Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte ut på nätet.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-08-16 17:00

Hallå!

Jag har stött på ett mycket mystiskt problem med min mac som jag inte lyckas lösa...
Problemet består i att jag kan inte surfa, ssh:a, hämta mail från IMAP/exchangeservrar, söka efter osx programuppdateringar eller liknande. Jag kommer helt enkelt inte ut på nätet (inte helt sant (se nedan)). Jag har felsökt och funderat men kommer inte fram till vad som är fel. Hoppas någon kan hjälpa mig en lösning eller föreslå ett sätt att gå vidare i felsökningen.

Så här långt har jag kommit i felsökningen:
* Det går inte att surfa, hämta eller skicka mail, ansluta med SSH, köra programuppdatering etc, etc. Varken lokalt eller mot internet.
* Mina nätverksinställningar ser korrekta ut. Problemet kvarstår vare sig jag använder DHCP eller manuella inställningar. DHCP fungerar - datorn får IP-inställningar.
* Brandväggen är inställd på att acceptera alla inkommande anslutningar. (orörd)
* Proxyinställningarna står på "Ingen proxy". (orörd)
* Andra datorer fungerar felfritt i nätverket.
* Spelar ingen roll om datorn är kopplad i en switch eller direkt mot routern.

Nu till det mystiska: Vissa program fungerar. Jag kan pinga vilken host som helst. Jag kan ansluta med telnet mot vilken host som helst på alla portar. Det verkar också som att MobileMe klarar av att synka. Jag får namnuppslag på DNS-frågor.

När jag ansluter mot en webbserver med firefox så ser man följande i statusfältet: "Letar efter aaa.bbb.ccc", "Ansluter till aaa.bbb.ccc", "Väntar på aaa.bbb.ccc". Sen händer ingenting i 30 sekunder. Efter det står det "Klar" och en tom sida visas. Inga felmeddelanden eller liknande.

Jag har dragit slutsaten att det inte är något fel i mitt nätverk då andra datorer fungerar felfritt. Problemet måste ligga strax under applikationsnivå i datorn, med tanke på att vissa program fungerar medans andra inte gör det. Kan det finnas några brandväggsinställningar jag har missat?

Jag har aldrig varit med om detta innan och kommer inte vidare, hoppas på vägledning.

Tack på förhand!

Måste säga att att du gjort ett bra jobb på felbeskrivningen. Uppskattas.

Vad har du för bredbandsleverantör och vilka webbläsare har du provat med och vilket epostprogram kör du?

Vet du hur man gör skärmdumpar (sök annars här på 99), kan du ladda upp en skärmdump av nätverksinställningarna? Gärna från en dator det funkar på också.

Med brandvägg, menar du den i datorn? Hur är det med brandväggen i routern? Har den någor roliga inställningar som tex port forwarding och sådant som kan "störa"?

Hur många DHCP-servrar har du i nätverket? Har du flera stör de varandra nämligen, kanske du har en i routern och en i en Airport?

Intressant problem!

  • Medlem
  • 2009-08-18 10:14

Tack för ditt snabba svar Taz. Själv är jag inte lika snabb. Har jag varit borta en sväng och inte kunnat följa upp detta förrän nu.

Jag har löst (eller snarare gått runt) problemet genom att sätta in ett nytt nätverkskort. Vet inte om det är något fel på mitt gamla nätverkskort eller inte, men det fungerar med ett nytt kort i alla fall.

Jag bor på vischan och kör med 3G-uppkoppling. Använder uppkopplingar mot Tele2 och Tre samtidigt. Till saken hör att jag precis satt upp lastbalansering mellan dessa internetuppkopplingar, så min första tanke var givetvis att det var där det felade. Men problemet kvarstod även då jag kopplade förbi dessa routrar.

Har provat med firefox, opera och safari. Exakt samma symptom.

Det jag tycker är extremt förbryllande är att när jag kör telnet mot en webbserver på port 80 så har jag inga som helst problem att ta hem vilken sida som helst. Det är bara med webbläsarna det inte går.
Baserat på detta skulle jag vilja hävda att det inte är fel i varken nätverket eller mitt nätverkskort, då det bevisligen går utmärkt att kommunicera med webbservrarna. Jag anser att det måste vara något galet någonstans i operativsystemet eller något program som förhindrar att webbläsarna kan kommunicera med internet på rätt sätt. Jag spekulerar lite i om jag kan ha åkt på någon trojan som ställer till det genom att försöka kapa mina webbsessioner... Men det låter inte lite långsökt.

Jag har nu lagt så mycket tid på att hitta en lösning på problemet att det får vara nog. Så länge det funkar med det nya nätverkskortet så nöjer jag mig.
Jag tar dock gärna emot fler tips och idéer om vad som kan ligga bakom problemet. Det hade varit mycket intressant att veta vad det är som strular till det.

För att svara på dina frågor, Taz:
Använder mail.app
Med brandvägg menar jag den inbyggda brandväggen i OSX (problemet uppstår även när jag surfar mot andra datorer på LANet, helt utan inverkan från några hårdvarubrandväggar)
Har bara en DHCP-server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-18 23:28

Bästa felbeskrivningen jag sett här på 99.se! Gör klibbig och skriv: Så här ska en fråga se ut.

Vilken lurigt problem. Bara för sakens skull. Har du provat att sätta in kortet i någon annan dator?

  • Medlem
  • 2009-08-19 11:19

Hej!

Ja, det är minsann ett lurigt problem.
Har inte testat kortet i en annan maskin då det sitter integrerat på moderkortet.

Det vore intressant att veta vad som skiljer en webbläsares trafik ifrån en telnetklients. Sker förfrågningarna på ett annat sätt? Andra storlekar på buffers, paketlängd eller liknande? Det skulle ju kunna vara ett hårdvarufel som uppstår när paketen överskrider en viss storlek. Det skulle ju förklara varför ping och liknande fortfarande fungerade. Ska gräva djupare i detta när jag kommer hem ikväll.

På nätverkskort och ethernetinställningarna kan man leka med lite knasiga inställningar för hel och halv duplex, MTU-size och sådana saker? Kanske det påverkar och förvirrar webbläsaren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 15:30

Låter ju som ett DNS-fel. Använder tex Telnet DNS?
Longshot, finns ett program som kollar genom datorn mot trojaner som ändrar nätverksinställningar, googla: DNSChanger Removal Tool

1
Bevaka tråden