryl - t ex en bil...

Läser länkarna till Apple. Man skall kunna publicera sin kalender till i princip vilken site som helst...
Hmmm- borde ju funka med mac.se då...

Sedan får man ju kolla upp om två personer kan ha/få rätt skriva i filen, men det borde väl vara "minor problems"....

Har nu kollat runt: Man kan INTE ha en gemensam läs&skriv-kalender på MobileMe. Många ute på webben tycker detta är uselt av Apple. Det tycker jag också.

Ursprungligen av Zimmerman:

Har nu kollat runt: Man kan INTE ha en gemensam läs&skriv-kalender på MobileMe. Många ute på webben tycker detta är uselt av Apple. Det tycker jag också.

Om du ändå kollar.

Vad händer om man lägger kalendern på en egen server enligt länken som andersn gav?

iCal 3.0 Help: Publishing your calendar on the Internet

kan man åstadkomma vad vi söker den vägen?

Det där är bara en beskrivning av den vanliga "publish" - vardagsmat att man delar en kalender till andra för läsning. (jag förstår dock inte varför dom fortfarande inte har ändrat från ".Mac" till "MobileMe" på många sidor av deras supportsajt).

Ursprungligen av Goflorp:

Om du ändå kollar.

Vad händer om man lägger kalendern på en egen server enligt länken som andersn gav?

iCal 3.0 Help: Publishing your calendar on the Internet

kan man åstadkomma vad vi söker den vägen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-22 10:15

Jag tror mig ha sett att det ska funka att skriva/läsa från fler konton via ett google-konto i snowleopard. Höll på att klia mig i huvudet med det här för några månader sen - och har fortfarande en kylskåpslapp i väntan på uppdateringen...

Då får man ju hoppas att det funkar i MobileMe också - Apple ser väl om sitt eget hus liksom...Men jag fattar inte varför det ska behövas ett OS-update. Det räcker ju med en iCal-update och en update av deras MobileMe-server.

Ursprungligen av wonko:

Jag tror mig ha sett att det ska funka att skriva/läsa från fler konton via ett google-konto i snowleopard. Höll på att klia mig i huvudet med det här för några månader sen - och har fortfarande en kylskåpslapp i väntan på uppdateringen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 00:25

Tänkte bara återkoppla nu när jag har en fungerande lösning;
Jag synkar tre datorer och två iphones till samma kalendrar - läs och skriv åt båda hållen. Det funkar kanon. Har bara upptäckt en bugg än så länge och det är när jag ändrade en återkommande aktivitet så blev den dubbel på ett ställe. Så här gjorde jag;
Först skaffade jag ett gmailkonto - för enkelhets skull kallade jag den familjen. Sen skapade jag en kalender för mig, en för sambon samt en för varje barn. I ical lägger man sen till ett nytt CalDav-konto (finns under inställningar) och anger Google som host och ditt gmaillogin som användarnamn/lösen. När kontot är upplagt klickar man på de övriga kalendrarna för kontot i avancerade inställningar. Iphonen var lite meckigare att ordna. Lägg till ett nytt "annat" konto under inställningar/epostkalendrar. Välj CalDav. Lägg först upp familjens konto, namnge och klicka ok. Sen lägger man till lika många till med samma uppgifter fast man namnger dem olika. Nu till det meckiga. Logga in på ditt g-mailkonto. Gå till kalendern och välj inställningar. Varje kalender har en unik adress - och den ses i nederkant - typ 50 random tecken. Copy/paste till ett mejl som du skickar till din iphone. I telefonen - kopiera länken och gå till inställningarna för respektive kalender och under avancerat - kopiera in länken mellan dev/ och /user istället för det som står där. Det finns mer info att hitta exakt hur du gör om du är osäker.
Kylskåpslappen borta och livet känns lite, lite enklare

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-12-05 00:47
Ursprungligen av wonko:

Tänkte bara återkoppla nu när jag har en fungerande lösning;
Jag synkar tre datorer och två iphones till samma kalendrar - läs och skriv åt båda hållen. Det funkar kanon. Har bara upptäckt en bugg än så länge och det är när jag ändrade en återkommande aktivitet så blev den dubbel på ett ställe. Så här gjorde jag;
Först skaffade jag ett gmailkonto - för enkelhets skull kallade jag den familjen. Sen skapade jag en kalender för mig, en för sambon samt en för varje barn. I ical lägger man sen till ett nytt CalDav-konto (finns under inställningar) och anger Google som host och ditt gmaillogin som användarnamn/lösen. När kontot är upplagt klickar man på de övriga kalendrarna för kontot i avancerade inställningar. Iphonen var lite meckigare att ordna. Lägg till ett nytt "annat" konto under inställningar/epostkalendrar. Välj CalDav. Lägg först upp familjens konto, namnge och klicka ok. Sen lägger man till lika många till med samma uppgifter fast man namnger dem olika. Nu till det meckiga. Logga in på ditt g-mailkonto. Gå till kalendern och välj inställningar. Varje kalender har en unik adress - och den ses i nederkant - typ 50 random tecken. Copy/paste till ett mejl som du skickar till din iphone. I telefonen - kopiera länken och gå till inställningarna för respektive kalender och under avancerat - kopiera in länken mellan dev/ och /user istället för det som står där. Det finns mer info att hitta exakt hur du gör om du är osäker.
Kylskåpslappen borta och livet känns lite, lite enklare

Denna lösning funkar kanon! Kör exakt samma lösning med både privata och delade google-kalendrar som jag och tjejen synkar via caldav mellan molnet, våra Macar och iPhones.

Hej!
Har trixat lite och fått igång sync mellan min iCal, min iPhone och min frus iCal genom Google kalender. Funkar rätt smidigt men jag har en fråga. Någon som vet hur man gör för att ens vanliga kalender ska synkas till Google-kalendern. Som det är nu måste jag skriva i CalDAV-kalendern.
Ska man då helt gå över till att skriva i CalDAV-kalendern? Känns lite meckigt. Och hur blir det när man gör backuper av sin kalender.

Jag använder bara CalDAV-kalendern, och backup får man ju på köpet iom synkningen. Allt lagras ju på Googles servrar, så det känns onödigt att lösa det separat.

Då kanske man kan exportera sin kalender till Google och sedan radera sin gamla kalender och enbart köra på CalDAV. Det blir nog min variant.

1
Bevaka tråden