Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Shift verkar ha fastnat

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(ber om ursäkt i förväg för hur detta inlägg ser ut)

lyckades imorse spilla ut mjölk över min macbook alu: Torkade rent så gott det gick och lät den sedan vädra ut utan batteri i medan jag gick till jobbet: Startade datorn när jag kom hem och tack gode gud så startade den: Först startade inte skärmen dock men det löste sig: När jag väl bootat upp upptäcker jag att shift verkar ha fastnat så jag pillade bort ena tangenten (som jag nu inte får dit igen men det är en annan femma)

vad jag undrar är kan mjölken jag spillde gjort något med moderkortet så att shift hela tiden är intryckt? Eller är det de fysiska tangenterna som krånglar? Och slutligen: Kan jag fixa detta själv eller är det läge att lämna in datorn?

Tack på förhand

(såg nu att forumet inte tillåter mig skriva i caps; alltid något!)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-17 11:43

Hej,

Mjölken kortsluter kontakten nånstans.
Hade en AIR med några droppar vatten i med samma symptom. Hade isär den totalt (vi snackar tgtbordet oxo, och det e många lager det!) och kunde fortfarande inte få bort det från shift.

Mitt tips: lämna in den först.
Har du otur, och din dator har fuktavkännare, så kommer de inte reparera den, isf får du byta topcaset själv.
Ett topcase brukar ligga på runt 1500, men fråga din serviceverkstad för mer exakt pris.

Har du riktigt med tur så ligger lite fukt nånstans synligt och går att torka bort med lite alkohol. Tvivlar dock på det enligt din beskrivning

Lycka till!

mvh
b0bben

Topcase till MacBook Alu blir inte lätt att hitta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-17 12:50
Ursprungligen av henkebarn:

Topcase till MacBook Alu blir inte lätt att hitta

Hehe, stämmer. Såg inte "alu" när jag läste inlägget

Nåja, tgtbordet då. Ingen aning vad ett sånt kan ligga på...

mvh
b0bben

Sorry att jag inte svarat tidigare (av naturliga skäl, dator dog).

Efter jag skrev inlägget klappade jag igen datorn och gick och la mig. Vaknade av att cdläsaren snurrade igång (som den gör när man väcker den ur vila), trots att skärmen var nerfälld. Gjorde så ett par gånger innan jag tröttnade och stängde sedan av den. Morgonen efter ville den först inte starta alls, men efter ett par försök snurrade den igång för att dö sekunden efter. Dött lopp, tänkte jag. Lika bra att lämna in den ändå.

Sagt och gjort och där ligger jag nu. Lämnade in den hos MacRent och hoppas på det bästa. Hade iofs inte varit en katastrof om det visar sig att det blir billigare med en helt ny heller. Ändå försäkringsbolaget som får ta smällen (eller ja, större delen av den i alla fall).

UPPDATERING:

MacRent ringde mig igår och meddelade att datorn var "helt paj". Skulle kosta 22 000 ex moms att fixa. Tack, men nej tack. Försäkringsbolaget degar ny dator (Pro, denna gång!) och allt löser sig.

Nya Macbooken kommer få fortsätta hålla mig sällskap vid frukostbordet, men på avstånd

Senast redigerat 2009-08-26 21:19
1
Bevaka tråden