Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur väljer man egna ICC-profiler i Elements?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

har photoshop Elements och behöver kunna lägga till en pappersprofil, men i menyn kan man bara välja mellan adobe sRGB och adobe RGB när man tar "Convert Color profile".

Det måste ju gå att själv välja och browsa fram den icc profil man vill ha, som hahnemüle i mitt fall..

Mvh
Rymdblomma

Nu är det ett tag sedan jag arbetade med Photoshop Elements, men om inget har ändrats så är det så att du inte kan jobba med CMYK-profiler i PSE, det är en av de skillnader som finns gentemot "riktiga" Photoshop.

  • Medlem
  • 2009-08-20 17:51

Eftersom Photoshop Elements bara kan jobba i RGB-färger så funkar det väl inte med icc-profiler för tryck gissar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 22:23

Hahnemühle profilen ska vara en RGB profil om du kör Epson, HP eller Canon bläckstråleskrivare så den borde gå att nå i Elements. Det kan kanske vara så att den måste ligga i en av Adobes egna mappar för att synas, gör en sökning på icc-profiler så ser du vilka mappar det kan vara.

Fast egentligen ska du bara anropa pappersprofilen vid själva utskriften. AdobeRGB eller sRGB har större färgrymder än pappersprofilerna och konvertering till detta sker vid utskriften, antingen i programmet som skriver ut eller i drivrutinen för skrivaren (skrivarinställningen).

Även Elements borde ju kunna ge möjligheten att anropa en skrivarprofill vid utskrift, men vet ej säkert.

Janne

Tack för alla svaren!

Jag undrar även hur man kommer till den del då man ska välja media type, pappers typ och annat.. För i Elements ser det inte ut som i exemplen på andra photoshop varianter.

Ser helt enkelt inte vart man ska klicka?

mvh
Miss K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-22 16:34

Det ska du komma till efter du tryckt print i elements, dina inställnignar ser bra ut på skärmdumpen.

När du tryckt print så öppnas skrivares drivrutin från Mac OS och där kan du ange skrivarens inställningar för ditt papper. Kom ihåg att stänga av färghanteringen i skrivaren när du kommer till detta steg. Alternativet finns ibland de olika inställningarna. Kolla i skrivarens manual.

Janne

1
Bevaka tråden