Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för informationshantering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-18 13:59

Med skola på uppgång snart och med ett flertal sidoprojekt börjar det bli lite väl mycket information att hålla reda på i huvudet och skulle gärna vilja ha en hjälpreda. iCal hjälper mig gott med vad som komma skall under dagarna, men har fortfarande problem med att hitta en naturlig plats för länkar, pdf:er och andra filer. Att placera dessa i varsin mapp fungerar men tar tid och börjar kännas klumpigt när mapparna växer.

Vad finns det för fina program som löser just mina problem?

Spontant skulle jag säga Evernote. Riktigt bra program vilket finns som webapplikation, desktop och iPhone-variant. Mycket mångsidigt!

Jag tror att man kan lägga in filer (PDF m.m.) men jag är inte riktigt säker. Men för smidig fil-hantering skulle jag utan tvekan säga Dropbox.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-19 01:03

Evernote sväljer PDF:er, och ytterligare några filformat. Betalversionen tar alla filformat. Den stora fördelen med Evernote är att det är lätt att lägga upp information där. Därefter, kan man klassificera den på olika sätt. Jag brukar lägga upp alla idéer och utveckla dem innan de får sin slutliga form där. Med Evernote kan man tagga anteckningar vilket är ett ganska fiffigt sätt att arbeta med just idéer och koncept som inte riktigt är färdiga.

Med detta sagt, det lättaste sättet att hålla reda på just filer (och inte bara idéer) är faktiskt Spotlight. Med några fiffiga smarta mappar kommer man ganska långt i sorteringen av sina filer. När jag lägger grejor i mappar är det antingen en grovsortering eller undanarkivering av färdiga sammanhållna projekt. När jag vill ta fram de filer jag vill ha gör jag helt enkelt bara en Spotlightsökning. Å andra sidan arbetar jag mest med text, så Spotlight kanske fungerar sämre om man arbetar mer med bilder som inte är lika sökbara.

Det låter som om du behöver ett eller flera program i kategorin GTD, getting things done. Det finns en pocketbok "Få det gjort" av David Allen. Vi har även ett gäng trådar om GTD-program här på 99.

OmniFocus. Har det på alla Macar som synkar - och även i min iPhone. Allt synkar kontinuerligt. genialt.

Ursprungligen av Kanin:

Vad finns det för fina program som löser just mina problem?

Hantera uppgifter att göra (next actions):
OmniFocus eller Things

Hantera anteckningar, länkar, lösenord, bilder etc.:
Evernote, Yojimbo eller Together

Enkel sökning på "evernote vs yojimbo vs togheter vs google notebook" etc ger dig lite mer kött på benen.

/c

1
Bevaka tråden