Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS spelar 720p och 1080p

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Intressant det här med Zune HD, dom har kontrat med att dom har en bättre mediespelare som kan spela HD-video via TV-out och även har radio.

Först kom det rykten om att FM-radio kan komma att aktiveras på 3GS, och nu även att man kan spela 720p & 1080p i iPhone 3GS och då även det via TV-out.

Skulle bli en grym systemuppdatering i vilket fall.

iPhone 3GS Capable of High-Definition Video Playback? - Mac Rumors

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-20 23:14

Var det inte någon som visade att 3Gn klarar av HD material den med?

Men jag måste iaf ge Microsoft lite credit, media center funktionen i Zune HD ser grymt bra ut. Apple får väldigt gärna göra något liknande (men basera det för guds skull inte på Front Row!).

Man kan tydligen prova själv via ett gratis program i App Store:
iPhone 3GS totally capable of 1080p video playback

Och var nämns detta program? Som skulle finnas i app-store?

Ursprungligen av Patrik D:

Man kan tydligen prova själv via ett gratis program i App Store:
iPhone 3GS totally capable of 1080p video playback

Ursprungligen av Zimmerman:

Och var nämns detta program? Som skulle finnas i app-store?

"...and when we saw that the only thing we needed to do to test it out was download the free FileAid app..."

FileAid - File manager and viewer for your iPhone and iPod Touch. Easily copy files on your device for a quick look on the road.

Tack

Ursprungligen av Patrik D:

"...and when we saw that the only thing we needed to do to test it out was download the free FileAid app..."

FileAid - File manager and viewer for your iPhone and iPod Touch. Easily copy files on your device for a quick look on the road.

Meddela gärna om det fungerar, min har ju inte kommit ännu

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-21 09:48

Detta har ju varit rykte sedan telefonen började säljas och folk desikerade den och man såg då att den har hårdvara som klarar av att koda HD.

Ursprungligen av Exstaz:

Detta har ju varit rykte sedan telefonen började säljas och folk desikerade den och man såg då att den har hårdvara som klarar av att koda HD.

Det är nog inte ett rykte, utan mer ett faktum att hårdvaran klarar av att både spela in och spela upp video i minst 720p, men som däremot inte är aktiverat av Apple för batteriet sugs ur antar jag.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-21 10:15
Ursprungligen av Patrik D:

Det är nog inte ett rykte, utan mer ett faktum att hårdvaran klarar av att både spela in och spela upp video i minst 720p, men som däremot inte är aktiverat av Apple för batteriet sugs ur antar jag.

Jag menar rykte om att apple eventuellt senare kommer aktivera det, det är ju en bra tjänst som möjliggör uppspelning av HD på en HD TV, skrev ju att den hårdvaru mässigt kan koda HD. Visst batteriet kommer sugas ut men vem tittar på HD direkt i telefonen? Ingen kan ju vara så dum då skärmen inte är världens största så man ser ju inte någon skillnad på HD eller inte direkt.

Ursprungligen av Exstaz:

Jag menar rykte om att apple eventuellt senare kommer aktivera det, det är ju en bra tjänst som möjliggör uppspelning av HD på en HD TV, skrev ju att den hårdvaru mässigt kan koda HD. Visst batteriet kommer sugas ut men vem tittar på HD direkt i telefonen? Ingen kan ju vara så dum då skärmen inte är världens största så man ser ju inte någon skillnad på HD eller inte direkt.

Sant. Men jag är inte HD-fantast på det sättet, är isåfall mer intresserad av att kunna spela in i HD (720p) med kameran, även om upplösningen är bra idag.

Det är ju bara intressant att spela upp HD om man tar ut det och kör på en storbildare eller proj - kanske när man har demo eller föreläsningar etc. Då kan man ju köra iPhone'n på extern kraft (laddkabel i) - så, jag förstår inte argumentet att Apple skulle låsa funktionen pga batterisuget. Det finns apps som också dränerar batteriet på nolltid. Det är väl upp till användaren? Apple skulle åtminstone erbjuda en inställning där man kan slå på/slå av HD och (som nervösa amerikaner dom är) varna med en liten text/skylt att batteriet snabbt töms med HD.

Eller så har dom fuktionen låst därför att lurens generella prestanda inte fixar att FILMA HD (buffring, transport, etc) - och då ska inte heller att SPELA UPP HD vara på. I don't know.

För mig är HD-video (filma) själva köptriggern. Hade 3GS det så byter jag upp mig bums från min 3G. Jag är ute efter 16:9 så att jag kan blanda scener från iPhone med annat jag filmar. 16:9 är ett måste idag för mig. Lika självklart som färg.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ju bara intressant att spela upp HD om man tar ut det och kör på en storbildare eller proj - kanske när man har demo eller föreläsningar etc. Då kan man ju köra iPhone'n på extern kraft (laddkabel i) - så, jag förstår inte argumentet att Apple skulle låsa funktionen pga batterisuget. Det finns apps som också dränerar batteriet på nolltid. Det är väl upp till användaren? Apple skulle åtminstone erbjuda en inställning där man kan slå på/slå av HD och (som nervösa amerikaner dom är) varna med en liten text/skylt att batteriet snabbt töms med HD.

Eller så har dom fuktionen låst därför att lurens generella prestanda inte fixar att FILMA HD (buffring, transport, etc) - och då ska inte heller att SPELA UPP HD vara på. I don't know.

För mig är HD-video (filma) själva köptriggern. Hade 3GS det så byter jag upp mig bums från min 3G. Jag är ute efter 16:9 så att jag kan blanda scener från iPhone med annat jag filmar. 16:9 är ett måste idag för mig. Lika självklart som färg.

När det gäller just spela upp filmer i HD på iPhonen och/eller TV:n så kommer nog inte Apple att acceptera att man "bara" kommer kunna spela upp dom på en TV via TV-out, då blir det ju bara en fil som ligger och tar upp plats på telefonen när man inte är nära en TV, deras teori är ju att man alltid ska kunna använda filmer, spel och musik var och hur man än är, precis som det är idag.

Hyr en film via iTunes Store och spela upp den på datorn, i iPoden, i din iPhone, på din Apple TV.

Det är så jag har uppfattat det.

  • Medlem
  • 2009-08-22 11:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ju bara intressant att spela upp HD om man tar ut det och kör på en storbildare eller proj - kanske när man har demo eller föreläsningar etc. Då kan man ju köra iPhone'n på extern kraft (laddkabel i) - så, jag förstår inte argumentet att Apple skulle låsa funktionen pga batterisuget. Det finns apps som också dränerar batteriet på nolltid. Det är väl upp till användaren? Apple skulle åtminstone erbjuda en inställning där man kan slå på/slå av HD och (som nervösa amerikaner dom är) varna med en liten text/skylt att batteriet snabbt töms med HD.

Eller så har dom fuktionen låst därför att lurens generella prestanda inte fixar att FILMA HD (buffring, transport, etc) - och då ska inte heller att SPELA UPP HD vara på. I don't know.

För mig är HD-video (filma) själva köptriggern. Hade 3GS det så byter jag upp mig bums från min 3G. Jag är ute efter 16:9 så att jag kan blanda scener från iPhone med annat jag filmar. 16:9 är ett måste idag för mig. Lika självklart som färg.

Eh, storleken på optiken, bländaren, af-funktionen...
Filma i HD, what?

Du förstår fortfarande inte; det är formatet jag är ute efter. "Kvaliteten" är ovidkommande i sammanhanget - den kan aldrig bli bra i en mobil. Formatet - medborgare - nya PAL. Standard. Blanda scener i produktioner - har bilderna ett värde så skiter man i "kvaliteten" - det handlar inte om att filma fiction. Sälja till broadcast (kör redan 16:9 anamorfPAL) (snart är PAL dött - trodde att alla visste det). Jisses.

(Förresten...en usel HD-video ser bättre ut än en bra PAL-video på HD-burkarna som nu står i var mans hem. Häng med - det händer mycket nu. Har du sett hur 720x576 pixlar (PAL) ser ut på en 1920x1080 pixlars monitor/teve? Nej, "uppskalning" är INTE bra - det ser fortfarande för jä-igt ut )

Jag fattar inte hur folk fortfarande filmar i format som inga burkar längre visar - allt är ju HD - teve/monitorer/allt. Man ska givetvis filma det format som uppspelningsapparaterna har. Så har det alltid varit förr och så ska man tänka nu - vare sig man gillar det eller inte. Inte fn köpte europeer NTSC-kameror förr. Dom köpte och filmade PAL. Varför? Jo, uppspelningsapparaten - hela kedjan - var PAL.

Ursprungligen av Jordi:

Eh, storleken på optiken, bländaren, af-funktionen...
Filma i HD, what?

Senast redigerat 2009-08-22 13:41
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-22 19:00
Ursprungligen av Zimmerman:

Du förstår fortfarande inte; det är formatet jag är ute efter. "Kvaliteten" är ovidkommande i sammanhanget - den kan aldrig bli bra i en mobil. Formatet - medborgare - nya PAL. Standard. Blanda scener i produktioner - har bilderna ett värde så skiter man i "kvaliteten" - det handlar inte om att filma fiction. Sälja till broadcast (kör redan 16:9 anamorfPAL) (snart är PAL dött - trodde att alla visste det). Jisses.

(Förresten...en usel HD-video ser bättre ut än en bra PAL-video på HD-burkarna som nu står i var mans hem. Häng med - det händer mycket nu. Har du sett hur 720x576 pixlar (PAL) ser ut på en 1920x1080 pixlars monitor/teve? Nej, "uppskalning" är INTE bra - det ser fortfarande för jä-igt ut )

Jag fattar inte hur folk fortfarande filmar i format som inga burkar längre visar - allt är ju HD - teve/monitorer/allt. Man ska givetvis filma det format som uppspelningsapparaterna har. Så har det alltid varit förr och så ska man tänka nu - vare sig man gillar det eller inte. Inte fn köpte europeer NTSC-kameror förr. Dom köpte och filmade PAL. Varför? Jo, uppspelningsapparaten - hela kedjan - var PAL.

Att det finns en 16:9 tv i var mans hem kallar jag BS. Om du faktiskt kan visa en undersökning som styrker det påståendet kan jag tro dig.
Visst 4:3 är ett utdött format men det används fortfarande. Det tar långt tid för något att slå igenom, när det oftast finns i var mans hem är tekniken redan gammal. Hur lång tid tog det inte för dvd att finnas i var mans hem? Jo när den började finnas hos var mans hem slog blue ray igenom och dvd är nu också gammalt som gatan som enligt mig har en bild kvalitet som inte är värd att titta på.
Du är bara nöjd med det senaste det vet vi och har läst i mängder med andra trådar, men för massan duger det att den kan filma. Fan jag är nöjd att kunna filma och få just det speciella ögonblicket på film. Min kompis unge pratade för första gången för 1 vecka sedan och jag hade som tur var min iPhone där och vips så var det ögonblicket förevigat men jag vet inte jag borde kanske tänka som dig och bara ta bort skiten det är ju inte 16:9 eller HD. Du måste förstå, vill du ta bilder av kvalitet så tar man inte det med sin iPhone eller vill man filma i bra kvalitet så gör man inte det med sin iPhone. Den är bara där om man inte har tillgång till något annat.

Du förstår fortfarande inte :-D. Läste du vad jag skrev över huvid taget???

(och dom där spontana gyllene ögonblicken fastnar även med HD )

Ursprungligen av Exstaz:

Du måste förstå, vill du ta bilder av kvalitet så tar man inte det med sin iPhone eller vill man filma i bra kvalitet så gör man inte det med sin iPhone. Den är bara där om man inte har tillgång till något annat.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-24 09:05
Ursprungligen av Exstaz:

Att det finns en 16:9 tv i var mans hem kallar jag BS. Om du faktiskt kan visa en undersökning som styrker det påståendet kan jag tro dig.

Jag ska ut och hålla en föreläsning. Då vill jag kunna ta med mig en film, som jag ska prata till och jag vill att den ska hålla så god kvalitet som det är möjligt.

Jag kan ta med mig den i min dator, koppla den till en "kanon" eller så kan jag ta den med mig i min telefon och köra den därifrån.

Förstår du nu vad Zimmerman vill göra?

Det handlar inte om vad, eller hur du kan filma med din iPhone utan om vad den kan visa och spela upp.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-24 18:43
Ursprungligen av Northwiz:

Jag ska ut och hålla en föreläsning. Då vill jag kunna ta med mig en film, som jag ska prata till och jag vill att den ska hålla så god kvalitet som det är möjligt.

Jag kan ta med mig den i min dator, koppla den till en "kanon" eller så kan jag ta den med mig i min telefon och köra den därifrån.

Förstår du nu vad Zimmerman vill göra?

Det handlar inte om vad, eller hur du kan filma med din iPhone utan om vad den kan visa och spela upp.

Jag tror det är du som inte förstått helt vad Zimerman menar, han pratar ju inte bara om att kunna spela upp HD utan också kunna spela in HD.
Om du skall ha en föreläsning är jag väldigt tveksam till att du vill visa en film som du filmat med den interna kameran på din iPhone. Jag tycker du skall läsa hela tråden innan du försöker säga att jag inte fattar. Jag har skrivit tidigare i tråden att det är en bra tjänst att kunna spela upp HD på en HD tv eller som i ditt fall en projektor förmodligen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 22:25
Ursprungligen av Exstaz:

Jag tror det är du som inte förstått helt vad Zimerman menar, han pratar ju inte bara om att kunna spela upp HD utan också kunna spela in HD.
Om du skall ha en föreläsning är jag väldigt tveksam till att du vill visa en film som du filmat med den interna kameran på din iPhone. Jag tycker du skall läsa hela tråden innan du försöker säga att jag inte fattar. Jag har skrivit tidigare i tråden att det är en bra tjänst att kunna spela upp HD på en HD tv eller som i ditt fall en projektor förmodligen.

Jag tror du missuppfattade mig med, även om jag kanske inte va helt klar med vad jag menade får jag erkänna... inlägget skrevs i en hast...

Jag är med på vad han pratar om, men dels, pratar han just om standarder, spela in, spela upp... inte nödvändigtvis i samma kvalitet, även där som det sägs tidigare...

Sen mening att föreläsa eller läxa upp, då tror jag du tolkade det fel

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-21 11:45

TV-ut på iPhonen är väl bara vanlig kompositsignal och den stödjer ju inte HD. Eller har 3GS något annat i sin kontakt?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-08-21 16:21
Ursprungligen av Ola:

TV-ut på iPhonen är väl bara vanlig kompositsignal och den stödjer ju inte HD. Eller har 3GS något annat i sin kontakt?

Den har väl component ut också. Det finns då compnent sladd att köpa till den i allafall.

Som jag har förstått Zimmerman så handlar det inte om att filma med iPhone i HD för att jämföra med sin HD-kamera, utan mer att han vill kunna ha dom i samma format och upplösning för att ev. kunna klippa ihop en film (eller liknande), och det håller jag också med dom att det är en bra anledning, för mig handlar det inte om kvalitén, bara att kunna om man vill.

Att inte alla har insett att 4:3 snart inte existerar är för mig en överaskning.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att inte alla har insett att 4:3 snart inte existerar är för mig en överaskning.

Family Guy görs väl i 4:3?

Ursprungligen av Patrik D:

Family Guy görs väl i 4:3?

Ännu en anledning att hålla sig ifrån det formatet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 08:34
Ursprungligen av Patrik D:

Family Guy görs väl i 4:3?

Family Guy byter till HD 16:9 till säsong 10, dvs tills nästa år.

Planet Family Guy: Season 9 Family Guy première in HD

Ursprungligen av Luken:

Family Guy byter till HD 16:9 till säsong 10, dvs tills nästa år.

Planet Family Guy: Season 9 Family Guy première in HD

Jag visste redan det, det var mer som ett skämt till alla HD-frälsta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-24 11:03

Jag håller med Zimmerman till stor del!
Ett format gör att man enklare kan hoppa mellan stationer, oavsett om det är en tv, dator, hdvideokamera eller mobilfilm...

Appropå "vad som händer"...
Jag va hos en vän häromdagen som kopplade sin Iphone till en högtalare jag inte minns märket på, bärbar pelare med handtag och ipod-docka, bra ljud osv...

Sen video-ut kontakt från telefon till en liten pocket-projektor (ej hd förvisso) som va lika liten som telefonen... vips va det 60" film på väggen med bra stereoljud!
Och det enda som va minst bärbart, ljudet går enkelt att byta ut...
Sånt gillar jag!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-24 13:32

Fast full HD kommer nog aldrig i TV-näten. För mycket data till liten extra nytta. Till den dag alla människor har en 2x3meters duk i vardagsrummet.

Bevaka tråden