Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme + Telias smart start-router = Falskt ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 04:58

Jag har försökt koppla in en Airport Extreme som router, men utan att lyckas. Modemet som jag kopplat in AEn i är en Telia Smart Start (Thomson RGW787), som också fungerar som router. Kan det faktum att modemet också är en router vara anledningen till att jag inte lyckas koppla i AEn som router? Finns det någon lösning på detta?

DETALJER:
I samband med flytt beställde jag till nya huset ett trippel-abonnemang från Telia (bredband, telefoni, och digital-TV). Bad då att få Zyxel triple play modem (som endast är modem) men fick fick ändå en Thomson RGW787 (som både är modem och router). Påstötningar om att jag ville byta Thomson-modemet/routern mot ett Zyxel-modem hjälpte inte. Så jag beslöt mig till sist för att prova att koppla in AEn i Thomson-routern.

Började med att ansluta mina trådlösa datorer (MacBook och MacBook pro; båda med n-standard) till Thomson-routern. Det var inga problem; båda datorerna ansluter utan vidare till Thomson-routern (efter att ha matat in WPA-koden som står på undersidan av routern), och båda datorerna kan utan problem vara anslutna samtidigt.
Kopplade sedan in min nya Airport Extreme i Thomson-routern med en ethernetkabel. Har sedan provat flera olika inställningar i Airport-verktyget utan att lyckas ansluta datorerna trådlöst till AEn på ett tillfredsställande sätt. (Har "resettat"/nollställt AEn inför varje ny inställning.)

Här är några inställningar jag provat:
När jag som anslutningsdelning väljer "dela en enstaka IP-adress med DHCP och NAT" så kan jag bara ansluta en av datorerna åt gången. Och när jag som anslutningsdelning väljer "bryggläge" så kan Airport-verktyget inte hitta AEn efter att AEn startats om. Och båda dessa problem gäller oavsett om jag skapar ett nytt nätverk eller väljer att använda mig av det befintliga Thomson-nätverket.

Har läst två hjälp-dokument ("Utforma_AirPort-natverk.pdf" respektive "AirPort Extreme Installationshandbok.pdf"), men de har inte gjort mig klokare.

Tror jag provat alla möjliga inställningar i Airport-verktyget; men kanske finns det någon inställning som jag inte provat och som kan funka?
Kan jag på något sätt koppla ur router-delen i Thomson-routern/modemet? Eller är det enda som funkar nu att skaffa ett triple-play modem utan router?

Tacksam för all hjälp!

(Man kan ju fråga sig varför jag tvunget vill använda en Airport Extreme som router när nu Telias router verkar funkar så bra? Jo, för att AEn har bättre räckvidd och kapacitet än Thomson-routern (som ju bara har g-standard), för att jag också har en Airport Express (med n-standard) som jag sedan vill koppla vidare AEn till, och för att det blir enklare (inbillar jag mig) att koppla in en extern hårddisk och en skrivare till AEn än till Thomson-routern (även om man har en USB-port mer i Thomson-routern än i AEn).)

Du kanske redan hittat lösningen, men för andra i samma situation kan det ju vara av intresse:

Har sedan en vecka tillbaka ungefär samma uppsättning som du. Min lösning blev att sätta Airport Extreme-basen i bryggläge och låta Thomson-burken, vars Wifi jag dödade direkt, sköta dhcp. Men med tanke på hur mycket kladd det lätt kan bli med så pass många enheter inblandade körde jag med kabel in i routern till dess att allt var konfat och klart.

Mitt största problem var dock att ändra ip-range för RGW787:an. Det var inte helt trivialt och när sedan adsl-uppkopplingen kom igång och modemet tog hem uppdateringar från Telia så blev ju alla ändringar jag gjort nollställda.

Jag har kombinationen också, och jag har lyckats få båda de trådlösa att hantera samma lokala nät (de kompletterar varann så man slipper svaga punkter i vissa rum).

Bryggläge på Airporten som sagt, två olika kanaler en bit isär på de trådlösa, samma WPA-nyckel. Fungerar perfekt så länge inte Telia skickar uppdateringar, men det är ju rätt lätt att återställa.

Om någon inte redan vet, så når man Thompsonburken via en webbläsare på adress http://dsldevice.lan/
(inifrån LAN, givetvis...) och det är en rätt hyfsad funktion på menyerna därinne, så man kan göra en hel del med den, bl a koppla ur den trådlösa helt som någon efterlyste.

Märkligt eller ej i Thompsons konfiguration?

Kör också Telia och Airport Extreme, med AE:n via ethernetkabel och lät AE:n sköta trådlösa överföringen. Det funkade bra till dess jag stängde ner allt under sommaren, och nu får jag ingen hastighet i systemet.

Var inne och kollade på konfigurationen via länken elgenper tipsar om ovan, säkert mycket användbart om man fattar något och vågar klicka ... Men en märklig sak, i mina ögon, var att jag hittade två poster med Airport Extreme under hemmanätverkets träd??? Jag har bara en, men där fanns två med vars en IP-adress och allt? Någon som vet vad det kommer sig och om det ska vara så? Kan det vara anledningen till att jag tappar uppkopplingen ibland?

En Macbook, en Mac Mini och en iPhone har jag kopplat till airporten.

Kom på en sak ...

Angående mitt eget inlägg ovan, kan det vara så att min AE kopplar upp via både Thompsons Wifi och den nätverkskabel jag kopplat mellan AE:n och Thompsonburken? Att det är därför jag ser två Airport Express i nätverksförteckningen?

  • Medlem
  • 2009-08-25 21:43

Hm, jag har precis kopplat in min Gateway. Jag har dess wifinät igång, en kabel till en AP Express och kan utan vidare surfa på både gateway- och APE-nätet. Gateway är helt out of the box.

Tjena!
Kapar tråden lite och hoppas på svar
Jag har beställt telias bredband/tv/telefoni och min tanke är att använda gatewayens (gött med svenska böjningar på engelska ord ) trådlösa nät, dels att surfa med min MBP på och att ansluta en APE till. Sen hoppas jag att det går att använda fjärrhögtalare på APE:en samt att den ska utöka mitt trådlösa nät. Jag har för mig att jag har läst för ett tag sen att det kunde bli problem med denna setup. Någon som kan bekräfta om det funkar eller inte?
Jag har även en imac som jag ska ansluta med kabel.

Sen har jag en fråga till som jag hoppas ni har svar på eftersom Telia grabbsen verkar hänga här.
Är det en vanlig nätverkskabel som går mellan gatewayen och tv-boxen? Måste ha en längre kabel en den 2 meters kablen som snåltelia skickar med. Fast det är klart, man ska ju köpa deras trådlösa tv-signal-skickar-pryl.
Jag har sett att det finns cat5 och cat6 kablar men om jag ska vara riktigt ärlig vet jag inte riktigt skillnaden. Har fått för mig att cat6 kablar är til gbit nät. Har jag fel?

Väntar tålmodigt och tacksamt på svar.
Ha de!

  • Medlem
  • 2009-08-26 20:37

Jag har en 20 m cat5-kabel till min tv-box.

tackar!
Då vet jag det.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2012-02-10 01:39

vet inte om jag bryter tråden men jag har samma bekymmer som skrivarna tidigare. Har extreme som jag förlängt med express och nu skaffat telia smart med en thomson router. Hade i min tidigare också kopplat till Sonos ljudsystem och en dreambox. Med den nya thomson routern så fungerade inte airport och dessutom verkade det inte som om jag fick signal till sonos och dreambos. kopplade sonos och dreamboxen till AE och sladd mellan thomson och AE. inget fungerade så jag gick tillbaka till mitt gamla modem vilket dessvärre inte är hållbart då jag också skaffat ip telefoni och nu är utan signal till den fasta telefonen. Tacksam om någon kan skingra molnen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-12 10:40

En Bild eller beskrivning hur kablarna är dragna skulle underlätta. Just nu är det svårt för mej att förstå vilken sitter först i kedjan....

1
Bevaka tråden