Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mkt låter min iMac...?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På fredag får jag äntligen min iMac leverad. Det jag frågar er nu ni luttrade Macianer är: Rev A iMac - är de tysta eller för de väsen med fläkt och annat sattyg? Vissa iMacar är ju fläktlösa men är ALLA det? Eller bara de nyare?

  • Medlem
  • 2003-05-06 21:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
På fredag får jag äntligen min iMac leverad. Det jag frågar er nu ni luttrade Macianer är: Rev A iMac - är de tysta eller för de väsen med fläkt och annat sattyg? Vissa iMacar är ju fläktlösa men är ALLA det? Eller bara de nyare?

Din iMac kommer säkerligen ha fläkt. Har ingen koll på när dom tog bort fläktarna riktigt. Efter rev. D? Någon som vet?

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 21:55

De är väl fläktlösa allihop? Har för mig det? Kanske inte. Kolla www.everymac.com för deep undercover inside info. Kanhända är det så att de första hade fläkt, men de är definitivt inga ljudmonster. Man hör mest hårddisken ticka på lite ibland om jag inte minns helt fel.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-06 21:58

Om det är en gammal iMac (vilket Rev A antyder) så kan nog hårddisken leva om lite granna på den i och med att den börjar bli ett par år. Men det löser du enklast genom att köpa en Seagate Barracuda IV 20-40 GB. Den hörs inte alls, den är mycket snabbare än orginaldisken i din iMac, och den kostar 700-800 kronor inkl.moms.

Min iMac Rev A väsnades faktiskt ganska mycket redan när den var ny, både HD och fläkt. Det var extremt skönt att byta till en DV SE 500Mhz som var knäpptyst. Nu har jag en 17" 800 Mhz och den enda nackdelen med att byta var just att även denna faktiskt låter litegrann även om det är ytterst lite.

Jag har en iMac revA som står och väsnas.
Bytte fläkt i den för ett år sen, till en ställbar fläkt som var väldigt tyst när den var ny.
Man får ignorera klantarshlarna som säljer datagrejer, mät själv grejerna som ni ska ha, det är lite drygt 9x9 centimeters fläktar som passar, det finns utrymme för att bända/såga lite i plåtarna om det skulle krävas nån millimeter hit eller dit. Ställsladden lät jag sticka ut på sidan, tänkte först fixa ett vridreglage ut genom en av de två ljudutgångarna på framsidan som jag aldrig använder, men det vart aldrig av.
Nästa gång jag öppnar den så stoppar jag in sladden för gott, har aldrig använt annat än det lägsta läget annat än för att leka lite - ...vvvrooom vrrooomm...

Tystheten höll dock inte i sig särskillt länge, antagligen köpte jag en fläkt med skruttiga lager.
Nu låter den som bara den igen, men min enda referens är numera min Pismo, och det torde vara det tystaste som finns med äpple på ;P

Jag var först lite orolig att min iMac skulle bli het eftersom luftflödet drastiskt minskade, men enda eventuella skillnaden skulle kunna vara att mindre damm samlas innuti
Ev. skulle man kanske våga att skippa fläkt helt...men då rekomenderar jag en digitaltermometer med larm

BTW, iMacarna vart fläktlösa iom att 350mhz'arn kom.

1
Bevaka tråden