Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HTC Hero

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I sedvanlig ordning snubblade jag in på Telia för att kika på mobiltelefoner. Med fokus inställt på en iPhone 3Gs så fick jag dock senare inse att jag började tvivla en aning. Orsaken till detta tvivel var så klart Telias nytillskott av HTC Hero. En ganska dyr lur i sitt kontantpris, men otroligt läcker och inte minst bekväm. Nu till min fråga;

Vad finns det för erfarenhet av HTC Hero här på forumet?

Tja, kör du mac kommer du nog inte gilla den speciellt mkt.

Det lirar bäst ihop med PC och Windows.

Det blir liksom ingen automatisk sync med adressboken, Kalendern, iTunes och iPhoto direkt ur kartongen...

Oklart om det finns programvara type Google-Sync-OSX eller så.

Alternativt så syncar den väl jättebra till Googles cloudfunktioner, men då måste man ju använda dem istället för det som finns i Macen.
Eller att man har Apples Mail syncad redan mot Google-Mail, Googles kalenderfunktion som delas av den inbyggda kalender osv osv.

Kan ju funka.

Fördelen framför andra med iPhone är ju att om man kör Mac så funkar det bara.
Sätter den i hållaren, *pling* så syncar den själv allt...
Där är det ju 100%igt samspel.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-18 15:48

Jag har pillrat en del på HTC Hero. Det är en läcker telefon och den är nästan lika bra som en iPhone, men bara nästan, det finns alldeles för många irritationsmoment och helhetsintrycket är inte lika polerat och samspelt som hos iPhone. Frågan är ju varför man ska nöja sig med det näst bästa?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-18 19:38

Min erfarenhet av Hero är att den är snäppet vassare än min iPhone 3GS gällande integration med tjänster som facebook och twitter. Då sådant körs konstant snarare än i ett specifikt program. Sen hade jag väl inte väntat mig några nyanserade bilder på ett Mac-forum gällande konkurrenter för folks älskade iPhones heller

Jag var inne på en Hero först själv, men det som fick mig att välja min 3GS var det faktum att jag kunde få den inom en vecka (precis innan release) samt att jag var väldigt van vid operativsystemet (efter att ha haft min iPod Touch 1st gen sen release).

Summa summarum tror jag att du kommer att bli otroligt nöjd oavsett vilken du väljer, då båda är riktigt bra telefoner.

Jag har läst om maskinen i fråga. Lite blandad kritik.
Men, funkar den inte 100% ihop med macen och de programvaror som finns i den,
då ser jag det som att man knappt kan använda den.
Halva maskinen sitter ju i samspelet Dator-telefon.

Gud förbjude att man nån gång (till) måste gå tillbaka till att inte kunna synca över all sin information. levde i glappet mellan 3G och 3GS med en SE-lur och inte ens hot om löneavdrag och offentligt pisk på bara röven skulle få mig gå tillbaka.

Så kolla integrationen, det är mitt råd.
Är den sämre så skit i den. De kanske kommer med en som inte påverkar ditt blodtryck om ett år? En iPhone är ju inte för resten av ditt liv. Passar det inte kan du ju byta en bit ner på vägen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-19 07:42

För mig personligen är integration med min Mac inte överdrivet viktigt alls. Mail och dylikt synkas med servern och i övrigt är det ju bara att köra på cloudbaserade tjänster ala google (vilket är framtiden iaf), då funkar det utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-08-19 17:37

Jag har kört både iPhone 2G och 3G och velade länge och väl innan jag öppnade mitt paket med en prillans HTC Hero. Jag var en av de som passade på och beställde en när Telenor lade upp luren i sin webshop en tusing billigare (av misstag visade det sig). Jag var osäker på om jag skulle sälja vidare den i oöppnat skick eftersom jag hade läst en hel del recensioner som var skeptiska.

Tur att jag inte kunde hålla mig. Den är sjukt trevlig! Har läst en hel del snack om att den är seg och laggig, men den är verkligen inte det. Dessutom ska HTC släppa uppdateringar till Sense, så den kommer att bli ännu rappare och mer optimerad inom kort.

I ärlighetens namn tycker jag att iPhone sedan 3.0 har blivit mer buggig och seg - saker hänger sig och krashar då och då. Framförallt så fastnar den ibland och tänker, speciellt när man skriver saker på webben.

Hursomhelst så kan jag rekommendera Heron varmt, och synkningen frunkar klockrent via Googles servrar. Använder man dessutom (den inofficiella) Spotifyklienten Droidify så behöver man inte synka över musik. Vill man ändå göra det så kan man använda doubleTwist

Kör bara!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-08-21 11:45

Jag känner att det är läge att revidera min lilla recension..
Efter att ha använt heron några dagar kände jag att det blev för mycket "nästan lika bra som en iPhone", och egentligen finns det ju inget skäl att kompromissa bort det när man kan använda en iPhone som erbjuder en jävligt solid upplevelse (skriver det här på min iPhone 3G btw). Jag gick tillbaka helt enkelt. T ex så fick jag inte igång svenska tangentbordet, musikspelaren var frustrerande och hanterade inte alla filer, podcast hanterades som vilken ljudfil som helst, browsern var seg (flash funkar bara ibland) osv osv. Den blir säkert bättre med tiden, men som det är nu känns android lite omoget. Dock måste jag säga att HTC har gjort en grymt jobb med Sense-uit, och widget upplägget skulle jag byta mot iphonens vilken dag som helst.

Ursprungligen av koze:

Jag känner att det är läge att revidera min lilla recension..
Efter att ha använt heron några dagar kände jag att det blev för mycket "nästan lika bra som en iPhone", och egentligen finns det ju inget skäl att kompromissa bort det när man kan använda en iPhone som erbjuder en jävligt solid upplevelse (skriver det här på min iPhone 3G btw). Jag gick tillbaka helt enkelt. T ex så fick jag inte igång svenska tangentbordet, musikspelaren var frustrerande och hanterade inte alla filer, podcast hanterades som vilken ljudfil som helst, browsern var seg (flash funkar bara ibland) osv osv. Den blir säkert bättre med tiden, men som det är nu känns android lite omoget. Dock måste jag säga att HTC har gjort en grymt jobb med Sense-uit, och widget upplägget skulle jag byta mot iphonens vilken dag som helst.

Roligt att se att du skriver som du gör.
det krävs ju lite av en för att byta åsikt.
Många pöjer ner sina pengar i ngt som kanske inte blev så bra... men hellre än att säga att de gjorde ett felköp så går de i döden för sin grej.

Själv är jag väldigt nöjd med iPhone, men jag skule också bli glad över om Android får upp farten. Då kan ju de som föredrar den och inte prioriterar likadant som jag få ngt att bli nöjda med - och då i förlängningen lämna mig ifred

Känner likadant med Win 7 , hoppas det fungerar för dem som vill ha det.
Hoppas de får 75% marknadsandel också, så kan de få allt det negativa med

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-21 16:40

Jag kör HTC Hero tillsammans med min MacBook. Jag synkar iCal och Thunderbird mot Google calendar respektive Gmail som telefonen sedan synkar mot. Jag känner därmed inget behov av att synka kalender och mail direkt mellan enheterna. Musik och video synkar jag via doubleTwist och det går kalasbra även om det tar lite tid att konvertera videofilerna.
Jag har inte haft några problem att få igång svenska tangentbordet. Bara laddade ner det från Market och ändrade i inställningarna och sedan var det klart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-22 22:53

Jag bytte min Iphone 3g mot en Hero. Vilket jag absolut inte ångrar. Visst, appstore i all ära. Men Android är bara i startfasen ännu och redan känns det bättre än Apples "Rör EJ!" -inställning.

Och NEJ, jag är inte PC-användare. Iphone är trevlig men inte SÅ trevlig...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-22 23:54

Jag tror nog att android kommer att bli en av de 3 dominerade. Iphone har visat vägen men den är inte magisk. I botten på android så är det linux så mycket grund är samma som iphone. Sedan är det nokia eller microsoft som kommer vara den 3:e. Frågan är väl mest om nokia kommer kamma till sig innan de är överkörda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-23 13:04
Ursprungligen av pme:

Jag tror nog att android kommer att bli en av de 3 dominerade. Iphone har visat vägen men den är inte magisk. I botten på android så är det linux så mycket grund är samma som iphone. Sedan är det nokia eller microsoft som kommer vara den 3:e. Frågan är väl mest om nokia kommer kamma till sig innan de är överkörda.

Skulle väl vara om MS köpte RIM i sådant fall.
Jag tror att de som kommer stå som vinnare är Apple, RIM och sedan Nokia och Android. Palm/WebOS och MS/WinMo kommer försvinna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 00:03

HTC är frestande, men kör du Mac och Mac OS finns det ingen teknisk support. Jag väljer mellan iPhone 3G, 3GS, Hero, Magic, BB och Nokia E-klass.

Alla de jag känner med iPhone är mycket nöjda med den. Sedan funderar jag över skillnaden mellan 3G och 3GS. Är 3GS värt den högre prislappen?

Ursprungligen av bossep:

Alla de jag känner med iPhone är mycket nöjda med den. Sedan funderar jag över skillnaden mellan 3G och 3GS. Är 3GS värt den högre prislappen?

JA.

Allt är snabbare, rappare, kameran är bättre och kompassen är faktiskt nyttig (bla kan kartan vrida sig efter hur du går/kör).

Det är värt merskillnaden.

det börjar komma riktigt coola apps med; jag har en stjärnkarta som kopplar ihop tilt-o-metern OCH kompassen... den visar mig exakt vad som finns i en viss riktning...!
Vad är det för stjärna - och så håller man upp luren bara... Ah! Aldebaran....

Text-TV-appen är grym, Bankomathittare, Postlådefinnaren, TV-programmen, Facebook, scheman i skolan, Wikipedia, FlickR, Västtrafik (för oss GBG:are), SR Podradio, hitta.se osv osv osv... så mkt grymt

Ursprungligen av Goflorp:

JA.

det börjar komma riktigt coola apps med; jag har en stjärnkarta som kopplar ihop tilt-o-metern OCH kompassen... den visar mig exakt vad som finns i en viss riktning...!
Vad är det för stjärna - och så håller man upp luren bara... Ah! Aldebaran....

Vad heter den där appen, lät väldigt intressant.
mvh

Star Walk... heter det, kostar några spänn, hittar väldigt bra, men underliggande info om stjärnan hittar man nog "tjockare" ngn annan stans.

Här är ett blogginlägg från en som har BÅDE en Hero och en 3GS i vardera fickan...

HTC saboterar Android – G1, Magic och nu Hero. ? jardenberg unedited

  • Oregistrerad
  • 2009-09-02 00:12

Smaken är väl som baken....

HTC har gjort ett väldigt bra jobb med gränssnittet, då Android inte haft såå imponerade (imho) gränsssnitt.

Luren är ganska snabb (men detta är ju väldigt subjektivt) - Upplever min iphone som rätt långsam oftast, innan man hinner få upp ett sms så är inbjudan om afterwork över...

Viktigast är ju att den har dom funktionerna du vill ha, och subjektiviteten här kan man ju ha åsikter om..

Min 3GS är då rakt inte långsam iaf.
Om ngn skriver att luren laggar så man trycker fel, då är det ju ngt som är för trögt.

Subjektiv är jag alltid.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-09-06 10:15

Som sagt - hur använder du (kommer du använda) telefonen? Jag köpte en Hero istället för en 3GS och är nöjd. Att ha synkningen mot googles moln istället för mot en lokal maskin tycker jag är helt lysande.
Det enda negativa är nog att det inte går att synka iTunes-arkivet mot telefonen på nåt enkelt sätt.

Jag gjorde så att jag skaffade ett 16 GB SD-kort, stoppade in i Macen, laddade över c:a 8 GB musik och stoppade in det i telefonen. Oldschool, men funkar. Dessutom gör Droidify mig glad.
Men vill man synka lokalt mot sin Mac är iPhone mycket enklare.

Sen tycker jag att Hero/Android har gjort en grymt bra lösning för navigering med både touch och scrollkulan. Suveränt med kulan när man är inne på låånga websidor.

Utseendet på Hero gillade jag först inte alls, men nu har jag blivit frälst och tycker den är bra mycket snyggare och mer praktisk än iPhones "tunn tvål"-design. Även om du råkar lägga ifrån dig telefonen med skärmen nedåt så kommer skärmen inte i kontakt med underlaget, tack vare "tungan" nedtill. Dessutom är både skal och skärm teflonbelagt - än så länge inte en enda repa på telefonen fast jag har den i jeansfickan - en gång med massa småmynt.

Integrationen med twitter och facebook är riktigt smutt. Funkar över förväntan (bara en sån sak som att du blir tillfrågad om du vill hämta bilder på dina kontakter från facebook varpå telefonen laddar in dom... Smidigt, smidigt).

Den omtalade segheten har jag inte upplevt - tvärtom tycker jag telefonen är riktigt rapp. Beror säkerligen på hur många program man har öppna samtidigt (just nu har jag 14 program/tjänster igång utan att telefonen segar det minsta).

Apps finns det. Förmodligen är det fortfarande fler till iPhone, men det finns hursomhelst fler än vad jag vill ha till Android .

Nackdelar? Ljusstyrkan är inte den bästa i solsken utomhus (tur att jag bor i stockholm). Kameran är värdelös inomhus, utomhus är det en okej mobilkamera, men inomhus är den ett skämt. Ljudet är bra både för telefon och musik, fast man vill skaffa sig ett par vettigare lurar än de medföljande som är rätt sugiga. Batteritiden är helt okej, jag har iofs. för vana att lägga tfn på laddning över natten varje dag, så jag ska nog inte uttala mig om hur länge det räcker. Ytterligar en nackdel är att Mobipocket Reader inte finns till Android ännu (finns iofs inte till iPhone heller). Trist eftersom det är det enklaste sättet att låna e-böcker från bibblan.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 12:37

Tack 'tomcat' för din recension. Jag står själv i valet och kvalet mellan Hero och iPhone 3GS. En sak att nämna är att teflon används inte på både den svarta och vita, bara en av dem och jag minns inte vilken. Det finns en funktion som för mig väger över till iPhone - synkningen. Sedan tycker jag att iPhone är mer lättnavigerad i menyn.

tomcat: i mars fanns det 2300 applikationer i Android Market. I App Store fanns det vid samma tidpunkt 25000 applikationer. I juli fanns det 65000 applikationer i App Store, men har inte hittat en motsvarande siffra för Android Market. Men räkna med oerhört mycket färre.

bossep: Det är den vita modellen som har teflon.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-09-06 16:39

bossep: alla modeller har teflonskärm, den vita är helt "tefloniserad" runt om.
Capeman: Aha, ok, visste inte att det var den ration mellan market och appstore. Förmodligen kommer android market växa en hel del antar jag, även om det säkert blir svårt att komma ikapp. Å andra sidan är jag sådär halvroad av att tex. spela flöjt på telefonen... De apps jag (hittills) velat ha finns på båda ställena.

Ursprungligen av tomcat:

bossep: alla modeller har teflonskärm, den vita är helt "tefloniserad" runt om.
Capeman: Aha, ok, visste inte att det var den ration mellan market och appstore. Förmodligen kommer android market växa en hel del antar jag, även om det säkert blir svårt att komma ikapp. Å andra sidan är jag sådär halvroad av att tex. spela flöjt på telefonen... De apps jag (hittills) velat ha finns på båda ställena.

Jag brukar tänka så här... Om 90 % av programmen i App Store är skräp, så har jag ändå 6500 bra applikationer att välja mellan. Jag antar att det kommer att se ut någorlunda likadant när de andra applikationsbutikerna har mognat till App Stores nivå. Ovi Store till exempel är ju enbart ett dåligt skämt, mer eller mindre oanvändbart.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-09-06 22:55
Ursprungligen av Capeman:

Jag brukar tänka så här... Om 90 % av programmen i App Store är skräp, så har jag ändå 6500 bra applikationer att välja mellan. Jag antar att det kommer att se ut någorlunda likadant när de andra applikationsbutikerna har mognat till App Stores nivå. Ovi Store till exempel är ju enbart ett dåligt skämt, mer eller mindre oanvändbart.

Hm, det finns mer program till Win än till Mac... Gör ju inte Windows bättre iallafall.

Jag har med samma matematik 230 program. Känns som det räcker ett tag (har nog inte haft så många ens i macen - även om jag räknar med terminalprogram).

Jag vill ha g-mail, kalender, twitter, musik, kartprogram, webläsare med fungerande flash, möjlighet att läsa PDFer och Worddokument, läsa e-böcker, sms, kontaktbok och telefon. FInns det och fungerar bra så är jag nöjd. Det finns i Hero (utom e-böcker, just. Finns inte i iPhone heller, jäkligt nog, annars hade det nog blivit en sån). Sen tycker jag inte att iPhone riktigt är tillräckligt med pang för pengarna, vilket jag däremot tycker Hero är.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-09-06 23:01

TIllägg: 8000 + apps i android market: http://www.swedroid.se/android-market-vecka-33
Om man nu ska tro på det, men det kan man väl göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 21:09

Så finns då ROM update ute för Hero. HTC - Touch Phone, PDA Phone, Smartphone, Mobile Computer

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-09-12 11:48
Ursprungligen av bossep:

Så finns då ROM update ute för Hero. HTC - Touch Phone, PDA Phone, Smartphone, Mobile Computer

Här syns tydligt en av knöligheterna för macägare som har en HTC (jag tex.): RUU:n finns bara till windows. Tur att bootcamp finns...
Förresten, det verkar lite oklart om ROMen är okej eller inte. Läs vidare här:Officiell uppdatering (Nordic)_2.73.405.5 - Sidan 6 | Swedroid innan du installerar.

1
Bevaka tråden