Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arkivera filer med ÅÄÖ blir fel

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-26 10:14

Hej,

Finns det någon lösning på problemet med att skapa ett arkiv med filer som har åäö i filnamn och som sedan ska öppnas på en Win burk?

Filnamnet blir helt fel med konstiga tecken när arkiven öppnas på en annan dator än Mac.

Mvh
Henrik

Vilket program använder du för att packa upp filerna på PC:n?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-26 15:08

Både Winrar och den inbyggda Windows Archiver elller vad den heter Har du testat?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-26 16:20

Jag antar att du menar ZIP-filer.

Tyvärr går det inte att lösa på ett enkelt sätt. Det beror på att Mac OS X använder UTF-8 för att koda filnamnen, medan Windows använder CP-1252. De första 127 teckenpositionerna är gemensamma för de kodningarna (7 bitars ASCII), men övriga tecken är kodade med två byte i UTF-8 och en i CP-1252.

De programvaror som finns för att packa/packa upp ZIP-arkiv kan inte känna av teckenkodningen eftersom den inte lagras i arkiven. Programmen använder därför standardkodtabellen för systemet, och då blir det knas.

Samma sak händer för övrigt vid filnamnskodning via FTP.

Enklaste lösningen är därför att antingen använda filnamn utan svenska tecken, eller strunta i att packa filerna.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-08-18 15:05

Hej,
Jag ser att trådarna relaterade till dessa frågor är rätt gamla, men jag tänkte ruska liv i frågan igen - jag har behov av att skapa ziparkiv på macen emellanåt och skicka in i kundens nät - som är ett hårt styrt MS-nät med nedstrypta XP-klienter - finns inga möjligheter att installera egna zip-apps på dessa, det är den inbyggda zip-appen som gäller där.
Det som behövs är ett program där man kan ställa in kodningen på det som packas - inte tvärtom - frågan är om det finns? Knappast, med ledning av nedanstående..

Ursprungligen av Kalle W:

De programvaror som finns för att packa/packa upp ZIP-arkiv kan inte känna av teckenkodningen eftersom den inte lagras i arkiven. Programmen använder därför standardkodtabellen för systemet, och då blir det knas.

Samma sak händer för övrigt vid filnamnskodning via FTP.

Enklaste lösningen är därför att antingen använda filnamn utan svenska tecken, eller strunta i att packa filerna.

Eller kan man sätta parametrar på Archiver Utility.app tro? Eller går det att ställa om teckenkodning i OS-et? Jag har letat så länge att jag är beredd att betala för ett program också :P, fast jag gillar inte SuffIT's vilseledande marknadsföring...
Måhända det finns nåt att hämta i snöleoparden..?

mvh

Ola

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-01 12:29

Hittade ett nytt program som löser problematiken. Man kan välja vilken teckenkodning som ska användas när man packar upp arkiven.

http://www.codefuzion.com/applications2.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-18 15:40

Vi har faktiskt lyckats lösa detta genom att bygga ett eget program. Om du vill kan jag dubbelkolla så att det funkar med XPs inbyggda arkiverare och i så fall kan du använda vårt program mot 8 flak öl.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-08-18 16:02

ÅTTA FLAK..??
HUTLÖST!

Max ett alltså - Sofiero...

Det är ju dyrt redan det - idag är väl referenspriset för en app 2,99 USD, eller

/Ola

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-18 16:29

Har kollat nu men vi måste koda om det lite eftersom det är skrivet till Linux. Skulle det vara intressant?

PS. Jobbar ju med Adobe så det är deras priser som gäller vilket standardpriset ligger på $2300 + VAT.

Teckenkodning är ett spännande område (läs, ett helvete) och grundproblemet här är zip-formatet självt, så du har rätt i ditt antagande, att det är packningen som måste kontrolleras, och vid behov korrigeras.Problemet är att jag inte har hittat något program där man kan konvertera filnamnen till önskad kodning.

En möjlig lösning vore att döpa om alla filer innan de packas. Jag tror att Windows hanterar UTF8, så länge den är precomposed, men Macen använder decomposed. OS X kan dock använda precomposed, så det vore inte allt för svårt att göra ett shellscript som listar alla filer, konverterar fil- och mappnamn till UTF8 precomposed, och sedan zippar filerna.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-08-18 16:52

Hmm - jag tackar ödmjukt för responsen, men..
henkez: Jag tror inte vi rör upp himmel och jord för detta, i så fall skulle ni göra ett business case av det, annars verkar det galet jobbigt. Tack ändå, öl kan man ju bjuda på ändå vid tillfälle..

Richard: Din idé är ju helt klart intressant - fast shellscriptande är inte min starka sida, men man kanske ska fundera på saken (förkovra sig lite kanske), det låter rimligt att få det att funka.
Jag har fått min farhågor bekräftade och må väl köra med USB-sticka och opackat så länge, så får det reda sig.

mvh
Ola

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-08-18 16:59

Förresten - när jag tänker efter så hittade jag ju detta tidigare - är nog rätt nära tanken som Richard tänker ovan.
Download convmv for Mac - Converts file names from one encoding to another. MacUpdate Mac File Management Software Downloads

Fast det verkar vara kompilerat för rätt länge sen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-25 18:12

Använder YemuZip när jag skickar grejor till PC-användare. Hur det hanterar diakritiska tecken är jag inte riktigt säker på, men ingen har klagat ännu. Värt ett försök, programmet är gratis.

1
Bevaka tråden