Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av operativsystem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IDG har gjort en test av 8 olika operativsystem. Gissa vilket som vann ;), och vilket som kom sist

8 operativsystem i test - Mac mot Windows och Linux - IDG.se

Ursprungligen av Örjan Borgström:

...och vilket som kom sist

OpenSolaris, men det verkade mest vara för att just deras hårdvara inte hade fullt stöd.

Jag menade näst sist

testet får en del rättmätig kritik.

De verkar ha gjort ngn hemma-på-rummet-installation av OS och det verkar som om de säger hur bra de är baserat till stor del på hur lätt det är att installera dem i företagsmiljö (?)

Skall man installera för 500 personer så är ju DE verktygen viktigare som man använder för att fjärrinstallera/underhålla etc inte att skivan är lätt att bara knö i och tuta och köra.

Jag menar VILL man ha Solaris i sin organisation har mna väl folk anställda som kan det och har förberett en installation som passar perfekt på de tre olika system man har på företaget.
Det är ju inte frågan om 300st olika maskiner hårdvarumässigt, så är det ju inte när det kommer till större företag...
Sedan skjuter man ju ut det hela med ngt verktyg.

Min förra arbetsgivre gick just över till XP.... de tyckte de tog ett modigt steg....Våren 2009

Precis. I en sådan situation använder man jumpstart eller kör Rayar. Man går inte omkring med skivor utan man installerar och gör eventuella modifieringar automatiserat. Motsvarande verktyg finns även för de andra operativsystemen och det hade nog varit dem de skulle ha titta på i så fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-20 09:48

Hyfsat værdeløst test, men ibland gør IDG bara så felfelfel att det ær genant. Precis som Goflorp skriver så borde man ju helt enkelt prøva verktygen som ær till før just føretagsmiljøer, och æven testa hur bra dessa faktiskt fungerar under simulation, vilket man heller inte gjort. Verkar mest bara vara standardinstallationer och sedan gå efter vad man anvænt tidigare, om någon ens installerats någonsin.

Ptja, IDG-utfyllnadsartikel, i stil med guiden till hur man inte skøter sin databas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 11:34

Testen är även publicerad i tidningen Techworld har jag sett. Det var väl 4-5 sidor eller så.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-24 08:56

Ska du göra en sådan här test så får du göra den i två versioner:

- för hemmaanvändaren
- för företag

Kraven, det ligger ett mindre universum mellan dem, gör att utfallet blir, eller kan bli helt olika.

Support, service, andra funktioner, servrar och datorer i nätet i övrigt kan du inte bara bortse ifrån i valet av operativsystem.

1
Bevaka tråden