Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Signatur i Mail, men inte när jag svarar eller vidarebefordrar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en signatur som jag vill ha automatiskt i nya mail, men när jag svarar eller vidarebefordrar ett mail vill jag inte ha signaturen. Finns inställningar för detta i de flesta epostprogram, men hittar inget i sånt i mail. Jobbigt att behöva antingen lägga till manuellt när jag vill ha det eller ta bort manuellt när jag inte vill ha det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 12:18

Inställningar>signaturer>välj

Ursprungligen av mekkabo:

Inställningar>signaturer>välj

Det där har jag hittat. I Outlook och andra e-postprogram jag har haft för windows kan man ställa in så att signaturen läggs till automatiskt i alla nya mail, men inte när du svarar eller vidarebefordrar ett meddelande. Jag hittar inte något sådant i mail. Du kan välja signatur i alla mail, oavsett om det är ett nytt mail eller ett som du svarar på eller vidarebefordrar. Jag vill ha så att i alla mail jag skapar ska min signatur läggas till, men när jag besvarar eller vidarebefordrar läggs signaturen inte till.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 12:48

Svår nöt att knäcka, testa precis det du nämnde att du inte fick med någon signatur när du vidarebefordrade eller svarade på mail och då dök min signatur upp längst ner av mailet så det låter väldigt skumt.

Det skulle inte kunna vara så att du har någon förinställning om att det inte ska vara någon signatur i just de mail typerna? Kolla vad din signaturruta säger...

Ursprungligen av MacxD:

Svår nöt att knäcka, testa precis det du nämnde att du inte fick med någon signatur när du vidarebefordrade eller svarade på mail och då dök min signatur upp längst ner av mailet så det låter väldigt skumt.

Det skulle inte kunna vara så att du har någon förinställning om att det inte ska vara någon signatur i just de mail typerna? Kolla vad din signaturruta säger...

Fel uppfattat. Så här funkar det för mig. Jag kan välja antingen:

1) Min signatur läggs till automatiskt i samtliga mail jag skickar, oavsett om jag skapat mailet eller svarar på/vidarebefordrar ett befintligt mail

eller

2) Min signatur läggs inte till alls i något mail automatiskt.

Så här vill jag ha det:

Min signatur läggs till automatiskt i alla mail jag skapar själv ("Nytt brev" i Mail). Men om jag svarar på ett mail eller vidarebefordrar ett mail ska min signatur inte läggas till.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 14:11

Jaaha, men det är ju ganska lätt att gör det manuellt i den rutan varje gång man svara eller vidarebefordra.

Ursprungligen av MacxD:

Jaaha, men det är ju ganska lätt att gör det manuellt i den rutan varje gång man svara eller vidarebefordra.

I dagens samhälle ska man väl för bövelen inte behöva göra sånt MANUELLT heller? Vad har vi datorer till? Och varför ska man nöja sig med att göra något manuellt på sin Mac när alla mailprogram till PC har denna möjlighet som standard?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 14:23

Kan hålla med dig om att det skulle varit uppskattande att ha den typen av funktion, men känns som om du kalla på bandkåren för att släcka en engångsgrill, dvs det är en bagatell!

Ursprungligen av MacxD:

Kan hålla med dig om att det skulle varit uppskattande att ha den typen av funktion, men känns som om du kalla på bandkåren för att släcka en engångsgrill, dvs det är en bagatell!

Jo, men det är oftast bagatellartade saker som får mig att kasta ut saker genom fönstret på 5:e våningen och avge heligt löfte att aldrig mer köpa något av samma märke igen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 14:29

Jaaaha, ifall det är fallet så förstår jag din frustration! Hoppas du kommer på ett sätt komma runt ditt problem.

Den funktionen att kunna välja bort detta är helt enkelt något som programmerarna av mail inte har lagt till.

Om du vill så kan man ju komma runt ett programs inneboende begränsningar och funktioner i en del fall genom att använda tex Applescript för att göra saker istället. Dessa Applescript kan man knyta till speciella tangenttryckningar, snabbkommandon. Men att ersätta tex kommando + J som är vidarebefordra i Entourage bara för att ta ett exempel, med "Applescript som vidarebefordrar utan signatur", går förmodligen inte.

Skulle du vara intresserad av att utforska Applescript-världen så säg till.

Men det finns ju en ruta.. "Placera signaturen ovanför citerad text".. Klicka ur den..

Ursprungligen av jurassic579:

Men det finns ju en ruta.. "Placera signaturen ovanför citerad text".. Klicka ur den..

Jo, det gör det hela lite mindre irriterande men om man skickar ett mail fram och tillbaka 10-15 gånger så består det fortfarande till 97% av min signatur om och om igen. Det är detta jag vill undvika.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-20 08:46
Ursprungligen av pmarriott:

Jo, det gör det hela lite mindre irriterande men om man skickar ett mail fram och tillbaka 10-15 gånger så består det fortfarande till 97% av min signatur om och om igen. Det är detta jag vill undvika.

Skriver du så korta meddelanden att signaturen är så omfattande i förhållande till själva budskapet?

Ursprungligen av Konrad:

Skriver du så korta meddelanden att signaturen är så omfattande i förhållande till själva budskapet?

Det är snarare så att jag har en ganska omfattande signatur.

1
Bevaka tråden