Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta hårddisk i imac lime?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-19 01:19

Har tänkt att byta ut en trasig hårddisk i en imac lime med en hårddisk från en bondi imac. Förutom ett jävla pulande undrar jag om det funkar?

Har försökt hitta info om hur pass lika/olika hårddiskarna är i de två olika maskinerna. Söker vidare med är tacksam för snabb hjälp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-19 02:06

Det går utmärkt att flytta en ATA HD från en iMac till annan iMac.
Men det är små storlekar från äldre Mac. Ta hellre stor (köp) HD som t.ex. 40 GB med 7200 rpm som inte kostar mycket, dessutom tyst.

Satte just in en Barracuda 80 gig:are i en iMac DV, funkade charmant. Och så tyst den blev!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-20 11:19

Brukar ju vara så mycket gnäll om att det inte går att sätta in nya hårddiskar i gamla iMacs bla från Macoteket. Men ni säger att det fungerar utan problem?
Har inte riktigt satt mig in i hela saken runt för gammla hårddiskar.

Är det en iMac DV med ATA-disk så ska det funka! Den jag bytte på var en G3/400.

Det som Macoteket snackar kring hårddiskar, dvs: att man inte kan använad ATA133 på ATA33-66 är bara rent skitsnack. IDE ATA är helt bakåtkompatibelt, förstår inte riktigt varför de så benhårt håller fast vid det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-20 20:27
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Det som Macoteket snackar kring hårddiskar, dvs: att man inte kan använad ATA133 på ATA33-66 är bara rent skitsnack. IDE ATA är helt bakåtkompatibelt, förstår inte riktigt varför de så benhårt håller fast vid det.

Var väl det jag trodde och visste. Ville bara dubbelkolla. Tack så mycket grabs.

  • Medlem
  • 2003-03-22 18:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Umeå Open:
Satte just in en Barracuda 80 gig:are i en iMac DV, funkade charmant. Och så tyst den blev!!

Satte i en Seagate Barracuda 120Gb i min iMac. den är tyst när den arbetar, men den susar en del!?

Man ska akta sig för att sätta in allt för snabba diskar (som blir väldigt varma) i iMacar med tankte på deras begränsade kylning.

Hu är det egentligen med för varma hårddiskar i gammal iMac? Har hör flera som satt in 7200rpm - HD och fungerat bra. Funderade på att uppgradera min iMac (Summer 2000) med antingen en "Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8.5ms 2MB UATA/100" (1500:-) eller en "Maxtor DiamondMax 16 160GB 11ms 5400rpm2MB 3.5 ATA133" (1800:-).

Någon som har några rekommendationer när det gäller dessa. Jag tänker då mest på ljudnivå, snabbhet och kompatibilitet. Har ATA/66 i iMacen, fungerar det då med t.ex. UATA?

/fredrik

Låter ju trevligt. Kanske dags att byta den här mesiga 7G-disken i min iMac/350.

Jag har för mej att gamla PC inte klarar mer än 20G eller nåt sånt, men det är ju gamla PC och såna kastar man ju bara. Har inte Macar med några år på nacken nån storleksgräns?

Det är inte nåt problem med gamla system? Jag kör ju MacOS 9.0.4 i min iMac. (Rätt system för den maskinen anser jag.)

En 80G kanske...? Tyst, inte för snabb kanske då (för värmens skull).
Så jag instmmer med Fredrik Pettersson: Nån som kan rekommendera nån disk som är tyst, trevlig och fungerar bra även i en inte alldeles ny maskin?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 11:14

Jag skulle själv skaffat en Seagate Barracuda till en slot-loading iMac. En tyst disk som inte skall generera speciellt mycket värme.
Den senaste Barracuda-disken (7200.7) skall vara en del snabbare än tidigare modeller, men jag tror att den är lika tyst som de tidigare. Alla Barracudor skall vara klart snabbare än de ursprungliga diskarna i iMac G3 iaf.

Det är ingen idé att skaffa diskar större än 120 GB. ATA-anslutningen i iMac med G3 kan inte adressera mer än sådär 137 GB (hur man nu räknar, 2^10≠1000).

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 15:28

Är det svårt att installera en hårddisk i en imac.Kan man bara byta ut den gamla?

Jag har tänkt på en 120 gig hd. Spelar det nån roll vad jag har för modell??

Ja då får det nog bli en "Seagate Barracuda 7200.7 120GB" så kanske hela skivsamlingen får plats. Det bästa blir nog ändå att bli av med det högfrekventa surrandet från den gamla hårddisken.

Återkommer när den ditter på plats...

/fredrik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-06 22:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av tagmors
Är det svårt att installera en hårddisk i en imac.Kan man bara byta ut den gamla?

Jag har tänkt på en 120 gig hd. Spelar det nån roll vad jag har för modell??

Det beror på vilken iMac du menar? En slot-loading (inklusive DV-modellerna) är enkla att öppna (jag bytte till en Seagate Barracuda, 80 gb, i min imac dv).

De äldre imacarna är knepigare, men instruktioner finns på www.theimac.com. Dvs här!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 22:58

Jag har den versionen där man bara trycker in cd.

Är det så lätt att en nybörjare kan göra det?
Jag vill inte betala 3500 till en firma om jag kan göra det själv!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-06 23:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av tagmors
Jag har den versionen där man bara trycker in cd.

Är det så lätt att en nybörjare kan göra det?
Jag vill inte betala 3500 till en firma om jag kan göra det själv!

OK, det är väldigt enkelt. Det fanns en länk tidigare här på forumet vad gäller förfarandet (med bilder och allt!). Dessvärre har jag förlorat adressen till den och det blir inte så pedagogiskt om jag skall skriva intruktioner...I princip tar du bara bort det undra skalet och du kan då se hårddisken (imacen skall vara liggande med skärmen nedåt!). MEN om du skickar mig ett privat meddelande och ger mig din adress kan jag skicka dig de utprintade instruktionerna (med bilder vill säga...).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-06 23:11

Jag hittade länken! Gå HIT!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-07 11:57

Tack!

Det verkar inte så svårt ska väl försöka med det då!

Jag köpte precis en HD till mitt Xbox men killen som ska sätta in den har inte tid så nu kan jag ta den hårddisken istället!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-10 14:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Låter ju trevligt. Kanske dags att byta den här mesiga 7G-disken i min iMac/350.

Det är inte nåt problem med gamla system? Jag kör ju MacOS 9.0.4 i min iMac. (Rätt system för den maskinen anser jag.)

Jag har en som är snäppet äldre 6G iMac/350 slottload. Den levererades med OS9.0 men nu har jag OS 9.2.1 och den har aldrig varit stabilare.

Jag skulle vilja ha in OSX men då blir det ju inget kvar av diskutrymmet Men jag vet inte om jag vågar mig på att byta disk själv. Behöver man specialverktyg? Små mejslar tex. Vad ska man se upp med? Vanligaste blundret?

/ Terhi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-10 15:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Jag hittade länken! Gå HIT!

Synd att det inte fans fler bilder av just bytet av disken. Bild nr 4 säger mig ingenting. Kanske att jag känner igen mig om jag öppnar burken. Men vad är dip-switch för nåt?

/ Terhi

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-10 15:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Synd att det inte fans fler bilder av just bytet av disken. Bild nr 4 säger mig ingenting. Kanske att jag känner igen mig om jag öppnar burken. Men vad är dip-switch för nåt?

/ Terhi

I MacWorld Februari 2002 finns en bra steg för stegbeskrivning. Det som var lite kämpigt för mig var när plasthöljet skulle av. Efter en stunds ryckande så lossnade det. Resten tycker jag var ganska enkelt.

Bebben

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-10 17:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Synd att det inte fans fler bilder av just bytet av disken. Bild nr 4 säger mig ingenting. Kanske att jag känner igen mig om jag öppnar burken. Men vad är dip-switch för nåt?

/ Terhi

Du kommer att känna igen dig när du öppnar burken. Du kan inte sätta sladdarna fel då det bara kan sitta på ett sätt! Märk väl: de sitter ganska hårt så du får bruka LÄTT våld.;)

Okej, 20 GB börjar kännas trångt i min Imac DV+. Så jag tänkte sätta in en Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8.5ms 8MB UATA/100 (den här!).

Frågor:

1) Funkar den i min burk? Det finns t ex en modell med 2MB cache istället för 8MB, men jag antar att mer är bättre.

2) Tänkte samtidigt prova OS X. Är det rekommendabelt att lägga OSX och OS9 på varsin partition? Och hur stora bör partitionerna i så fall vara? 5+5+~110?

Här finns förresten några bra guider till hur man gör:

http://www.macworld.com/2001/10/bc/howtoimac/

http://www.nelsonbc.ca/mactech_supprt_html/imac_hard_drive_replace/imac_replace_hard_drive.html

Verkar ju rätt enkelt!

/
Johan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-01 17:27

Jag upplever inga problem med att ha OS 9 och X på samma partition. Först när man stoppar i större disk än 120 Gb börjar det bli aktuellt om man inte har något annat speciellt syfte med partitioneringen.

Jag skulle vilja slå ett slag för Maxtor Diamondstar 9 som är lika tyst som Barracudan men i regel lite billigare. Funkar riktigt fint.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-02 00:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Synd att det inte fans fler bilder av just bytet av disken. Bild nr 4 säger mig ingenting. Kanske att jag känner igen mig om jag öppnar burken. Men vad är dip-switch för nåt?

/ Terhi

Jag antar att med DIP-switch åsyftas den lilla plastplutt varmed man kan strappa om hårddisken från master till slave eller cable select beroende på ändamålet.

I vilket fall, på en hårddisk finns bara tre saker, en bred kontakt för dataöverföringen, en mindre kontakt för ström samt nämda inställningsmöjlighet för strappningen av hårddisken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-02 00:24
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-07-05 20:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av William WM
Det som Macoteket snackar kring hårddiskar, dvs: att man inte kan använad ATA133 på ATA33-66 är bara rent skitsnack. IDE ATA är helt bakåtkompatibelt, förstår inte riktigt varför de så benhårt håller fast vid det.

Macoteket vill väl sälja fler pci-kort till oss...

Jag ringde själv och frågade dem om det gick att sätta in en ny hårddisk i min gamla beiga G3:a på 300 mhz. Nix, du måste ha ett ATA-kort, sa de från Macoteket och ville sälja ett sånt till mig. Gick istället ner till JME Data, lyckades övertala dem att få köpa en IBM Deskstar HD på öppet köp (en ATA 133), gick hem och monterade – och allt fungerade perfekt. Det här var för 1,5-2 år sedan, och HD-n tuffar fortfarande på. Inga bekymmer alls.
Så jag fattar inte snacket om att man måste ha ett pci-kort med nya ATA-funktioner. ATA-hårddiskarna verkar ju helt bakåtkompatibla, till och med till ATA 3 och ATA 33 som sitter i de beiga G3:orna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av clifford
Macoteket vill väl sälja fler pci-kort till oss...

Härom dagen skulle jag beställa en Seagate Barracuda 120 GB från Inwarehouse. Men säljsnubben att det inte gick att sätta den i en Imac p g a ATA-feppel -- uppgiften hade han fått från Macoteket! Han tyckte att jag skulle leta efter begagnat, eftersom, menade han, den sortens IDE-diskar som funkar i Imac inte längre tillverkas.

Jag beställde ändå.

/
Johan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-05 22:52

Alltså, en del gamla G3:or har felaktiga kort internt som gör att det inte funkar...men det är inte alla och för att vara säker så rekommenderar dom inte byte utan att sätta dit ett nytt ATA-kort. Felet är vanligt på gamla beige G3:or och är inget Macoteket hittat på....

Bevaka tråden